AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.686

Vart kan man köpa en elektrisk motorvärmare till en 535d -07 (LCI)

Någon som vet vart jag kan få tag i en elektrisk motorvärmare till en 535d -07 LCI?
Bmw återförsäljare hade ingen! Och Webasto är ju för dyrt att eftermontera!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Hepphepp !!
Länk

Jag fick en Calix slangvärmare på 550 watt + kupévärmare monterad av en BMW återförsäljare för en månad sedan. Skönt med en varm motor på morgnarna!

De hade även Defas variant men det är ju bara en blockvärmare på 300 watt som man sätter på utsidan av oljetråget. Som att elda för kråkorna, ungefär. ;-)
520i

Var detta på en 535d?
thekinglives
Fredrikakesson: Tipset på slangvärmare du fick i ditt första svar passar perfekt.
Har den själv monterad på en 535d.

Jag har en sådanhär att sälja ifall intresse finns:
Länk

Den installerades aldrig då det tog tid med leveransen, en sådan installerades istället:
Länk

800kr kostar den, om intresse finns.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nyckeln till god funktion när det gäller slangvärmare är just att det finns en pump när den placeras i våra motorrum

fredrikakesson: Nej, det var på min 530d men motorn i sig är ju densamma.
Mi
24
Mike77
530dA M e61 -07 LCI
Lyfter en gammal tråd, är det någon som fått till kablaget på värmaren i länken i post.2 av Centrallogik? Även känt som OWL-2 OWL2 eller ATO-ONE.
Det ser ut att vara snarlikt Caldics, men jag kan tänka mig att mönsterskydd eller inte tillåter plagiering. Tacksam för svar, behöver koppla förgrening också till kupévärmare!
Mi
24
Mike77
530dA M e61 -07 LCI
Jag ställer frågan därför att i manualerna till dessa värmare står uttryckligen att inga andra leverantörers elanslutningar passar, men efter vad jag kan se så bör det gå att fila lite på Calix anslutningar. Om det ens behövs!
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tänker du på den "nya"...
Länk
Länk
Eller den "gamla"...?
Länk
Länk (vänstra)

Den sista bilden visar ett vanligt C14 apparatintag.
Länk

Calix har flatstift, Defa har rundstift.
Hålbild/storlek ser ut att skilja mot OWLs "riktiga" anslutning.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Mi
24
Mike77
530dA M e61 -07 LCI
Sverige, tack för intressant info.
Som svar på din fråga, jag är ute efter den "nya" typen och då modell -1S. Den har en växlingspunkt på 80 gr.C till skillnad från modell 2 och 3 som har lägre. (Jag kör mestadels korta sträckor.)
Zoomar man in duktigt på anslutningen på den nya så ser man att den har starka likheter med Calixs design, därför hoppas jag någon kan bekräfta att det skulle vara plug-and-play!
Med C14-anslutning antar jag att man ändå får skarva med hylsor och krympslang, så det kanske inte blir bättre för det, tyvärr. C14 har heller aldrig tätande o-ring, eller stålförstärkt kabel, var jag vill unvika denna variant.

Har någon trasslat med Calix eller Defa-kablage med nämnda värmare?
/Mikael, Göteborg
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Du vet att den är billigare i TysklandLänk
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kan "bekräfta", utan att ha provat, att de inte passar. OWL är olik både Defa Länk och Calix Länk.

---
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Har Calixkonverterat OWL.
Länk (inlägg 14)

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.