AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.624

Går det att justera fjädringen på F11?

Sida 1 av 3
Be
151
Berta99
520D F11
Upplever fjädringen på bilen som extremt stötig och hård.. Minsta lilla kant smäller till i bilen och vägbanan känns hela tiden i bilen.. Har tidigare skrivit om vibrationer i bilen vilka kvarstår till största delen fortfarande.

Skulle önska en betydligt mjukare fjädring. Är det möjligt? Har ej adaptiv drive på bilen..

Allt om det finns någon anan inställning eller kontroll man kan göra för komforten är inte speciellt bra på bilen anser jag.. Hade velat ha mer flyt och gung i bilen om möjligt..
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Har du M-sportfjädring? Låter annars konstigt att bilen kan upplevas som stötig och hård.
Vad jag vet kan du inte ställa om fjädringen med hjälp av någon inställning.
Det du däremot kan göra är att välja bort RFT-däck om bilen har sådana, den hårdare stommen i däcken gör att komforten blir sämre. Mindre fälgar med högre profil gör också mycket för komforten.
Be
151
Berta99
520D F11
Nix vanlig 520 standard. Har inga rft och den är lika stötig med 17 tums dubbfria vinterdäck.. Skulle påstå att den är stenhård. Man kan dock gunga bilen genom ett traditionellt köptest men på vägen är den väldigt stum...
Be
151
Berta99
520D F11
Kan det vara något stag eller något annat som gör den så stötig då? Om man trycker ner fjädringen manuellt så att säga så käns den hård men i övrigt hel.. Men minsta lilla kant eller ojämnhet känns i bilen. Oavsett döckdimenssion som sagt..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du originalfälg i minsta dimension och storlek?

Märke på däck isäfall samt dimensioner?

Om nej på någon av ovanstående, däckstyp isf?

Kika i instruktionsboken på rätt lufttryck. Åk till macken och dubbelkolla det och det skall vara angivet i boken plus 0,3 bar på varje däck runtom.

Om dessa ting är ok och sen kan man börja spekulera kring olika däcksfabrikats komfort osv.

Att det skulle vara en sådan ting som ett transportskydd som sitter kvar, kil mellan fjädrar så som förr i tiden håller jag för mindre troligt.

En ting i taget, så löser det sig nog.

Mvh
Asken
Be
151
Berta99
520D F11
18 tums fälgarna med micheline pilot sport är nya och genomgångna med tre balanseringen och således bra.. Vinterdäcken är 17 tum okänt mörke med blizzak dubbfria däck. Dessa är inte balanserade nyligen.

Lufttrycket har jag testat och varierat plus minus 0,2-0,6 bar.. Det är ingen märkbar skillnad mellan något av ovan alternativ oavsett kombination mellan däck och däcktryck..
Be
151
Berta99
520D F11
18 tums fälgarna är dessutom BMW original...
nu har du ju inte rft däck, men jag upplever en enorm skillnad mellan mina sommardäck och vinterdäck, där då vinterdäcken är rft och upplevs som väldigt stötiga i jämförelse. Detta till trots att sommardäcken är 40-profil jämfört med 45-profil.

Då det verkar som du har koll på däcken och att de är hyfsat nya och fräscha så kan man kanske utesluta ett hårdare åldrat gummi på dessa.

På x-drive är det hårdare chassi men inte heller det stämmer överens, så det låter lite skumt
Be
151
Berta99
520D F11
Har inte x-drive och sommardäcken köptes i somras..

Noterade direkt när jag köpte bilen att den kändes betydligt hårdare än tidigare f11:or jag testat men trodde det berodde på de dåliga RFT-däcken som satt monterade..

Vet inte riktigt hur jag skall felsöka vidare. På något sätt kanske det hänger ihop med de vibrationer som känts från början också? Komforten är tyvärr långtifrån premium i bilen som i övrigt är infint skick och välskött. 5500 mil har den gått...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kan någon stötdämpare vara kass?
Vissa verkstäder kan väl mäta stötdämpare mer än "gungtestet".
Be
151
Berta99
520D F11
Oklart.. Kanske värt att kolla om de kan mäta dem på något sätt..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Blizzak, finns de längre på marknaden? Tillverkningadatum ser du på kanten. Åkte på sådana typ 2005 tror jag och då är det ju stenhårt och föråldrat gummi nu men original är sommar arton så det förklarar inte allt. Har du ägt bilen sen ny om nej hur lönge? Bytt ifrån rft till icke pga komfort?

Mvh
Asken
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Berta: hur gammal är din f11?

