AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.623

Går det att justera fjädringen på F11?

Sida 2 av 3
Be
151
Berta99
520D F11
Byta dämpare efter 5000 mil köns ju lagomt skoj. Plus byta bromsskivor. Verkligen premium än så länge.. ;)

550 i nypris känns högst oklart....
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Tankevurpa ;-)
Premium är upplevd känsla.
Kvalitet är faktisk hållbarhet

Jag fattar dock vad du menar, känslan är kanske inte på topp.

Tyvärr följer det nog den generella trenden på allt "slit/släng/vinstmaximering"

Be
151
Berta99
520D F11
Tankevurpa? Du menar att den upplevda känslan borde vara bra trots stum fjädring och vibrerande bromsskivor ? ;)
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Är det inte upplevd så är det heller inte premium. Då är det bara onödigt dyr medioker. Kanske blir vi lurade i att att högt pris = hög premium faktor. Det är iaf vad jag förväntar mig, men ibland inser hur fel jag hade... Jag lyckas iaf med denna tankevurpa. :-)

cy
108
cykelbo
523i e61 -07
Berta99 när du säger att fjädring är helt stum. Har varit med om att stötdämpare har frusit pga fukt i dom. Tinar om dom kommer i värmen. Men du kan göra ett traditionellt köptest då faller min hyptes
Be
151
Berta99
520D F11
Nej de är inte stumma i ordets rätta bemärkelse. Väldigt hårda alt långsamma då de enbart hjälper till vid djupare mjuka svackor....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bara får en magkänsla att den första/ de första ägarna kanske inte är sådant lagda såsom de besökarna här inne utan att veta mer än ett tjogs bmw-ägarår med någåt tjogs BMw-bilar. Samt det viktigaste av allt, läsande här inne och tillgång till reflektionsförmåga. Premiumselectionbil eller privat/ kvd/ blocketköp till förmånligt pris t ex för att generalisera? Hur var inköpskällan och prisnivå i förhållande till likvärdig bil begagnad i BMW-handlarens hall?

Måndagsex, lika fullt möjligt för vissa F10/F11 ägare har det, liksom fåtalet E6Xägare såsom E3Xägare. De som inte är nöjda hörs och syns, majoriteten nöjda, tankar och tvättar samt byter bil efter tre år utan att ens kolla lufttryck däremellan.

Kollat med stämplar i service bok och få protokoll? Ringa eller besöka verkstad för tillgång till de föregående samtliga protokollen som kanske kan säga något om självrisk erlagd för skada alternativt undvikna garantiförfrågningar? Firmabilar nuförtiden finns det ett direkt föraransvar, kostnader som är orsakade av felaktigt oansvarigt nyttjande dras på föraren vare sig han vill eller inte. Självrisken vid krockar oftast undantagna.

Att dämparna varit defekta från leverantör, det har läckt in fukt som vid kallt väder fryser eller vid lägre temperaturer och fukt i dämparna orsakar tröghet i kolvar i gasstötdämparna en tanke som kan vara korrekt med upp till dig att bevisa genom undersökningskostnad. Sen kan garantiförfrågan göras men antigligen tyska moderskeppet måste undersöka och allt detta på akuktoriserad verkstad med kostnadsansvar hos dig, om de ens tar en sådan lång väg till teoretisk garantiförfrågan som kan besvaras hur som helst.

Sunkiga dämpare, saltvägar och dåligt okänsligt föregående ägarskap( tex många kantkörningar som inte syns nyförtiden pga RFT-däck med styv kant).

Vad sade Perres 4-hjulsinställning och hur slitna var de gamla sommardäcken. Perre är bland de främsta på BMW och hans Peter som sköter däck och fyrhjulsmaskin är grymma.

Posta allt efterfrågat här kan jag ge dig vad jag tror rimligast förklaring utan att för den skullen vara annat än lika mycket lekman som alla andra.

Mvh
Asken
Be
151
Berta99
520D F11
Föregående ägare köpte bilen ny. Den är servad enligt protokoll och nu i somras gjordes tredje servicen. Jag tror inte den vart inblandat i något. Finns inget på carfax men framförallt så var förra ägaren en vanlig familjefar som jag trots allt tror vart noga med bilen. Finns knappt ett stenskott och den är klanderfri invändigt. Köptes privat. Fick känslan av en viss pedanthet hos tidigare ägaren.

