AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.467

Klickand/bankande missljud under 320d -07 vid svängar i låg fart <70km/h

me
21
mellberg
520xd Touring -16 Msport
Hej! Detta blir min första post här på forumet, har sökt som en galning efter trådar med liknande problemställning men utan vidare resultat. Har sedan ett drygt år en 320d Touring -07 som jag i alla avseenden är mycket nöjd med. Dock så har jag börjat störa mig mer och mer på ett missljud, det förstör lite körglädjen när man hela tiden tänker på ljudet, ja jag tror ni förstår vad jag menar.

Beskrivning; Varje gång man svänger mer än ett 1/8 rattutslag i lägre farter, säg under 70km/h så kommer det ett klickande/svagt bankande ljud någonstans underifrån. Jag har haft väldigt svårt att lokalisera källan, men någonstans under golvet runt förarstolen, ev ner mot mitten. Ljudet kom till gradvis under ett par veckor känns det som, men det kan vara inbillning. Jag hade bilen inne på verkstad för lite annan service och bad mekanikern lyssna efter ljudet, men han kunde inte heller säga vad det kom från, han nämnde att det kunde vara någon form av relä eller gyro som sitter under förarstolen som knäpper till ibland. Jag köper dock inte riktigt den förklaringen, dels så var gubben rätt gammal och hörde inte bra, sedan tycker jag att det är ett mekaniskt ljud, något som slår/bankar snarare än klickar. Detta får mig att gissa på något fäste till avgasupphängningen? Är det troligt? Kom gärna med gissningar!

Mvh Ola

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Bara vid rattutslag, inte i gupp? Annars tänker jag på krängningshämmarbussningarna som till och med är med i Autodata som "known issues" på e9*.

Som parentes, tecknet före 70 i rubriken är felvänt :p

Lycka till
Mvh, Björn
me
21
mellberg
520xd Touring -16 Msport
Hej och tack för snabbt svar! Ja ljudet är direkt kopplat till då bilen svänger, det är möjligt att ljudet även framträder vid gupp, men betydligt svagare då. Jag tycker att ljudkällan inte direkt kommer från det område där krängningshämmarbussningarna sitter, men det kan ju förvrängas på vägen? < åtgärdat ;)

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag har tyvärr inte något annat konkret tips. Men någon annan här har säkert det =)

På tal om ljud, i min bil blir jag fundersam ibland över ett ljud som dyker upp vissa gånger efter att jag flyttat eller gjort något i "reservhjulsbaljan" (lilla lådan). Ljudet uppstår vid acceleration och retardation. Det tar oftast en stund innan det kopplar att jag varit där och att det är fälgkorset som slår i plasten ;) bara ett exempel på att missljud kan vara självförvållat :p

Mvh Björn
me
21
mellberg
520xd Touring -16 Msport
Tack än en gång, jag ska be någon mer kunnig person att kolla krängningshämmarbussningarna vid tillfälle. Jag hoppas på mer input!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.