AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.700

525d E61 2008 oljud

Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Precis shoppat mig en ny kärra och var aldrig upp i nån hastighet vid provkörningen.

Vid hastighet över 80km/h så lir det ett oljud samt små högfrekventa vibrationer i ratten. Oljudt kan väl nästan liknas vid extremt högt dubbdäcksljud. Oljudet ökar iaf upp till 120km/h. Misstänkte såklart hjullager men det går inte att känna något glapp eller underligt när man hissar upp bilen. Inte heller nån skillnad i ljud när man svänger. Testa även att efter några mils körning med oljud stanna utan att bromsa och kolla på alla fyra hjulen med värmekamera av bättre modell. Då har man tidigare väldigt tydligt sett dåliga hjullager men nu såg man inget.

Det beror inte på motorvarvtal utan hastighet, oljudet och vibrationer kvarstår om man frikopplar och frirullar med motorn på tomgång.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Balansering av hjul?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Kontrollera om de monterat hjulen rätt. Om de ändrat rotatonsriktning mot hur de suttit tidigare så kan det uppstå liknande fenomen.
När du drar med handen på mönstret mot rotationsriktningen så skall det vara "slätt".
Om du sedan drar handen med rotationsriktningen så känner man "fjäll" i mönstret. Detta går tom att se ibland.

Lycka till!
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
Balansering tror jag man kan utesluta då det inte brukar bli de frekvenserna jag upplever utan snarare hjulets rotationshastighet som frekvens. Det är väldigt svaga vibrationer i ratten.

Är väl dock lite lur på att det har något med däcken att göra!

Rotationsriktning på hjulen hade jag inte tänkt på men det ska jag genast kolla, det var ett bra tips! Alltid jobbigt med en ny bil då man inte har koll på vad tidigare klåpare gjort. Mina bilar är aldrig på verkstad och det är bara jag som skruvar i dem så då kan man aldrig skylla på klåpare ;)

Sitter Hakka7 däck på den så det är ju ingen höjdare för dubben heller att vända rotationsriktning!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hur långt har den rullat, ungf hur gamla är däcken och hur långt har de rullat? Hakka 2, 4 , 7 el 8? El RSi, R eller R2? De senare är friktion och är betydlgt känsligare för ens 5 gram obalands och uppåt...

Nokian kan ibland behöva balansering "mitt i säsongen" mellan bytena ungefär som extra oljebyte. Fördelen med Nokian är att de oftast men inte alltid har bäst egenskaper i detta klimatet spritt över dessa helhet från lägsta till högsta temperaturer. Nackdelen är att gummi och corduppsättning då får kompromissas annorlunda mot hur många centraleuropeiska däck görs. T ex ett däck som går 220km/h på Autobahn med mest låga plus och vått skiljer sig i 110km/h och snöiga isvägar i Norrland för att ta extremiteter. Låter faktiskt som detta. Absolut nollbalans( allt plus minus mindre än 5 gram bortbalanserat vilket kräver en viss erfarenhet av balansering samt motsvarande maskin som kan fixa detta). Mycket körning med det du upplever i kombo med icke korrekt lufttryck och ev fel 4hjulsinsträllning ger du vet vad:)

Ej korrekt däckstryck? Angivet plus 0,3 bar runtom är korrekt.

Eftermarknadsfälg? Korrekt fälg, et och ev kvalitetsnivå på tillverkare?

Kantskada på fälg eller däck gjorda av tidigare ägare såsom sitter på insidan av fälgen? Upp i gummiverkstads rundhetsmätarmasking ger svaret.

Dåligt centrerade fälgcentrum eller spacers om eftermarknadsfälg? Orsakar oftas mer problem än nytta i de senare fallen. Gissar att du både är noga och byter däck själv då stålborstar du också naven samt smörjer in med fett vid varje byte.

Grus som kommit on mellan bromssköld och skiva eller smuts på insidan av fälgen? Backning 100m löser grusproblemet och rengöring av insidan är nog inte aktuellt i ditt fall såsom egenskruvande pedant.

Därefter går tankar till drivaxel, ok och fördelningslåda, kardanbussningar och lager därifrån.
Kr
15
Kripp
535d Touring -05
Hej,

Hittade du vad som orsakade vibrationerna? Min bil lider av samma symptom men kan inte lokalisera var felet ligger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.