|
|
|
|---|---|
|
Bilen hade råkat ut för ett standardfel på E61, trasiga kablar till bagageluckan. Rev ner, skarvade och satte ihop igen. Så långt allt väl... Under tiden som jag höll på hade jag tagit av batteripolen. Bilen stod utan batteriet inkopplat lite mer än ett dygn och när jag sedan kopplade på det igen och startade bilen visades ikonen för service och det stod "Service due" i displayen på centerkonsolen. Service utfördes för ca 700 mil sedan och har visat korrekt miltal fram tills batteriet kopplades bort. Går man in i menyn under "Info sources" indikerar den att det är dags för oljeservice men det står inga miltal, varken plus eller minus. Alla andra serviceindikeringar visar samma värden som innan batteriet kopplades bort. Har försökt återställa med hjälp av trippmätarknappen men när texten "Reset?" ska dyka upp står det istället bara "OK" och sedan tre streck. Inget miltal upp som visar att man lyckats återställa. Jag ringde BMW som sa att det behöver göras en uppdatering av HELA bilen för att kunna återställa indikeringen och få fram rätt miltal till service igen, kostnad 2500:- och tidsåtgång 2-6 timmar. Detta var tydligen vanligt att det hände om man tog bort batteriet sa personen jag pratade med. Jag förstår att det blir krångligare när det ska återställas till ett specifikt miltal men det måste väl ändå gå att bara göra en vanlig återställning, via något slags BMW-program, och sedan själv hålla koll på miltalet? Det enda jag vill är att slippa varningen om service och att den visar på ett ungefär hur långt det är till nästa service. Den är tidigare servad på BMW två gånger i min ägo, senast i oktober förra året. Finns det någon lösning eller är det bara att köra runt med varningen tills jag servar nästa gång? 2500:- känns inte så lockande att betala bara för att få igång funktionen igen när ett oljebyte kostar mindre än så. /Mats | |
|
Skaffa ett diagnosvertyg? Min chansning. |
|
|
Med detta kan man normalt sätt nolla service. Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Är det inte så att det BMW verkstaden vill göra är en komplett programvaruuppgradering av hela bilen? Om det är så att de inte kan resetta serviceindikatorn med sina befintliga program nu så lär man väl inte kunna göra det vid ett senare tilfälle heller, vilket innebär att du åker på programvaruuppdateringen då oxo? Fördelen med programvaruuppdateringen är väl att det kan ge bättre/utökad funktionalitet på bilen generellt. | |
|
Man kan ju hoppas att det funkar med vanligt diagnosverktyg då det endast är en "vanlig" återställning av serviceindikeringen jag vill göra. Behöver alltså inte lägga in ett speciellt miltal (vanlig återställning minus sträckan jag redan kört). Rickardg: Jo, BMW vill göra en komplett programvaruuppdatering men förstår inte varför det ska behövas bara för att göra en standardåterställning av miltal för service. Okej om man vill lägga in ett speciellt miltal för service, i mitt fall dra av 700 mil från standardvärdet, och då måste uppdatera programvaran. Det låter ju väldigt korkat men det kanske är så illa det är. |
|
|
Det finns väl en del att spekulera i i frågan :) Eftersom man inte kan resetta service med instrumentet om man inte uppnått en viss körsträcka sedan sista service (tror det är 80%) så kan det räcka med att resetta med diagnosverktyg. Det finns en funktion för att justera när senaste service gjordes i BMW´s verkstadsprogram (ISTA/D), det borde de kunna göra snabbare än på 2 - 6 timmar.... Men det kan även vara så att det är ett känt fel i programvaran som har orsakat detta, och då vill man uppdatera all programvara i bilen för att komma tilrätta med detta problem/fel. Men som du säger, första steget är att själv försöka med diagnosverktyg. Det som länkas till tidigare i tråden är bra programvara som kan användas till alla BMW bilar samt till mycket mer än just servicereset, även om den inte får 5 stjärnor för användarvänlighet :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.