AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.907

Jobbiga OBD1, Trevliga OBD2

Har ett tag varit bra trött på OBD-kontakten under huven på dom modeller som har både en i kupen och en under huven. Anledningen såklart att den i kupen på dessa, typ e38 år 2000 inte kommer åt alla moduler.

Har sökt en hel del efter en lösning på detta så även jag kan koppla upp mig mot bilen i en varm förarstol i stället för minus 5 och regnskydd ala motorhuv.

har tidigare hittat en mod av den invändiga kontakten för åtkomst av alla moduler, men de har känts lite så här att behöva beställa massa prylar och sen ta isär hela instrumentpanelen.

Till slut igår hittade jag en snubbe som av allt att tyda löst problemet i stort sett utan hårdvaruåtgärd.

Man kopplar helt enkelt ihop pol 17 & 20 i locket till obd-kontakten under huven.

Länk

I denna tråd har han kapat av styrpinnen i locket, varför vet jag inte?
Själv gjorde jag samma som han men lödde fast en kabel mellan dessa dessa poler. Drog kabeln runt styrpinnen så den kunde vara kvar.

Nu har jag full access till alla moduler. I alla fall med BMW-scanner som är de enda jag provat hittills.

Då detta funkar till INPA enl TS i de andra forumet borde de inte heller vara problem med övriga mjukvaror.

Naturligtvis tar alla som provar detta ansvar för åtgärden och jag kommer bara med ett tips som verkar fungera bra för mig.

Lycka till

Totalt värdelöst att de inte kan göra detta från fabrik.
Ja verkligen. Frågan är ju varför dom begränsat funktionen på den invändiga OBD:n när de uppenbart inte är ett problem att ge den full access?

Har för mig de från början var nåt med miljölagar som över huvud taget såg till att de blev en invändig obd, men som sagt varför inte ge den tillgång till alla moduler.

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Detta ska jag testa under kommande vecka.
Jag som hade tänkt att dra om OBD från motorutrymmet in till handsfacket... för att slippa stå ute :)
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
"lite" sent, men jag vill bara säga att löda ihop 17 och 20 fungerade utmärkt,
nu kan jag göra allt inne i bilen, koda osv. Länk

Kass bild, men jag valde att löda, för att inget ska "skaka" loss senare.

Nu behöver man inte frysa/bli blöt när man ska läsa koder mm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.