AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.525

320i e36 ingen ork..?

Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Tjabba! Inhandlade en e36 320 touring årsmodell 1999 förra veckan.

Det är ett fel med bilen som jag skulle behöva lite tips och teorier för att lösa :)

Låt säga att man kör på tvåan med ett varvtal på cirka 1500 rpm. Om man då ger halv/full gas är den väldigt seg. Känns orklös, dåligt vrid, m.m. Man ser på varvräknaren/soppaförbrukningsmätaren och känner att bilen pausar lite vid acceleration, ungefär varannan sekund...

Hög soppaförbrukning
900rpm på tomgång vid kallstart / 600rpm vid arbetstemp (jämn tomgång)
Dåliga avgaser

Har läst ut felkoder men det gav ingenting vettigt...
Skulle se över lmm och såg då att insugsbälgen var sprucken. Lagade det hålet med lim och tejp (tätt), men blev bara väldigt lite skillnad.

Vad tror ni? LMM? Soppafilter? Lambda? Tändstift? Slangläckage?

Ös på med teorier och vad jag bör se över

J
Ni
966
Nip
320i-04
En vild idé kan ju vara slow throttle response:
Länk

Anpassas visst efter körstil eller hur det är.

Lätt att reseta och se om skillnad.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det låter lite som kamaxelpositionsgivare, men det borde du fått felkod på.
Vad läste du ut felkoder med för verktyg? Fick du kontakt med motormodulen? Vilka felkoder fick du ut?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Läste ut med dator på jobbet. Den hade en felkod på lmm, men det var för att kontakten varit utdragen. Även en felkod på cyl. 3 typ. Stog ej vad det var utan mer, "check cylinder 3".
bm
60
bmwjohansson
BMW 330i Coupe -02
om jag var du så skulle jag kolla luftmängdmätaren , det sitter sensor i insuget strax efter luftfiltret , har du kollat alla tändstift ? räcker att ett tändstift är dåligt så
blir motorn mycket orolig...och kolla även vevhusventilation ..om vevhuset är lite tätt så brukar inte felkoder finnas...

Skulle först av allt byta alla tändstift...dom kanske har gått hur långt som helst?
Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Uppdatering:
Åkte till skroten igår för att testa med en annan LMM. Blev ingen skillnad.
La även märke till att LMM inte reagerar på ifall kontakt är i eller ur.
Frågan är ju ifall den jag fick testa också var trasig eller ifall felet ligger efter lmm, typ vakuumläckage eller liknande men hittar inget... Dränkt hela insugssidan med startgas utan respons.
Kan det vara kontaktstycket/kabeln som är dålig? Hur kan jag mäta denna? Hur är den dragen? Direkt till styrdonet?
J
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tjuvluft brukar ge förfärlig tomgång, speciellt på de där låga varven du nämner.
När jag hade nåt mystiskt tjuvluftproblem och dessutom slog av AC'n (varvtalet sjunker) så gick han eländigt. Det påtvingande lite högre varvtalet vid AC igång gjorde att han gick lite stabilare, men det var liksom som respirator.
Att han känns orkeslös (som du säger när man ger gas) och ibland har så lågt varv att han vill dö när man släpper gas och bromsar in, det hade jag på 330'n och det var kampositionsgivare.
Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Men ifall det är KA-givaren som strular, varför reagerar då inte lmm på ifall kontakt är inkopplad eller urkopplad? :)

Kan även tillägga att ABS och ASC-lampan lyser. Kan ej läsa ut felkoder på datorn gällande detta, men vad jag förstått så stryper ASC'n motorn när man får spinn? Kan det vara den som fungerar felaktigt?

J
Låter som throtteln kärvar, att den inte öppnar alls, ganska vanligt ta bort trottel body och rengör tills du kan öppna spjället, men känn med fingrarna först om du kan öppna spjället det ska gå lätt
Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Om det var spjällhuset som kärvade så borde väl lmm fortfarande reagera på ifall kontakten är i eller inte?
Om spjället sitter fast så går den in i limpmode och ABS och ASC lampan lyser, samt att den inte går att varva mer än ca 3000 varv
Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Ska se över spjällhuset. Hur nollar jag limpmode om det nu är det?

J
Tror inte du behöver göra något
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.