AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.552

Shoppingluckan öppnas automatiskt

Pe
49
Peter_1897
F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld)
e91 335iAT -07 M-Sport (Såld)
e90 320i -06 M-Sport (Såld)
Hej!

Är nybliven ägare till en F11 och är hittills väldigt nöjd.

Idag uppstod dock ett problem som jag inte har hittat någon lösning på efter en hel del googlande...

Råkade trycka på fel knapp på nyckeln när jag skulle öppna bagageluckan och öppnade istället shoppinglickan. Inget mer med det, stängde den och öppnade bagageluckan via knappen på luckan, frid och fröjd. Efter en stunds körande öppnas dock shoppingluckan av sig själv? Tänkte självklart att jag måste ha kommit åt knappen av misstag, har nyckeln i byxfickan... Går ut och stänger luckan, sätter mig i bilen och vips så öppnas den igen. Efter tionde gången fick jag ett lätt sammanbrott och visste inte vart jag skulle ta vägen? Problemet har uppkommit både vid sakta inbromsning, vid parkering, vid start, vid vanlig körning 70 km/h. Det är inte jätteroligt att slå på varningsblinkers och stanna bilen för att stänga denna lucka i tid och otid.

Har läst om liknade problem på en del e61 och e91 men jag hittar inget om just F11. Vad tror expertpanelen är det microswitchen som skall bytas eller kan det vara något annat som felar? Vanliga bagageluckan fungerar problemfritt. Är det någon som har råkat ut för detta och löst problemet?

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du trycker på centrallåsknappen när du satt dig i bilen så kan du kanske eliminera problemet tillsvidare. Har ibland samma problem på min E46 touring och antingen är det fukt som fryser eller leder över i huvudlåset vilket stökat till det ibland det vet jag eller så är någon kablage vid gångjärnen jäklas.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hade samma problem på min e61a, vet ej om du har samma knapp till shopping luckan som mig men jag tog fram hårtorken och värmde knappen med den. Efter det har luckan hållts stängd!
Värm inte för hårt utan cirkulera torken då det blir väldigt varmt.
Lycka till
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Kollega hade samma fel på sin F11, fukt i microbrytaren till shoppingluckan. Bara att byta, förmodligen en smal sak att fixa själv om du inte har garanti kvar.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Detta har väl funnits med sen typ e39an? Magiskt att de inte kommit längre.
Vilket raskt leder till nästa felkonstruerade pryl, kablar i luckans gångjärn. Samma på f11?

Pe
49
Peter_1897
Tack för svar!

Jo det är märkligt att man inte kan hitta en annan lösning då problemet verkar ha följt med en hel drös av olika modeller. Dock verkar det inte vara lika vanligt på F11an då jag inte har kunnat hitta så mycket info om detta på nätet.

Om någon har bytt denna brytare och vet hur man gör får ni mer än gärna berätta om ingreppet. Är det samma procedur som på e61?

Ska kontakta BMW och se vad dom skall ha för en ny brytare...

Skall även försöka mig på hårtorksknepet.

Pe
49
Peter_1897
Go kväll! Var förbi BMW igår och köpte en ny knapp till bakrutan, microbrytare. Efter samtal med verkstan innan så trodde även dom att det var brytaren som spökade. BMW skulle ha 1600:- för jobb och material. Men en kollega kunde hjälpa mig att byta så jag köpte bara knappen (586:-).

Att byta knappen var inte jätte krångligt, skulle nog ha klarat det själv men var lite skeptisk då jag har läst att det har tagit upp emot två timmar för vissa e61 ägare att byta. Vi gjorde det på 15-20 minuter.

Anledningen till att detta byte gjordes var som sagt eftersom bakrutan öppnades i tid och otid av sig själv, dessutom verkade det som att den drog tjuvström då jag ofta fick upp varningsmeddelande när jag startade bilen att den drog ström vid stillastående "all onödig elektronik har stängts av bla bla bla."

