|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! Efter flera års läsning har jag äntligen registrerad mig och behöver hjälp. Det gäller en BMW E38 740 (m62b44TU) -99. Styrdonet till ABS och DSC har gått sönder. Jag har skickat den till Innosund AB men fick tillbaka den med svar: "enheten går ej att laga!" och härmed undrar jag ifall det går att få tag på en begagnat här i Sverige? Fick inga träff på varken bildelsbasen eller skruvat. | |
|
oj jag glömde skriva vilken modell det var. Det är en Bosch 5.7 med nummer B0265950001 |
|
|
Du bör för plånbokens skull vända dig till Ebay. Här har du en för dryga tusenlappen i Litauen Länk Dock med slutsiffra 2. Tror inte de är nån skillnad (men jag garanterar inget) Du ska ju med säkerhet koda om den i alla fall med ditt VIN så de bör nog bli bra. Kolla runt på Ebay som sagt, finns massor |
|
|
Hejsan. Om det är samma styrdon till e38 740 1996 så har jag nog ett sittandes på en donatorbil. Mvh Skalman |
|
|
Tror tyvärr att 96:an har ett annat styrdon (modul) På 98 och framåt sitter de fast på hydroaggregatet. På din tror jag de är en extern modul? |
|
|
Boris73: Japp det får bli eBay ser det ut som... Jag fick för mig att modulen med "0002" på slutet inte passar. Eller visst passar den men det kommer inte fungera. Annars hade det varit ett perfekt alternativ. Dessa moduler finns överallt att få tag på begagnade för 1000kr. skalman: det hade varit kul men jag tror inte den kommer passa. Det är en bosch 5.7 med DSC som jag behöver och DSC kom väl 98-99. |
|
|
Om du kollar på den här modulen : Länk Här har dom både 01 & 02 som jämnförelsenummer.. Dom känns ju ganska seriösa dom som säljer detta och borde inte tagit de ur luften. Kan de inte vara så att de helt enkelt bara blivit ett nummer byte då dom ändrade leverantör på nåt invändigt i modulen? Vet att sånt förekommer så dom kan veta vart ifrån delarna till den färdiga modulen kommer när de väl blir tal om garantier när den går sönder? när jag slår på min bil på realoem (740il 2000) så översätts mitt reservdelsnummer på modulen till både slutsiffra 1 och 2. Prova med din vin i realoem så får du kolla. |
|
|
tack Boris73 för all hjälp! Kollade på realoem men blev bara mer förvirrad. Fick en helt annan nummer på abs/dsc modulen som jag sedan googlade och fick fram både ...001 och ...002 moduler till salu. Det mesta information fick jag från forum på engelska och har för mig att modulen med slutsiffra 2 kommer inte gå att programmera om så att den passar till mig. Jag kommer beställa en med slutsiffra 2 och prova helt enkelt |
|
|
Ville bara dela med mig att jag fick tag på en modul för billig peng med slutsiffra 2 som jag sedan monterade. ABS fungerar felfritt dock lyser DSC lampan men nu har jag fått bilen igenom besiktningen. Ska lämna in bilen för programmering av styrdonet på någon ställe som inte är alltför dyr då min BMW verkstad lämnade in prisförlag på 6500:- för det jobbet. |
|
|
Haxxie, kommer fungera hur bra som helst med en med slutsiffra 2. Den med slutsiffra 1 ersattes av den med 2 nångång under 2000 eller 2001. Dock behöver den kodas in och det kan man faktiskt göra själv om man har ett diagnosverktyg med Inpa/Ediabas/NCS-expert/Tool32. Pm:a mig om intresse finns för ett kit. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Tror att Bosch 5.7 är vanlig på många bilar, på Peugot går dom ofta sönder om det är att den sitter i hjulhuset som är orsaken | |
|
När min styrenhet dog så hittade jag en fabriksny Bosch original med 2 års garanti för dryga 3000 kr hos MAF service i Berlin. Ny enhet och montering inkodning hos BMW auktoriserad verkstad slutade på dygt 4000kr totalt. Skicka ett email till dem med nuffrorna på din originalenhet och de kan säga vilken ersättningsenhet som passar, och vilket pris det landar på. BMW vill ha över 12 000kr för samma enhet... Länk Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.