AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.093

Fel meddelande på spridare

bu
5
bullebull
318 D 2010
Var inne på en service där de kollar hela bilen. 318D -10 som jag har.

Där det visade sig att en spridare var defekt. Men bilen går som den ska!

Jag undrar om det kan bara blivit något fel vid en kallstart eller något annat i start tillfället. Någon som varit med om det, och så undrar jag om det går att köra vidare tills den ev. säger till igen??
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men vad sa verkstaden som du gjorde servicen på angående det funna felet?

Jag menar, de måste ju haft *någon* typ av information som de baserat sin slutsats på eller hur? Eller sprang de bara fram och sa "en spridare är defekt" och sen sprang iväg och gömde sig? :-)

En spridare kan definitivt uppvisa intermittent fel. Och det behöver inte ens vara fel i själva spridaren, trasigt kablage är inte alltför ovanliga (och ger ju samma effekt). Fast på en -10 så känns trasigt kablage inte så sannolikt. Även drivkretsarna i motorstyrenheten kan gå sönder, men är mindre vanligt.

Här blir vikten av ytterliggare information mycket tydlig, hur detekterades den defekta spridaren? Fanns det indikatoner på att felet var intermittent eller fanns felet hela tiden? Om det tex var en felkod, var det en aktuellt felkod eller var det en gammal felkod? Fanns felet där när du hämtade ut bilen tex?

Oavsett så faller allt tillbaka till den initiala frågan.
bu
5
bullebull
318 D 2010
De hade fått fram en felkod på spridaren nummer 3, när de pluggat in datorn.

de tyckte väl att det var konstigt att bilen gick som den skulle. Men de var sugna på att jag skulle beställa tid och byta den ändå!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok!

Men vilken felkod? Och när hade felkoden registrerats (på de flesta felkoder loggas även miltalet och ett antal driftsparametrar såsom motortemperatur, varvtal, belastning osv)? Fanns felet där när man läste ut felkoden eller var det en gammal felkod som (det brukar stå info om detta tillsammans med felkoden).

Fick du inget papper/utskrift/rapport om felkoden och dess uppgifter de läste ut? Då utgår jag ifrån att du inte betalade för felkodsavläsningen utan det gjordes bara som en extra bonus i samband med servicen (fast utläsning av felkoder bör ju ingå i en full service).

Du förstår att det inte är särskilt mycket att gå på. Lite som att gå till läkaren och hans diagnos är "det är troligtvis någon skada på ditt högra ben" :-) Jag menar, det räcker inte särskilt långt - lämnar ju en hel del frågetecken :-)

Men om spridaren lagt av helt och hållet så skulle verkstaden definitivt ha hört det. Men det är inte omöjligt att felet är intermittent och det är en gammal felkod som ligger där och felet inte finns där just nu. Skulle det ha funnits en validerad felkod på en spridare bör ju även lampan "Check Engine" eller dess motsvarighet ha tänts då det är ett miljörelaterat fel (för vissa felkoder måste motorn genomgå ett förbestämt antal körcykler och felet måste dyka upp ett antal gånger innan man tänder "Check Engine" lampan).

En metod som används ibland för dessa tillfällen är att radera alla felkoder och se vilka som dyker upp igen. Då vet man att de som dyker upp igen är aktuella.
Men denna metod bygger ju på att du VET och sparar ALL info om den felkoden som finns där nu. Just nu verkar du inte ha mer info än att det är spridare #3.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.