Har svårt att tro att alla dämpare skulle haverera.. Om de fram eller bak hade gjort det hade det var en sak..?

Perras fyrhjulsinställning är nog klanderfri. Däremot var det fortf vibrationer efter deras balansering så den gjordes om och då blev det bättre. Perra har dock skött reklamationen ang det jobbet på ett bra sätt. Fyrhjulsinställning innebar bara mindre korrigeringar så det var ingen katastrof där heller.

Jag ska be min lokala mek kika på bilen och se vad han kommer fram till. Därefter kanske det blir aktuellt med ett besök hos BMW..

Som bil sett gällande helheten gillar jag bilen. Men frånvaron av komfort gör att den tidigare japanaren som byttes bort käns mer premium trots halva nypriset..

Gissar att konfortstolarna i skinn vilka är ganska fasta inte hjälper till heller gällande att könna av minsta kant...
En hel del svammel här... Din bil är "så gott som ny", med knappa 6000 mil på mätaren, vilket även borde vara den verkliga mätarställningen. "Moderna" bilar, är som det redan sagts, stötigare än äldre/amerikanska bilar. BMW ligger mer på den "stötigare/stummare" skalan än andra märken, låt säg nån fransos?
Jag är tveksam till att det är något fel på din dämpare. Men du är uppenbarligen bekymrad. Det enda rätta är att du kontaktar en auktoriserad BMW ÅF och åberopar nån form av "goodwill". De får helt enkelt ta in din bil för kontroll, men räkna kallt med att de inte kommer hitta nåt fel samt att du får betala kontrollen/felsökningen. Om du ägt bilen sedan i somras och du upplever den som "stummare" först nu när kylan kommit så kan det kanske ändå vara som så att det kommit in "fukt" i dämparna? Jag är inte hemma på F11 men jag kan inte tänka mig att det är standard med EDC (eller "elektroniskt justerbara" dämpare för den delen...), jag gissar på att din bil har högst konventionella dämpare, så dessa är nog inte sååå dyra att byta, men skulle de nu var trasiga efter dryga 3 år och 6000 mil så skulle jag definitivt försöka åberopa Goodwill, 12-15000 mil skall dämparna klara utan bekymmer.
Be
151
Berta99
520D F11
Att modernare bilar är fastare är jag väl medveten om. Kör utöver denna en Q7, A6 (2013) WW toareg, V70 plus några andra likvärdiga bilar genom jobbet och inga av dessa är lika stumma..

Tvöttbrädorna som bildad nu på vintervägarna smäller som att dämparna inte hänger med men den har som sagt även i somras vart betydligt stiffare än andra bilar.. Finns det något annat utvöver dämparna spm påverkar just detta? Länkarmar etc som kan skapa problemet?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nej. Rätt hög sannolikhet på dämparna då den rör sig lagom vid långsamma rörelser. Hade det varit nåt annat hade den varit konstant stelopererad.

Du kan inte jämföra med Q7 eller VW Touareg, helt annan biltyp... Om det är till någon tröst så har jag nya (billiga!) "coiloverdämpare" på min bruxis, en VW från -96. Verkligen stenhårda. O när man kör på "tvättbrädor" som du uttrycker det så hänger de med, men man får intrycket av "punktering" pga styvheten.
Rådet kvarstår, lämna till BMW för "Goodwill" kontroll. Räkna kallt med att de hittar inget fel samt att du får betala felsökningen. Allt annat är bortkastade pengar. Alternativet är att du tar den till en mycket kunnig verkstad o ber de felsöka den med en vag beskrivning typ "Det låter konstigt från fjädringen på ojämn väg samt att bilen beter sig konstigt då". Det normalare är att en bil med kassa dämpare upplevs som "mjukare", inte "stiffare". Den "niger mer" o kan få för sig att "vandra" över vägen vid större ojämnheter (pga att hjulen tappar vägkontakten då de kan "studsa"). Beter sig din bil så är det dämparna, och i 9 fall av 10 kan man enkelt konstatera vilken/vilka dämpare som gett upp då de i regel läcker ut olja...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bromsskivor är en ting, om man helt enkelt kör tillräckligt länge och bromsar tillräckligt hårt/ så att skivor blir varma och sen kyls och det är en del eller hel del obalans är det början på något som kan få bromsskivor skeva.

