AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.151

Missljud startmotor 330 e46

Ax
49
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Hej! Köpte nyligen min första bil, en 330ci e46 facelift 2003 med i princip all utrustning som fanns tillgänglig! Är jättenöjd med bilen som endast gått 9500 mil men har en liten fråga som jag undrar om jag ska vara orolig för eller inte?

Det är så att när bilen är iskall, typ efter att ha stått en natt så hörs ett lätt metalliskt missljud som jag tror kommer från startmotorn. Det inträffar precis innan motorn startar vid vrid på nyckeln så misstänker att det är från just startmotorn. Om jag kör med bilen i 5 minuter så den blir ljummen och sedan stänger av och på så existerar inte ljudet alls. Likadant om jag låter bilen stå i 1-2h så finns inte heller missljudet utan endast vid råa kallstarter.

Kan tillägga att bilen inte är svårstartad nångång utan hoppar igång direkt med en klippfast tomgång :).

Är det normalt med ett missljud på en så gammal bil och så länge startmotorn gör sitt jobb och bilen alltid hoppar igång kanske det inte finns nån anledning till oro?

//Axel
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Har likadan bil som du AxelE och lider av samma dilemma. Har haft detta ljud sedan jag köpte den vid 12000 mil, den har nu gått 17000 så någon fara tror jag inte det är.
Har hela tiden trott att det är startmotorn som låter vid kallstart. Mitt ljud liknar faktiskt Chewbacca i någon sekund, men nu anar jag att det är bränslepumpen som låter. Testa att bara slå på tändningen när bilen är kall, låter det då?
Ax
49
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Hej! Tack för ditt svar! Det låter inte när jag slår på tändningen utan endast i ca 1 sekund precis när bilen startar, direkt när man vrider på nyckeln från tändning till start! En del beskriver liknande ljud när solonoiden är sliten..vet dock inte om det är just det felet. Såg nån video på youtube där en e90 hade samma typ av missljud med start mitt i vintern. Har inte ägt bilen över vår och sommarmånaderna än så vet ej om det är ett missljud som existerar även då?

Påminner om detta ljudet =

Han i videon säger att han låtit BMW reparera startmotorn. Inget jag är intresserad av just idag då jag precis köpt bilen..måste få gå någon månad innan jag kostar ut mig! Som sagt så kanske det inte är något akut fel då det endast existerar när bilen är kall. Är den ljummen kan jag starta och stänga av den hur många gånger som helst utan detta missljud.

// Axel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.