|
|
|
|---|---|
| Tänkte nu påvinterna har jag isolerat med en 15mm tjock liggunderlagsbit som täcker hela kylaren! Är de nån fara att den kan gå upp i för hög motortemp om utetempen skulle vara plusgrader ute? Nu är de ju alltid över -10 iaf! | |
|
Har du blockerat allt luftflöde? Ja, motorn kommer att bli för varm!!! Temperaturmätaren talar heller inte om det för dig då den står rakt upp mellan 75-113C så ta genast bort isoleringen. Du kam täcka njurarna utan fara vid minusgrader och du kan täcka njurar och stora springan nertill fram vid -10 eller mer, men du får inte blockera allt. |
|
| Blir motorn för varm även vid minusgrader? Så kallt som de var igår och de är nu tror jag inte de spelar nån roll! Om den nu blir lite för varm, ska inte elfläkten starta? De har den hittills inte gjort! Helt 100 tät är den inte, typ 2 cm på varje sida! Jo vet de där hur tempmätaren fungerar, därför jag frågar:) Tacka vet jag e30 mer exakta visning som verkligen visar när något är fel på tempen! | |
|
Förmodligen inte om du puttrar lugnt i 70 men garanterat annars. Elfläkten startar men den kyler ju inget om kylaren är täppt! Du måste lämna en luftspalt nånstans. Skaffa kabel så du kan se temperatur ut från kylaren så ser du om du täckt lagom mycket. |
|
| Har nu kört flera timmar med bilen och haft den där hemliga service grejen aktiverad med digital temp! Antar att den visar rätt temperatur! Iaf så pendlade den mellan 90-95 grader! Både landsväg och stadskörning! Iof inte mycke landsväg,men nån mil blev de! Alltså helt tät är den inte, som sagt,1-2 cm på vardera sida(Man ser kanten av kylaren typ).Uppe och nere är den väl nästan helt tät,bara sidorna som syns! Har provat digitala tempen förut på sommaren(utan isolering)under 12 mil landsväg i normalt tempo med lite varvstopp då och då kanske:) Då pendlade tempen mellan 88-102! Kommer självklart ta bort isoleringen så fort de blir varmare än 10 minusgrader. Har haft gult klegg varje vinter på oljelocket, men sen jag monterade dit foam biten så syns ingen kondens/klegg! | |
| Men skulle jag däremot vända på kepsen och hålla varvstopp varje vxl så skulle nog motorn gå aningen för varm med isolering även fast de är -15! Men nu pratar vi om varv som aldrig överstiger 3500 under vintern pga att jag har fobi för att varva en motor som inte fått upp riktig arbetstemp! Missförstå mig inte, kör inte direkt kortkörningar, men bilen går dagligen kanske 3-4 mil(ToR) och jag anser att oljan har inte hunnit nå 80 grader på 15-20min körning i -20 utetemp i snitt! Var -36 i måndags:( Testade med e30in att kolla hur länge de tar att få upp 75-80 graders oljetemp! Upp i 75 tog ca 15min, och skulle man upp i 80 så fick man köra lite mer inspirerat och de tog 20min...på sommaren med 10w40 olja! Så därför blir de väldigt lugn körning på vintern för mig, om jag nu inte kör bilen lite längre i streck så man är säker på oljetempen! | |
|
Jag har experimenterat lite med detta och kört blandad körning inkl hopplösa Stockholmsköer i plus tio med täckta njurar, ingen som helst fara på min 530. Satt och glodde på temperaturen via "hemliga" menyn. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Man bör titta också på temperaturen ut från kylaren. Motortempen ska inte variera alls, förutom vid gaspådrag sommartid då den ska sänkas. Du får stora variationer ut från kylaren när det är så isolerat. Knappast bra för kylarens livslängd. Jag täcker njurarna, men det kan fortfarande smita in lite luft åt sidorna vid njurarna. Är det under -10 går det att täcka stora eller lilla spalten i spoilern o är det svinkallt typ -25 så täckte jag allt. Men bara i fronten, inte som du beskriver Om jag föestått det rätt iaf. Då låg temp från kylare runt 40 grader vid körning i 90, vilket innebär att full gas så stack tempen upp. Och när jag glömde öppna 1 av 3 lufthål i fronten när jagvkörde fast o srod o gasade stillastående blev det dör varmt. Inte så att motortemp blev för hög men bilen lät som ett reaplan o då sprang jag ut o öppnade nedre öppningen. Det blir också ett väldigt motionerande av termostaten. så mitt tips är andå att skaffa dator o kolla att temp ut från kylaren aldrig går över 80C, och pendlar den temperaturen mycket var beredd på kortare livslängd på kylare o termostat. För motorn har det ingen som helst positiv effekt att täcka det där sista då man redan uppnått målet när man bara täcker i fronten så att säga, därför tycker jag att det bara är onödigt att täcka det där sista som du verkar ha gjort. Har du nån bild? |
|
| Har tagit bort den vid varmare väder, som idag tex är de typ -5! men som sagt, när temperaturen börjar närma sig -40 så känns de nästan som bättre att ha heltäckt framför kylaren! Tänk dig vad tex bara i -25 vad tempen blir i 110kmh? säkerligen -70 om inte mer. När de blåser så kallt så är nog alla matrial rätt så sköra:) Som jag sa tidigare, mycke är täckt, men en liten glepa på varje sida. så lite kall luft får den! | |
|
Hm. Tempen vid -25 blir inte kallare än -25. :) Och motorn håller ju sin arbetstempetatur ändå, om termostaten är hel. Att man täcker över kylaren är ju bara för att minska mängden kall luft som blåser över själva motorn, så att den blir varm snabbare/lättare håller arbetstemp och så att känsliga saker i motorummet blir för kalla, typ slangarna till vevhusventilationen som går utanpå motorn. Det är inte kindens upplevda kyleffekt vi pratar om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.