AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.805

Har jag köpt en chippad 320dA eller ljuger hastighetsmätaren?

Transocean
Kör en 2011-320dA M sport med s k "detuned 163 hk Norgesversion" men fortfarande 380 nm.
Var nere i Düsseldorf med bilen i julas och körde bilen ofta i 240 mätarfart på hastghetsfria sträckor, dock gick det upp till 240 i rejäl tempo och om det inte varit vinterväglag med is hade jag säkert testat när det hela tar slut.

Detta var med standardvinterhjul i dim. 205/55/16 . Jag antar att den går å trycka från 240 mot 250 om man har tid att vänta? Men inte skall en automat med endast 163 hästar klara det? Eller har jag en glädjesmätare? Jag trodde att dom nya digitala mätarna var rätt noggranna?

Testade lite med diverse Audi/VW 2.0TDI produkter; från 120 till 170 gick dom precis så bra, men från högre farter vid acc. försvann dom i backspegeln.

Jag hade förväntat att min skall göra ungefär 220 och stoppa där.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Glädjemätare. Marginalen är fortfarande rätt stor mot verklig fart.

-------
//Lövet
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Körde du 240 i vinterväglag med is?
Smart...

Jonas
Transocean
Och du menar att felanvisningen ökar exponentiell med farten? Dåligt!
Min 08- Citroën C5 visade i alla fall riktigt vid 80 km/t när man körde genom en sån där radar som visar vad hastighetsbegränsningen är och hur fort du kör. Kanske är det det en marknadsföringsgimmick att just sportliga BMW ljuger extra mycket?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Felvisningen är lite stor däruppe. Redan vid 110kmt på gps visar min bil ~118 på mätarn.

På min motorcykel har jag uppmätt 232kmt på gps, mätarn visade då 254kmt.

//Anders

Transocean
Amullo skrev: "Felvisningen är lite stor däruppe. Redan vid 110kmt på gps visar min bil ~118 på mätarn.

På min motorcykel har jag uppmätt 232kmt på gps, mätarn visade då 254kmt.

//Anders"

Men du har ju en chippad 320 dA, vad gör den då i GPS-fart? Har tänkt å installera PPK i Tyskland men den kostar 2300 plus Euro, den största och bästa tuningfirman i Norge säljer en tuning som ger 205 hk/430 nm för 7500 spänn. Klarar bilen detta och hur växlar den med 400+ nm?
Visa användare
2.407
amullo
Min mätare har inte påverkats av optimeringen. Däremot drar bilen mindre bränsle nu.

Min gick till 215hp/420nm och bilen och lådan har fixat det helt utan problem. Den går mycket märkbart bättre, accelerar bättre och har en mjukare motorgång. Den känns som den 325da jag provade innan jag tog denna.

Kan verkligen rekommendera Svensk Motor Optimering i Gävle. De gjorde.iofs min på plats i Sthlm och de har verkligen lyckats hitta en balnserad mapp. Bara mer effekt och ingen Svartrök eller sånt.

//Anders

Transocean
Hur många mil har du kört efter chipningen? Jag kör c a 3000 årligen och bilen är med sina 3800 mil så gott som ny så lite ångest har jag ju för att chippa bilen.

Gävle eller 08 blir för långt då jag bor i Oslo och kan få det fixad här för ungefär samma peng.

Länk
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Mycket få bilmärken,om ens något märke? visar korrekt hastighet.Sen beror felvisningen en del på avvikelsen på ens rullomkrets på hjulen.Detta beror väl på att man kanske vill ha en viss felmarginal med flit,för det är liksom inte kärnfysik det handlar om att få visaren att visa exakt hastighet.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Angående BMW:s trim kontra "ful"trim kan du ju fundera lite på varför BMW väljer att göra så mycket mer än bara chipstrimma när man höjer effekten med knappt 20hk på 320dA. Minns jag rätt är det såväl kylning till motorn och momentomvandlare till automatlådan som byts.

Personligen hade jag aldrig köpt en bil som varit trimmad, möjligtvis undantaget om det är BMW själva som gjort och dokumenterat det.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Byts verkligen momentomvandlare och kylning till motor?Låter suspekt i mina öron,men så är det kanske?
Visa användare
2.407
amullo
Min bil har precis passerat 8000mil och varit chippad de senaste 600 ungefär. Gjordes i september av SMO och den har hunnit genom en besiktning inkl odb läsning av avgasvärden med resultat UA.

