AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.018

330XI -03 Vibrationer vid acceleration

Gu
6
Gullmars330
330xi -03
Hej,

Har en Manuell 330XI som gatt sina 23k mil.
Sista milen (Snabb uppkomst) har jag börjat fa vibrationer i ratt & växelspak. (Om inte i hela bilen.)

Finns det nagon här som har nagra erfarenheter?
Stödlager till kardan? Drivknutar?
Är det nagot som är vanligare än det andra pa denna bil?

Tack för tips innan jag själv börjar grotta!

Mvh
Gustav
Gu
6
Gullmars330
330xi -03
Ingen som har nagra erfarenheter?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Stödlagret ger inte vibrationer i ratten. Inte på min xd iaf.
Gissar på yttre divknut fram. Ner med rutorna, sväng fullt och kör runt några varv åt vardera hållet och lyssna. Hör inget kan du experimentera med driv/avslag, men är en knut så dålig att den genererar vibrationer i ratten ska det höras tycker jag.

Finns f.ö. inte som reservdel, är komplett axel som gäller. INTE billigt på BMW! Men jag hittade nya kompletta axlar på eBay i England för runt 600kr/st! Givetvis inte original, men de har nu gått över 2000mil med temperaturer ner mot -30 utan knas (fruktade att damaskerna skulle spricka i rejäl kyla).

Kan dock lika gärna vara nån led som är slut.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Gu
6
Gullmars330
330xi -03
Tack för din input! //Gustav
ba
40
bacooon
120d M-Sport -15
Tycker nästan att detlåter som att Hardyskivan håller på och ge upp,var liknande symptom på min när den var kass.Dock var det en e36.

Har du möjlighet att lyfta upp bilen så kolla hur skivan ser ut,den sitter mellan kardan och utgående axel på växellådan och är uppbyggd av gummi och nylonförstärkningar. Dessa brukar ge sig efter x antal mil, värt att kolla iaf!

Du kan ta tag i kardan och vicka fram och tillbaka,är den dålig så glappar den alternativt så sticker det ut trådar ur den.

Länk
Gu
6
Gullmars330
330xi -03
Aterigen tack för tipset!
Är i Tyskland för tillfället. Men ska börja rodda i det när jag är tillbaks i Sverige!

//Gustav
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Dålig Hardy borde inte heller ge vibrationer i ratten. Har iaf aldrig gjort för mej och då har jag flisat ett helt gäng Hardys genom tiderna (dock ej 4wd). Men det är ju rätt lätt att kolla om inte värmeplåten för avgassystemet är väldigt ivägen (minns inte hur det ser ut). Känn även på främre mellanaxeln i samma veva.

Om Hardyn är dålig beror det oftast på slitna/trasiga fästkuddar för motor/låda. Fördelningslådan har en lite speciell upphängning och den bussningen var helt slut på min. Tyvärr hann stödlagret bli dåligt innan jag bytte bussningen. =(

I ditt fall tror jag nog ändå mest på att någon led i framvagnen är dålig. Alternativt rejält glapp drivknut. Detta baserat på att vibrationerna känns i ratten.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Slagna skivor, obalans i däck, motor kuddarna
Kom på att skivorna skulle kännas när man bromsar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.