AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.915

Värt att uppgradera till Helskinn sportstolar? Hur hade ni gjort i denna situation?

an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Måste få lite hjälp på traven.

Har fått erbjudande att köpa en komplett inredning från en BMW 335 2012 ca 1000mil.
Vet att milen är äkta då det är en bekants arbetskamrat som kvadat den i USA.
Nu är det klar och min bekanta har tagit över den till Sverige och plockat ner den.

Fick erbjudande att köpa manuella sport stolar + baksäte dörssidor i Svart Skinn för 6000kr. (Dessa saker är i ny skick. samt ett kompis pris han trodde man kunde få en 10000kr på blocket utan problem vet ej om det stämmer såg bara att basen tar 3700 för en tyg stol. )

Vad säger ni kan det göra någon eventuell värde ökning att köpa den och sätta in i min 2008a?

Min är en 320i Touring båda är E91or .

Hur är det med Airbagen i stolarna behöver jag byta plats på dem ?
Hur är det med stols värmen?
Är det bökigt att att byta inredning?

Hur hade ni gjort? det skiljer ju i alla fall 18000mil på inredningarna min har svart tyg comfort.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Vill du ha skinnstolar så gör det, annars inte. Jag tror inte helskinnstolar höjer andrahandsvärdet så att det lönar sig men det beror ju på köparen. Själv har jag bytt från halvskinn till heskinn i min e46 touring men det var egenligem skidsäck jag var ute efter och hittade först ett helskinnbaksäte med skidsäck och bak åker det barnstolar så helskinn passade bra. Hittade sedan framstolar som jag polerat upp med leathermasters produkter men vet att många andra här rekommenderar meguire eller hur det nu stavas. Men är dina tiilltänkta stolar i bra skick så slipper du ju det. Kolla att du har fungerande stolvärme i nya stolarna.
I min e46a var det en bult i varje hörn och en elkontakt mitt under - fick inte airbaglampa lyckligtvis. Räknar inte med att få en krona extra vid försäljning men åker hellre helskinn så länge jag äger den.
Kan inte säga om e91 är lika enkelt. Stolar med minne eller inte kanske kan spöka till det?
I valet mellan sport- och standardstolar är det enkelt för mig - sportstolar 7 dagar i veckan . gillar stödet under lårets baksida.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jag hade definitivt uppgraderat. Jag tycker det gör stor skillnad för totalintrycket på en bil. Vet dock inte om det är svårt att byta men gissar att det inte är alltför svårt om är lite van vid att meka. Batteriet bör man koppla ur innan operationen inleds för att undvika ev. problem med lysande airbagvarningslampor.

Mvh Johan
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Inte riktigt lika men bytte från ljusgrå elstyrda standardstolar i min E46 coupé till svarta/gråa halvskinn elstyrda sportstolar med minne (såldes ut billigt av bildemo för runt 3000, annars runt 6-10k) och det var en riktigt trevlig uppgradering - bara plug & play (på e46 dvs) för min del.

Jag hade nog lätt investerat 6000kr i sportstolar. Vid en försäljning så kan det säkert vara så att en köpare hellre väljer en annan bil med sportstolar än en med standard/komfortstolar - så där finns en möjlighet.

Kanske lite mysko om bilen inte har sportstolar med i utrustningslistan men ändå har det monterat.

Schmiedmann säljer alcantara-sportinredning för 15k Länk och halvskinn-sportinredning för 18k Länk (obs med dörrsidor)
Jag förstår inte detta, 335i i Nordamerika finns som Sedan, Coupé och Cabriolet och har vad jag vet elstolar som standard. En 2012 är F30 om det är en sedan. Så vad kommer inredningen i från? En 335i Coupé E92-12?

Det kommer inte fungera.

E91 såldes som 325xi, 328i och 328xi i Nordamerika.

Om vi bortser från Nordamerika så kan du montera in inredningen från en annan E91 och det kommer du om inte tjäna på inte förlora något på. Jag monterade skinn i en 518i E34-95 förra året och det var nog avgörande för försäljningen. Klart värt att eftermontera.

Mvh Stephan
an
191
anders82
sorry fick felnfo det var en 325a E91
Augusti-06 byggdes den sista 325xi e91an för USA. OM nu stolarna kommer ifrån en sådan, har bilen knappast rullat 1000mil. Kolla även att det inte är konstläder vilket är vanligt på enklare BMW i USA. 6tkr låter under dessa förutsättningar som för mycket.
an
191
anders82
jag skiter i vilken model på bil den kommer ifrån vet att det är en E91 USA 2012 med Svart Skinn och sportstolar .
Inredning är i topp skick vet att den gått 1000mil.

Ville bara veta om det var värt att skiffta och om det är svårt och om det eventuellt är något som skiljer bilarna åt. nå min är en öre 09 och inredningen kommer från en efter 09.
Behöver jag flytta airbagen?
an
191
anders82
Bilder på inredning obs den är J skitig på bilderna.

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
an
191
anders82
Så här står det om inredningen:
Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ KONTR.BLAU

Så här står det på en M3 inredning:
Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ KONTR.BLAU

Kan någon förklara detta?
Vad en handlare sa till mig var att den mest troligen är en special order från fabrik med tank på inredning och lack mm.

Lack:
Colour RUBINSCHWARZ METALLIC (X03)
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Det är svart skinn med blåa sömmar, alltså blå tråd i sömmarna. Det ingick i ett paket som heter P7MF, Edition Sport, kallas ibland Limited Edition. Det finns på bilar här också.

Färgen fanns som tillval som individual.

Även om skinnstolarna är manuella så behöver dom el för att justera sidoryggstöden. Är dom längst ut eller längst in så sitter du kanske dåligt i dom, för tight.

Tror inte det är helt enkelt.
an
191
anders82
Nån som vet nått om de där elektriska sidoryggstödet som Kris skriver om.
Kan man ge ful koppla det på nått vis eller är det fördraget nån som vet hur det ser ut?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag tycker definitivt det är värt det, läder i en BMW ger den rätta känslan för mig. Och det påpekas ofta i spekulanttrådar här på forumet om en bil saknar läder när olika objekt jämförs
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Är det värme i stolarna? Kan vara kallt på vintern annars!
an
191
anders82
hej MM det är värme i stolarna
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Kablar är nog fördraget för allting men vissa saker måste ju kodas in också. Elstolar måste definitivt kodas in men det är det inte. Hur det är med sidöstödet i ryggen vet jag inte.

/DJ
an
191
anders82
hitta denna länk så det verkar ju inte vara så svårt att fixa till det:

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.