AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
474

skum grej i oljefilterbehållaren

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Bytte oljefilter nyss på min bil.
Nere i oljefilterbehållaren så var där en liten plastsak typ som var fjäderbelastad så när man tryckte på den åkte den neråt.
Och där var en gummiring runt den som jag tyckte hade hoppat ur sitt ställe. den satt långt upe på plastsaken. och hela plastsaken lutade inåt mitten på burken.
den trycks nog ner när filtret kommer i.

Asso vad e det för ngt?
Var sitter övertrycks skyddet till oljan?
Det kan väl ej vara så att oljan kommer orenad till motorn genom den plastsaken?

Hur funkar filterburken? Var ngnstans kommer oljan. Vilket håll rinner den genom filtret?
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
övertrycksskyddet till oljan funkar väl så att oljan rinner tillbaka til tråget då. dvs det e väl omöjligt för smutsig olja att komma in i motorn?
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Min mekaniker berättade att BMW sedan 93 bytt utseende på sitt oljefilter (pga återvinning/ miljöaspekt) och att man med de nya filtren måste skaffa en insats/adapter för att funktionen skall bli 100%.
Gör man inte det (vilket den lokala aukoriserade BMW verkstaden inte gjort på min 540)så ligger bara det nya filtret och "flyter runt" utan att göra någon nytta.

MVH
Stefan

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
hmmmmm asso du vet inte hur man kan se om den e ombyggd?
Jag har aldrig hört ngn nämna ngt om dettta innan.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
har kollat lite nu.
oljefilter behållarna skall byggas om.
Vad jag kan se så är det stödpelaren i mitten som man nog satt på i efterhand på kanske en smalare pelare där var från början.
då är iaf min ombyggd.
men jag kan ej hitta ngt svar på vad den där plastgrejjen i botten är för ngt som är fjädrande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.