Avseende kylning osv är jag inte orolig. Kylarn är ju samma som på 6orna och lådan klarar det ökade vridet fint. De som fixade min sa att ca. En bil på tio kan få ett durrande i lådan vid chippning och att de kunde justera bort detta. Anledningen var ett för högt vridmoment vid intervallet 1800-2100 varv, men det har inte drabbat mig.

Helt klart så är denna typ av optimering helt överlägsen trimboxar av varierande slag. Jag är grymt nöjd med hur min blev. Motorn är ju samma som 184 hästarn i nyare bilar, men den går numera nästan som en sexa. Finns en tråd om min erfarenhet under trim avdelningen.
En sak jag verkligen kan se är att förbrukningen faktiskt sjunkit. Jag kör nu runt 2000mil på år och umgefär samma runda i mälardalen på motorväg för det mesta. Pendlar Sthlm - Norrköping minst en dag i veckan. Flrr låg bilen på 5.5-5.6l/100km tankade liter och numera ligger den på 5.2-5.3l/100km. Bytte sen till vinterdäck och det resulterade i 5.1l/100km precis innan jul. Kan skilja lite på den, men jag har noggrant tittat på detta under 400mil innan chip och alla mil efter. Tankar när lampan tänds och nästan alltid på samma mack, tillochmed.samma pump!

//Anders

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Angående kylning står följande på BMWs hemsida som ingående komponenter i deras trim som höjer effekten med (blygsamma) 20hk ungefär:

Större kylare av laddningsluften
Effektförstärkt fläkt på 600W

På de med automatlåda vill jag bestämt minnas att det stod byte av momentomvandlare i det pappret som hamnade i brevlådan för ett halvår - år sedan. Finns säkert med i någon av trådarna här då paketet diskuterats.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Ok,tack Cliff.Skall kolla vidare.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Kan tänka mig att BMW vill säkerställa att bilen levererar angiven effekt under hård körning och vid mindre gynnsamma förhållanden. Är kanske en av anledningarna till att de byter intercooler och inte plockar ut lika hög effekt som trimfirmorna.
Med det sagt klarar säkert en steg 1 320d angiven effekt i de flesta fallen.

En annan anledning till att bara 20 hk plockas ut är givetvis för att inte konkurrera ut x25d-modellerna.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Byte av momentomvandlare lär inte ingå i en trimsats för 20 tusen. Det bytet kostar enskilt de pengarna ungefär.

-------
//Lövet
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Sök på BMW Performance Kit i forumet så lär du få en bra träff på den tråd som var aktiv i början av 2013 när erbjudandet skickades ut.

Då körde man en kampanj där 320d 177hk manuell kostade runt 11 000kr och automat 18 000kr. Spekulationerna i tråden gick ut på att momentomvandlaren byttes mellan 177hk och 184hk varför 184hk redan från början hade en momentomvandlare som klarade det högre vridmomentet som följde av trimmet. Ägare till 177hk variant åkte på bytet.

Men som sagt, läs tråden och slå BMW en signal istället för att jag skall sitta här och försöka dra mig något till minnes. Min poäng var - och är alltjämnt - att BMW gör så mycket mer än bara chipstrimma när de själva höjer effekten. Det lär finnas en anledning till detta.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Att hastighetsmätaren visar fel förklarar ju inte att den sen drar ifrån de andra bilarna efter 170km/h.

Felet i själva mätaren brukar inte öka exponentiellt.
Det vanliga är ett fast ofset plus en konstant gånger hastigheten som beror på val av däck o fälg. En del kan ha ett medvetet proportionerligt fel också.
När man ligger och plöjer ner +200hk i asfalten snurrar ju faktiskt drivhjulen en del fortare än framhjulen också...

Min är tex +5km/h som den visar fel MED FLIT plus ca 1,5%.
Det blir ca 9km/h fel i 235 km/h (toppfart), plus då "däcksliret", så 240 på mätaren är drygt 225 verklig.

Detta betyder också att ett viktigt krav är uppfyllt: Att man kan dra både varvräknare och hastighetsmätare i botten. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.