|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en e39 manuellt växlad bensinare (523i) och funderade på att köpa en diesel. Var och provkörde en 530D men upplevde att den kändes slö accelerationsmässigt jämfört med min gamla 523:a. Eftersom jag inte kört någon diesel tidigare av e39 undrar jag om det är så med dieselversionerna eller om det kan vara en indikator på att motorn är slutkörd. Dieseln var dessutom automatväxlad. 530:n borde ju ha mer hästar än min gamla 523:a, men jag vet inte hur de borde kännas jämfört mot varandra. Några tips från erfarna här? | |
| En 530d 192hk är klart rappare än en 523.Den ska vara mer som en 528a. | |
| Skönt att jag inte köpte den då. Den svarade inte alls på gasen som jag är van. | |
| Tänkte även kolla på en 525tds. Bör man få rapp känsla eller "gammal diesel merca" känsla av en sån? | |
|
Har haft både 523 och 530d och det är stor skillnad, jag föredrar dieseln alla gånger! Tycker den har en ganska fin effektkurva om man drar ur den för acceleration/omkörning. |
|
| Ja den 530 jag testade med automatlåda hade betydligt segare acceleration än jag förväntat... | |
| Har aldrig kört 525d,men har för mig att det är den gamla typen av diesel.Men ta mig inte på orden där.Min 530d (som förövrigt är till salu) har en förvånansvärt linjär kraftfördelning över registret.Och det skulle verkligen förvåna mig om jag inte kör jämnt mot en manuell 528a trots att min är automat. | |
| Har också varit och tittat på en 530iA. Men jag är lite fundersam över förbrukningen kontra 523an då jag kör en hel del stadstrafik. | |
|
525tds 143hk är en gammal förkammardiesel 525d 163 HK är en commonrail diesel av samma typ som 530d |
|
| Funderar lite över det här med automaten och bränsleförbrukningen? Tror ni man skulle kunna köra 530n billigare i stan genom att använda stegväxlingen manuellt för motorbromsning och lägre varvtal? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.