Nu öppnas inte luckan av sig själv längre vilket är skönt, har dock inte kört så långt och meddelandet om strömmen är borta. Däremot kan jag inte öppna luckan med knappen, bara med fjärrkontrollen. Detta fungerade ibland och ibland inte med den gamla brytaren efter att felet hade uppkommit. Har googlat och läst instruktionsboken. I instruktionsboken står följande:

"På vissa utföranden kan bakrutan bara öppnas med fjärrkontrollen om bilen först har låsts upp." Så lär fallet inte vara här eftersom jag har öppnat rutan med knappen och varför skulle det finnas en knapp om man endast kan öppna med fjärrkontrollen? Eller har jag fattat detta fel?

Sedan kan jag läsa följande:

"När bilen står stilla öppnas bakrutan, om inte upplåsningsspärren är aktiverad."
Jag finner inget om någon upplåsningsspärr varken i boken eller på nätet, finns det en möjlighet att inaktivera knappen på bilen?

Hittade en annan tråd där en kille hade problem med knappen till bakrutan, BMW hade bytt knappen men fortfarande gick inte rutan att öppna och det slutade med att hela bakrutan fick bytas ut??? Länk
För mig låter detta sjukt men man blir inte förvånad längre...

Det som stör mig lite är... Om det nu är kabelbrott eller likn. som gör att inte rutan går att öppna med knappen, skulle det felet ha uppkommit precis efter att rutan öppnas av sig själv pga av microbrytaren? Eller kan kabelbrottet gjort så att luckan öppnas av sig själv eller uppkom båda felen samtidigt?

Tacksam för svar!
//Peter
Pe
49
Peter_1897
Tänkte delge er en liten uppdatering...

Lämnade till slut in bilen på BMW för felsökning då rutan började öppna sig av sig själv igen. Efter en och en halv dag fick jag svaret, bakrutan måste bytas ut. Anledningen fick jag inte direkt reda på men att den skulle bytas ut var enda lösningen på problemet. Priset då? 12 000:- bilen var då ett par veckor från att fylla 3 år, tycker att det är orimligt att man skall behöva byta bakruta för 12K på en bil som inte ens har rullat 3 år. När jag tog upp det med BMW tyckte dom att jag skulle försöka lösa det med mitt FB. Sagt och gjort, jag anmäler skadan till mitt FB och efter ett par dagar går dom med på att ta på sig kostnaden, självrisk 5K.

Kontaktar BMW igen eftersom jag inte hör något ifrån dem. Påpekar återigen att BMW bör ta på sig denna åtgärd då jag hävdar att det rör sig om ett fabrikationsfel. Då får jag frågan om dom ska ansöka om förlängd garanti??? Förstår inte riktigt men tydligen är det så det kallas ifall man vill att BMW skall ta på sig ett fel efter att garantitiden gått ut. Självklart sa jag, varför har man inte rått mig till det tidigare kan man ju fråga sig. Tycker att det är riktigt dålig stil samtidigt vill dom väl få in alla pengar dom kan.

Efter någon vecka ringde jag tillbaka till BMW och fick reda på att BMW tar på sig kostnaden för detta. Skönt, men för mig var det mer än självklart att dom skulle göra det. Felsökningsavgiften fick jag däremot betala själv men allt kändes bättre än dom där 12K som dom sa från början. Nu har jag en ny bakruta och kan färdas normalt i bilen igen.

Förövrigt undrar men ifall dom aldrig kan hitta en lösning med dessa problem, det är ju inte första modellen som har problem med dessa bakrutor.

Trevlig kväll!
An
31
Andreas_W
525dAt LCI M-sport
Jag har samma fel på min E39, har dock inte orkat fixa det då det endast händer vid fuktigt väder. Min lösning är är att låsa bilen innan avfärd ;) Ett snabbt tryck på låsknappen och sen är det bara att köra och låtsas om som att felet inte finns!
St
3
Sture J
520d -13
Jag pillade bort det lilla täcklocket, torkade rent och sprutade lite 5-56, och sedan var problemet borta
Mvh Sture
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.