|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så jag fått sladd vilket lett till att framskärm fått en smäll och tryckt in hjulet så jag fått en camber och ratten sitter snett. Körde i max 30km/h och bilen är en E46a coupe pre facelift. Nu är min fråga, vad brukar gå sönder när man kör in i t.ex. en trottoarkant och vad tror ni kan ha gått snett i detta fall, kan det räcka med en hjulinställning? Tacksam för svar! | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Camber är inget som mäts i ental eller flertal (man kan inte köpa en camber till en bil så att säga). Camber är ett vinkelmått, det anger hur mycket hjulet lutar jämfört med lodlinjen (om man tittar i bilens körriktning). Har du fått positiv camber (dvs att översidan av hjulet lutar mer utåt än undersidan) eller mer negativ camber (dvs att översidan av hjulet lutar mer inåt än undersidan)? Hade det varit toe som ändrats så hade jag gissat på att styrstaget fått sig en knäck - för hastigheten var ju inte så hög. Men om camber ändrats så är det nog lite värre. Det jag kan komma på så här raktuppochner är kanske att bärarmen (#5 i länken nedan) blivit skadad, eller någon av dess infästningspunker - eller både och. Länk Kanske fjäderbenslagringen (#1 i bilden nedan) fått sig en knäck, men troligtvis inte. Och fjäderbenstornet bör vara intakt för det bör behövas lite mer kraft för att deformera det. Länk Men oavsett så kommer vi ändåså bara att kunna spekulera i veckor utan att komma fram till något konkret. Det enda sättet att få full klarhet i skadans omfattning är att undersöka bilen. Det är dock klart att en hjulinställning inte kommer att räcka (då camber inte är justerbart). Hur menar du att ratten är sned? Menar du att när bilen rullar rakt fram så är ratten något vriden (till vänster eller till höger) precis som omman svänger en liten aning? Eller menar du att hela ratten och rattstången förflyttats några decimeter snett höger uppåt eller snett nedåt vänster!?! |
|
Proffs! Tack för snabbt svar bmw-slangen!! Har fått en liten negativ camber, tror inte att toe har ändrats men jag kan ha fel. Jag kan fortfarande köra bilen, känns inte så annorlunda förutom att ratten är snurrad åt vänster (ca 25 grader) när jag kör rakt fram. Fotade några bilder i hopp om att någon hittar något fel: Länk Länk Länk Vad tror du? |
|
Bra bilder, men ändåså svårt att se något uppenbart (för hade det varit uppenbart på bilderna så hade det nog inte gått att köra). Det ser dock ut som att det har skavts något mot fjäderns två nedersta varv. Vet inte om detta har uppstått nu eller om det varit så innan (tex pga felaktigt ET på fälgarna) - men för att det ska inträffa så måste ju hjulet vinklas i förhållande till fjäderbenet och det tror jag inte har skett i det här fallet. Styrstaget kan nog fått sig en liten tryckare och kanske böjts lite - det är ändåså bland de klenaste delarna i framvagnen. Men förklarar inte riktigt cambern. Man får helt enkelt ta en nogrannare titt på främst bärarmens tre infästningspunkter, fjäderbenets infästning samt göra en camber/caster/toe-mätning för att få en baseline vad som är fel och hur mycket. |
|
Du är fan bäst, uppskattar människor som dig! Tack för hjälpen! |
|
|
Kolla hur fjäderbenstornet ser ut under huven också, kanske lite långsökt men kanske har blivit böjt där uppe. Vet att många amerikaner på forum är kinkiga över hur klena fjäderbenstornen är på E46.. :P Länk |
|
| Ska göra det Steifan! | |
|
Hej igen bmw-slangen! Va under bilen och kollade lite idag samt känt på de olika delarna och har lite frågor. hur tycker du styrstaget ser ut i klippet, ska den va så? Inget känns löst när jag vickar på bromsskivan som jag gör i klippet. Kände även på länkarm och den sitter tight, inget som vickar. Och angående den negativa camber så ser det inte ut och va farligt alls, såhär ser det ut. Länk Vill bara höra vad du tycker då försäkringsbolaget vill byta ut 4 delar tror jag det var på höger sida inklusive styrstag och länkarm vilket blir för mycket = skrot |
|
|
Här har du bild på länkarm och styrstag btw Länk Länk |
|
|
Om man tittar på första bilden i senaste inlägget så tycker jag att det ser lite konstigt ut där styrstaget fäster i emot hjulet. Kanske set är en förklaring till varför ratten står snett. Cambervinkeln ser med blotta ögat inte så farlig ut men det kan vara rätt mycket om man börjar tänka på däckslitaget. Känns helt galet att skrota bilen för det dock. Borde gå att hitta de stag som behöver bytas från skroten och fixa rätt billigt. /DJ |
|
|
Tack för svar BMW-DJ Håller mer att det ser konstigt ut i fästet nu när du säger det, fick smällen på framskärmen som resulterade i att skärmen tryckte in däcket = cambervinkeln. Ser ut som styrstagfästet har fått samma vinkel som hjulet fått. |
|
Videon på Tuben är markerad som privat, så kan tyvärr inte se den :-( Du får göra den publik. Ser inget direkt misstänkt ut. Angående styrstaget så måste vi tänka på att bilderna är tagna med fjädringen i full drop, dvs allt hänger nedåt så långt det bara går. Alla delar har alltså vinklar som inte är i dess normala läge (vi ser ett ändläge alltså). Tycker också det lät lite drastiskt av försäkringsbolaget. Nytt styrstag och ny länkarm behövs säkerligen. Gissningsvis ville de nog byta fjäderben också men det tycker inte jag är så uppenbart - skulle det behövas så köper man såklart ett begagnat. Inte omöjligt att försäkringsbolaget ville byta ut styrväxeln också - men även här köper man också begagnat. Oavsett så är ändåså första steget att mäta upp vinklarna på bilen - annars sitter man bara och gissar och spekulerar. Andra steget är sedan att en verkstad undersöker den noggrannare och då med hjälp av mätresultaten i första steget som ger vägledning till vad som borde bytas (kombinerat såklart med vad man hittar i själva undersökningen). Offtopic : Såhär ser en yttre styrled ut som inte mår bra! :-) Men detta var dock inte någon krockskada. Här hade damasken gått sönder och därefter hade smuts, salt och vatten trängt in och slitaget på kulleden hade accelereat något vansinnigt. När jag öppnade upp den så visade det sig att det var snustorrt i hela kulleden! Länk |
|
Vad som kan vara fel tror jag redan du fått svar på så där lägger jag inget krut på att ens försöka. Att skrota bilen för att du kört på en trottoar känns aningen överdrivet. Om inte bilen i övrigt är kass vill säga men det tror jag nu inte. Om du inte tänker försöka fixa detta själv ville jag bara tipsa om en bra verkstad som säkert kan hjälpa dig till en rimlig peng. Som dessutom är en allmänt väldigt duktig meck. Med rimliga priser och som jag själv anlitat flera gånger. Du kan dessutom komma med egna delar. www.danviksbil.se Länk Hoppas du för bilen fixad! Niklas Fransosen |
|
| Att ratten inte står rak kan ju bero på glapp i styr växeln, som kanske vart värre av touchen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.