AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.197

Var sitter släpringen i ratten? E46 316ti Compact 04'

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,

Jag kan inte hitta det man kallar släpringen, som ska sitta mellan ratt och rattnav som jag förstår? Letar i RealOEM, men hittar inte komponenten. Någon som vet vilken den är?

Får sporadiskt Airbag Resistance Too high felkod, men när jag kollar felminnet är det bara en skuggkod, aldrig aktiv. Så jag tänker att denna släpring är smutsig och att den tillfälligt får fel Ohmtal? Händer oftast vid mkt fuktig väderlek.

/Anders
Man har ingen överföring med släpring till viktiga funktioner som airbagtändare osv. Förutom t.ex airbag, signalhorn osv så hittar du på de flesta bilar en mängd rattknappar och reglage, det hade behövts en faslig mängd ringar och kol...
Det brukar sitta en s.k klockfjäder, dvs en spiralformad flerledad flatkabel mellan den fasta och rörliga delen som för över signalerna och databussen för rattknappar osv. Ibland har man kvar en släpring för signalhornet.

FP
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack snälla Folke för svar.
Jag fick tipset (om släpring) av en kompis och det vi har gemensamt är att vi pysslar även med äldre Volkswagen, och t.ex. Golf har en sån. Det var därför jag solklart gjorde antagandet att det var "standard" med släpring.

Efter att ha kopplat ur batteri (jag skulle byta stereo) så passade jag även på att ta ur airbag och titta, det sitter kablar som du beskriver, till bl.a rattknapparna och liknande. Och airbag har två större kontakter som jag har inspekterat för ev. fukt/smuts.

Jag slutar därmed att söka efter någon "släpring". :-)

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.