AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.352

Serva bilen ett par hundra mil/månader senare än den ber; ryker garantin?

Transocean
Hej, vi har 5 års garanti på nya BMW i Norge, nu säger färddatorn att min 2011 320dA-Msport skall på service efter 600 mil eller 05/2015 (det som inträffar först). Bilen har stämpel från BMW från 05/2013 vid 1300 mil (service), och 04/2014 (byte av bromsvätska), i nuläget har han gått 3800 mil, och jag har gjort två oljebyten på den, senast vid 3700 mil.

Skall till Österrike med den i slutet av februari och jag tror att jag kommer att överskrida dom 600 milen med ett par hundra innan jag är tillbaka. Att serva i Österrike eller i Tyskland blir inte aktuellt då jag åker ner och tillbaka på helgerna och inte vill jag ofra en dag på pisten för att dra till Innsbruck för att byta olja!

Så hur toleranta är BMW om jag servar lite sent och får senare ett eller annat problem som jag vill fixa på garantin? Blir det då så att "tyvärr tar vi inte detta på garantin då du inte följer våra serviceriktlinjer" eller vad tror ni? Känns ju dumt att serva den "officiellt" nu när den precis fått färsk olja och detta har jag dessutom dokumenterad med bilder så som jag alltid gör.
Ni
966
Nip
320i-04
Om jag vore BMW verkstad skulle jag fundera mer över dina egna oljebyten som inte gjorts på verkstad - än några 100 mil sen service.

Har rätt typ och mängd olja använts?
Har gamla oljan verkligen tömts ordentligt?
Vilka oljefilter har använts?

Jag skulle hålla jävligt tyst om dessa ifall du har något garantiärende.
Nu har jag bara erfarenhet från Audi, men gissar att det är samma för alla bilmärken, överskrids servicetillfället med max 100 mil (i detta fallet) så skulle alla garantier försvinna.
Det bästa är väl att kontakta BMW och i värsta fall serva bilen innan, surt att missa ev garantier pga av sådan sak.

/MrWIB
Transocean
"Nip skrev: Om jag vore BMW verkstad skulle jag fundera mer över dina egna oljebyten som inte gjorts på verkstad - än några 100 mil sen service.

Har rätt typ och mängd olja använts?
Har gamla oljan verkligen tömts ordentligt?
Vilka oljefilter har använts?

Jag skulle hålla jävligt tyst om dessa ifall du har något garantiärende. "

Ja, det är klart, inte skall jag dra till BMW och berätta att jag servar bilen bättre själv än de utvecklingshämmade som jobbar där :-)

Men har du nånting att tillägga om BMW:s tidtolerans?
Transocean
Mr Wib skrev" Nu har jag bara erfarenhet från Audi, men gissar att det är samma för alla bilmärken, överskrids servicetillfället med max 100 mil (i detta fallet) så skulle alla garantier försvinna.
Det bästa är väl att kontakta BMW och i värsta fall serva bilen innan, surt att missa ev garantier pga av sådan sak."

/MrWIB

Jag har precis likadanna vibbar om BMW, min f d Citroën C5 servade jag endast själv och fick trots allt allting på garantin och senare på reklamation utan en enda stämpel. Tror att tyskarna kör "rätt skall vara rätt" linjen; kanske bäst att serva trean innan jag drar....dumm gelaufen :-)
Vet inte om samma regler gäller företag och privatpersoner men på mitt förra jobb tog en säljare en 1-serie ner på kontinenten över semestern. När han kom tillbaka hade han gått över med 400-500 mil och fått gul motorlampa (låg nivå motorolja). BMW gjorde servicen men noterade allt i serviceboken.
Ni
966
Nip
320i-04
Jag vet tyvärr inget säkert om överskridna mil/tid för service. Har bara haft garantiärende för rostig dörr - så inget i motor/transmission.

Låter brutalt om Audi går så hårt på detta. För BMW är det ju en uppskattning som bygger på 2500 liter förbrukad bensin/dielsel.

Hård körstil - mycket förbrukning per mil - tidigare service.
Så mätaren visar uppskattad körsträcka kvar efter vad du förbrukat per mil eller max per mil eller liknande.

Ung. så - inget direkt vetenskapligt gränsvärde - men verkar vettig princip.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.