|
|
|
|---|---|
|
Är sugen på style 162 till min E91 och överväger att beställa ett par nya om jag inte hittar något vettigt begagnat. Funderar på att då köra på 8x18 runt om med 225/40. Skulle detta se klent ut bak? De borde ju mer eller mindre hamna lika långt ut som 8,5x18 pga ET? | |
|
Precis så skulle jag göra... upplevs det sen som klent bak så lägg på en spacer. Bredare däck en 225 har (på en bruksbil) ingen som helst funktion mer än utseende. /Jonas |
|
|
Style 162 (och övriga 18"-fälgar) är original 8" fram och 8,5" bak och har däckdimension 225/40R18 resp 255/35R18. Det kommer alltså bli "tyskstuk/stretch" om du monterar ett smalt däck som 225/40R18 på 8,5 bakfälg. Om du köper 4st 8" framfälgar passar det ju, och ser säkert hyfsat normalt ut på bilen. Men varför göra sig besväret? På en 320d hade jag valt 17" org t.ex. style 285 som dessutom har 225/45R17 runt om (och är snyggare än 162 enligt mig). |
|
|
Det är väl knappast nåt besvär med att beställa 4 8-tumsfälgar istället för 2 8-tummare och 2 8,5-tummare? Fördelarna med bara 8-tummare är dock: Mindre spårigt Lägre däckljud Lägre förbrukning Bättre prestanda Billigare däck Sen kan jag inflika att jag ända har 8,5-tummare bak på min 130. Men det är endast för att det ser fetare ut :) Skulle jag byta på min 325a skulle jag köra på lika smala bak som fram. /Jonas |
|
|
Återigen: Style 162 (och övriga 18"-fälgar) är original 8" fram och 8,5" bak och har däckdimension 225/40R18 resp 255/35R18. Så, hur många tror du har 4st framfälgar till salu på Blocket, jämfört med en originaluppsättning med 8,5" bak? Alternativet är att köpa nya. Men vem beställer 4st nya 8" framfälgar av en daterad modell för en hutlös summa? Som sagt: På en 320d hade jag valt 17" org t.ex. style 285 som dessutom har 225/45R17 runt om (och är snyggare än 162 enligt mig). Dessa är självklart 8" original runt om även om det var underförstått :) |
|
|
Precis så, jag skulle alltså beställa 4 st. framfälgar á 8 tum och köra med 225/40 på dessa och inget annat. Ser ingen vits i att köra bredare bak på en 320d mer än att det är snyggt. Epsilon, begagnat så finns det bara "staggered", men verkar ändå inte vara lättaste fälgen att hitta. Dock lägger jag hellre lite mer på ett par nya originalfälgar som jag personligen tycker är den snyggaste fälgen till en icke m-sport e9x, än att jag köper lite billigare 18 tums eftermarknadsfälgar (med ibland tvivelaktig kvalité). Jag har dock en uppsättning style 285 som jag överväger att sätta nya och riktigt bra däck på. Kommer ändå bli ca 3000 mil i bilen för mig fram till oktober om jag har räknat rätt. |
|
|
162-orna är rätt billiga från leebmann24.de Robbern: jag kan köpa dina 285or. Är dom utan däck? Bra skick? Jonas |
|
|
Sitter style 162 på min fars 330i med 8 tum runt om. Beställdes faktiskt med bilen vid leverans. Varför det blev lika breda hjul runt om vet jag icke, men det kanske handlade om att minska spårningen från RFT-däcken. Om man bortser från att det ser lite klenare ut bakifrån finns det bara fördelar med en s.k. square setup på en vanlig bil. Länk |
|
| På mina vinterhjul som rullar med Style 193? kanske de heter. Så stör jag mig på att framfälgen är 8" och bak 8.5", vinterdäcken är 225:or runt om men det jag hade hellre sett att alla hade samma bredd så man kunde varva fram och bak för jämnare slitage. Lite gasglad som min 335:a är så förbrukar man ju bakdäck nåt hysteriskt på vintern, iallafall här i Halmstad där det är kalla sommarvägar 99 dagar av 100 även på vintern. | |
|
Jag kör med samma storlek runt om på min e60, men har monterat spacers bak på 20mm för att få ut hjulen lite, ser ut som bakjlulen sitter längre in annars. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.