En "upplevd pedant" såsom du känner digsjälv kan vara en ting. Känner förre ägaren ett ansvar för att hålla bilen ren och hel men ikänner helt enkelt inte 25 gram obalans i ett eller flera framhjul, ja då... Din personlighet är kanske mer lämpad för adaptiva stötdämpare och 17" standarsfälg. Min är så iaf.

Allt detta i denna tråden är mer hyptetia. Dämpare, till BMW kolla och färdigt. De säger betala första kontrollen eller om du sen frågar om de hittat något, goodwillansökan eller inte.

Skivor, inget är egentligen bättre än originalet, att Perre låter svarva om de och nya kvalitetsbelägg är antaligen både billigast och bäst om du inte samtidigt kan goodwill förfråga de hos BMW... Var de första omgången sommardäcken och dess fälgar obalans som du märkte? en omgång sommardäck på 3-4k mil låter lite i mina ögon men kan också vara om det var de mindre "premium-däcken" som BMW ibland originalmonterar samt så kan även RFT har kort livslägd.

Mvh
Asken
Be
151
Berta99
520D F11
Skivorna är aldrig varmkörda sedan i somras åtminstone då de enl BMW var inom godkänt intervall. Och tro mig, jag har barnkörer en del skivor så pass att det tom brunnit från beläggen utan stt de slagit sig även om det såklart kan hönda om man har otur och inte kyler bromsarna utan parkerar med beläggen på samma punkt men att dessa skivor slagit sig beror inte på något annat än dålig kvalitet alt fabrikationsfel. Hade den gått 10000 hade jag kunnat köpa det.. Ska bli intressant att höra vad BMW säger om goodwillförfrågan..

Perre föreslog inte att svarva skivorna utan att byta dem då jag pratade med honom så vi får se vart det landar vad det gäller den delen..

Frågan är om man kanske kommit över ett måndagsexemplar. Väldigt din bil i övrigt...
Be
151
Berta99
520D F11
Skivorna är aldrig varmkörda sedan i somras åtminstone då de enl BMW var inom godkänt intervall. Och tro mig, jag har barnkörer en del skivor så pass att det tom brunnit från beläggen utan stt de slagit sig även om det såklart kan hönda om man har otur och inte kyler bromsarna utan parkerar med beläggen på samma punkt men att dessa skivor slagit sig beror inte på något annat än dålig kvalitet alt fabrikationsfel. Hade den gått 10000 hade jag kunnat köpa det.. Ska bli intressant att höra vad BMW säger om goodwillförfrågan..

Perre föreslog inte att svarva skivorna utan att byta dem då jag pratade med honom så vi får se vart det landar vad det gäller den delen..

Frågan är om man kanske kommit över ett måndagsexemplar. Väldigt din bil i övrigt...
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hur har det gått för dig, Berta99?

Mvh Martin
Be
151
Berta99
520D F11
Inget nytt ang dämparna. Skall svarva skivor och byta belägg när tid medges..
Ba
328
Basilika
E39 530im
Berta99: Tråkigt att du upplever bilen so hård i dämpningen. Detta är ju en balans mellan dämpare, fjädrar, chassi inställningar, däck osv.
Jag upplever en "vanlig" F10/F11 ganska mjuk o komfortbelt, när den tar upp vägens ojämnheter, men ändå stabilt när det svänger. Har förvisso åkt många bilar med uggraderat chassi och då kan vi snack "hård" så det slår till och känns riktigt från coupen ;)
Be
151
Berta99
520D F11
Ungefär så har jag upplevt andra f11:or men jag tycker min är för styv.. Speciellt i små skarpa ojämnheter.. Tvättbrädeytor känns bilen helt stel. Slår hårt..

Blir ju också kanske tydligare då det är comfprtstolar i skinn som är ganska fasta jämfört med stabdarstolar o tyg..
Ca
53
CaptPete
MB SLK 1999
MB E 240 2002//SÅLD
BMW 520 TDA 2012
Har samma upplevelse. Bilen är mycket stum och stötig i gången. Jag kommer ifrån en MB E 240 som har gått 25000 mil och naturligtvis i mjukaste laget så jämförelsen haltar lite. Men min F11 har gått 8000 och känns som om inredningen skakar loss ibland. Förklaringen är kanske att en ny BMW är gjord för att köras på bra vägunderlag, som i Tyskland och ofta i USA. Konstruktörerna har förmodligen inte en aning om att vi i det nyfattiga Sverige fått en vägkvalitet, fullt jämförbar med den i utvecklingsländer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.