Mvh Martin
Be
151
Berta99
520D F11
Kanske inte är blizzak. Fick för mig det.. Det är dock inga fel på däcken vad det gäller mjukhet i gummit. Bilen är en 2011:a...
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Låter helt otroligt om bilen är från 2011 men det har förekommit att återförsäljare har glömt bort att ta bort transportpluggarna till fjädringen om sitter där från fabrik. Detta har framförallt förekommit i USA där enstaka ägare har kört omkring länge med detta. I så fall är avståndet mellan skärm och däck förhöjt något. Man kan se pluggarna längst upp på fjäderbenet. De brukar vara gula eller blå och av plast.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Något verkar alltså fundamentalt fel som kan vara svårt att spåra. Behövs nog experthjälp kan tyckas.

Du har alltså haft den sen ny och har koll på historiken och inget ovanligt har hänt?

Stötdämparexperten eller Danviksbil eller Bil&Motorteknik borde inneha kompetensen för att göra någon slags grundlig koll och utesluta vissa saker. Finns säkert andra som kan föreslå fler ting.

En fyrhjulsmätning utan inställning kan visa något, stötdämpartest ett annat. Upp med däcken i orundhetsmätsningsmaskin är väl ting jag skulle satsa på men då talar du nog om ett eller ett par tusen i felsökning.

Är något vitalt trasigt så borde vagnskadan kunna ta en del av kostnaden. Om du gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag är det hela öppnat och kostar inget om du inte utnyttjar den. Kan bli riktigt dyrt om felet är komplext...

BMW:s och alla andra bilmärkens standardstötdämpare förlorar faktiskt 60% av sin ursprungskapacitet på 10 k mil men det märker inte random bilägaren förräns framåt 15-20 k mil då bilarna, framförallt de tyngre börjar niga mer vid inbromsning och gasande... Bilstein, Monroe och de andra premiumleverantörerna håller en hel annan klass och nivå på sina produkter för de behöver inte fokusera på de massinköp bilfabriker gör, dvs man får delvis vad man betalar för då inköpsavdelningar på bilfabriker har sina önskemålsnivåer och de tillverkare som gör premiumeftermarknadsdämpare tar betalt för den kvalitet de levererar mera. Ska du behålla bilen 6 år eller mer framöver kan en sats Bilstein anpassade för komfortabel körning faktiskt vara en väg att nå den komfort du efterfrågar men till ett visst pris.

Lycka till!
Asken
Be
151
Berta99
520D F11
Tackar för inputen. Nej jag har inte haft bilen sedan ny.. Köpte den då den gått 4500 mil.. Men jag är rätt säker på att den gått lugnt utifrån en bedömning av tidigare ägare. Bil & motorteknik har gjort fyrhjulsinställning i samband med att de satte på nya sommardäck..

Däcken är därefter även balanserade i en sådan där hunter som mäter vägtryck med goda resultat långt under BMW:s gränsvärden.. Dock är fjädringen väldigt styv. I en mjuk svacka kan man såklart känna att fjädringen inte är stel men vid alla andra typer av ojämnheter är den riktigt stum.. Inte så stum stt det skulle vara nått i stil med transportsäkriingar kvar men ungefär som att dämparna kärvat ihop eller tagit slut..

Hade vart intressant att låta någon annan F11-ägare provköra för att utesluta att det är normalt. De jag provkörde innan var betydligt mjukare i fjädringen..

Får ev bli att lämna iväg bilen o se vad som finns att göra..
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Enklast är väl att du åker till Bmw o ber att få provköra en likvärdig beg F11 med standardfjädring, så får du veta om din bil är fel på eller ej.

Logiskt
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har svårt att tro att det skulle vara något fel, men det beror på vad man har för referenser till hur en bil ska kännas.

Dagens bilar har man lite mer kontakt med körbanan än man kanske hade förr i många bilar förutom S-Class o Phantom tex, så har du kört en amerikansk Cadillac innan med soffdämpare kan ja förstå att du tycker F11 är hård, själv anser jag F11 är en ren komfortkryssare.

Det är lite vad man har för egna referensramar sen innan.

Åk o testa en F11:a o se om den är lika hård som din, då vet du om det är någe fel eller ej, så får du ta det där ifrån, är mitt hetaste tips;)

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ts har ju enligt uppgift testat andra f11or.

Nu vet jag inte hur avancerade bmws dynamic stöttor är, men på din beskrivning låter det som om högfartsdämpningen är för hård. Dvs långsamma chassirörelser tas upp men när dämpkolven rör sig för fort blir flödet mellan de olika kammarna i dämparna för dåligt och rörelsen blir därmed "stum". Endera styrs det med ventiler emellan kamrarna eller så är det en magnetisk vätska som kan aktiveras och därmed ändra viskositet.

Detta fel kan bero på flera saker. Fel i dämpare, för mycket olja, det har gått fukt i oljan som därmed blir för tjock, fel i styrelektronik som sätter dämparna i fel läge.. Osv..

Enda "enkla" vore att byta ut dämparna för att testa. Företrädesvis främre.

Jag upplevde samma med min f11 som jag köpte ny (2011) och körde 7000mil med.
Tyckter att den blev stötigare och stummare med tiden.
Gissar att dämparna är trötta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.