|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, klonket uppstår endast när jag backar och trycker till på bromsen! Någon som har varit med om detta? Det är en 330i touring -00 18 000 mil | |
|
Fram eller bak? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Låter bak, ursäkta otydligheten :) | |
|
Så vart det på min 318 E46 i somras. Då var det fjädrarna till handbromsbackarna som lossnat pga rostig bromssköld. /Jonas |
|
|
Ok, låter ju som en trolig orsak Jonas, låter dessutom inte så dyrt! tack för tipset! Får ta den till en lyft och titta då, köpte bilen i måndags så det skadar ju inte att titta närmare under, klonkar en del från framvagnen så man kanske ska köpa lite framvagnsdetaljer med när man ändå är dunder :) /Jonny |
|
|
Hade samma problem på E46 325 touring och det var också rostiga bromssköldar som gör att handbromsen ligger an/hänger löst mot bromsskivorna. Dyrt att göra om man ska göra rätt - dvs ta bort bromsskivor och byta skäldarna innanför. Finns andra trådar om de som bytt sköldar genom att slitsa upp den och trä dit den och svetsa ihopa. Jag gjorde mitt byte dyrt på BMW och fick nya skivor och belägg bak så pga rostiga sköldar bytes hela bromspaketet bak när arbetet ändå var betalt. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Jag bytte iofs skivor och belägg + backar, men sköldarna löste jag med en bricka. Du behöver troligen byta nån fjäder, eller hela monteringssatsen, men det är billigt. Själva brickorna har jag inte hittat att köpa lösa, men fråga på närmsta mekonomen. Jag fick tag i mina via min lilla lokala verkstad. Jonas |
|
|
Apropå klonket i framvagnen, troligen stabilisatorstagen som behöver bytas, billiga och rätt enkelt att byta. Jonas |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Nja bromsskivorna måste absolut bort, för fjädrar och allt annat sitter ju inunder. Men mer än så, hjulnav och drivaxel ska ur om man ska byta sköldar. Urdum konstruktion ur det avseendet, och rejält dyrt om man låter göra på verkstad. Jag bytte hanbromsdetaljerna själv, för det var ful-lagat av någon innan mig (det håller aldrig, det är nya bromssköldar som gäller) och jag slitsade dem. Finns ingen anledning att svetsa den slits man gör, den är så liten. Reparationssats för fjädrar etc finns ju på nätet och sköldarna kostar väl 160:- styck hos BMW. Inte så mycket att bråka om. /Anders |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Här ser man var jag lade snittet. Länk Så går det att kränga skölden över axeln. Det sitter skruv bakom (ej synliga i bild) så det blir väldigt stabilt. Skruv som dessutom har kort skalle och brukar vara rejält anfrätta. Jag bytte dessa också. Inget man har hemma i reservlådan direkt, så ta dem från BMW. |
|
Självklart måste ju bromsskivan bort och det är rätt att byta skölden som storabjörnen säger... Brickor som jag satt är nog bara dumsnålt. Jonas |
|
|
Tack för alla svar! Bra forum detta :) Har gått från en e92 330d till denna pga av köp till större familjebil(honda CRV). Denna e46 åker jag själv till vardags sedan en vecka då jag fick BMW abstinens enfter en vecka utan e92:an. Trots att bilen är gammal så är det en mycket trevlig och rolig bil som jag vill underhålla i den mån det går, så alla tips här på forumet är kanon! |
|
|
Om klonket kommer precis när du trycker till på bromsen skulle jag nog ta en titt på färdbromsen. Kolla så att oken sitter fast samt att beläggen inte ligger och glappar i schakten. Och att ev fjäderbleck till sprintarna som håller beläggen är hela och sitter som de ska. Är allt i bromsväg ok sitter felet troligen i någon av alla bussningar. Endera i en länkarm eller i bakvagnsbryggans upphängning. |
|
| Och ja, det finns ingen anledning att ta ur drivaxlarna för att byta bromssköld utan man slitsar och vränger öskölden över navmedbringaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.