|
|
|
|---|---|
|
kan bara få elhissen på förarsidan att dra fönstret nedåt. är en z3 coupe, men det är samma prylar som e36 coupe. har slitit ut hela mekanismen och kör motorn utan något kopplat till axeln, så inget kärvande som kan stoppa den. * har testat motorn på passagerarsidan och där funkar både upp och ner. * har bytt knappen mellan förar- och passagerarsida och inget fel på knapparna. när jag trycker på nedknappen så motorn går i ~5 sek kan jag stoppa den genom att trycka på uppknappen, så motorn får ju en signal från knappen när jag trycker på upp också. men den vägrar veva upp, när den är inkopplad på förarsidan. när jag öppnar dörren åker rutan ner ~2cm, men när jag stänger den får motorn inte signal om att rutan ska upp ~2cm igen. det verkar sitta ett minne för hissarna där de "vet" var rutan befinner sig, för när jag kopplade in motorn till passagerarsidan så gick det inte heller att veva upp först (den rutan är uppe), förrän jag dragit ned den lite. efter det gick det att veva upp till "max". kunde veva ner hur mycket som helst och sedan upp lika mycket. på förarsidan funkar det alltså inte så. det går aldrig upp, oavsett vad jag gör. hur nollar jag "minnet"? jag har haft bilen strömlös xx antal ggr medan jag meckat. minnet verkar ju inte sitta i motorn eftersom den beter sig olika beroende på vilken sida jag pluggar in den. har testat hålla ner knappen i 30 sek efter det att motorn stannat för att få den att fatta var den befinner sig men gör ingen skillnad. har inte hållit emot axeln, utan har bara hållit knappen tills den stannat av sig själv sen 30 sek till. finns det relä för hissarna? vilket/var? känns som jag testat allt nu utom att byta plats på brytarna i låset mellan förar- och passagerarsida, men tycker inte dom ska påverka att jag inte kan skicka fönstret uppåt. brytaren funkar ju när jag öppnar dörren då fönstret åker ned. har lagt xx timmar på detta nu och snart borrar jag in en vev genom dörren och bränner el-pisset på bål. hjälp! | |
|
För att initiera ändlägena på E36 cabrio så trycket man och höll inte knappen hissa ner tills rutan är nera max och håll kvar 5-10 sekunder till. Min bil indikerar initiering klar genom att instrumentbelysningen "blinkar till" - inte riktigt blinkar till men en kort späningsdip så belysningen blir svagare en del av en sekund. Sammavisa för att nitiera övre lägena - hissa rutorna uppåt och håll kvar hissa upp-knappen till rutorna är i top och håll kvar 5-10 sek efter de gått i topp. Det funkar på enskild rutas knapp och även med "alla 4 rutorna samtidigt"-knappen. Får initiera om topplägena vid HT av resp på. Det skiljer lite mot suffletten. Går rutorna trögt så bilen tror att rutan är uppe redan och initierar nytt läge "halvvägs"? Jag vet inte var själva kännaren för lagom trögt = stopp sitter. Vet inte om detta hjälper. Lycka till! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.