|
|
|
|---|---|
|
E91 aut. Tror att handbromsen hänger sig. Är detta vanligt? Finns det enkla åtgärder eller det blir in med den till meckaren? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Här får du nog förtydliga lite. Kommer doften från bakhjulen? Är någon av skivorna bak väldigt varma? Min tanke är väl kanske snarare att det är de vanliga bakbromsarna, vars ok kanske kärvar? Hur långt har den gått? /Anders |
|
Så klart kan det vara bakbromsen. Men handbromsen känns lite märklig ibland när man drar i den. Ja jag får för mig att lukten kommer bak. Nä inte överdrivet varma skivor. 17000mil har den rullat. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Handbromskonstruktionen i din bil ser likadan ut som på min bil, som är en E46. D.v.s den bygger på samma princip, att handbromsbackarna trycks utåt, mot bakre bromsskivornas innerutrymme. Konstruktionen ser ut såhär: Länk Jag har bytt de flesta komponenterna i den bilden på min bil, och min uppfattning är att det som tänkbart börjar fela med ålder och miltal är saker som snarare gör att handbromsbackarna tappar sin funktion och inte kan bromsa, snarare än att de sätter sig fast i bromsande läge. Därför tror jag inte att det är handbromsen som ligger an på din bil. OM saker i den konstruktionen lossat och däremot lagt sig på tvären, ja då kan de naturligtvis skrapa (och kanske lukta) när de ligger an mot insidan. Men å andra sidan skulle du då höra ett ganska irriterande ljud, och alltefter trasiga komponenter slits ned, skulle de ramla ut eller helt enkelt sluta låta eller ligga an. Jag körde själv runt med trasiga sprintar och fjädrar (delarna märkta 4 i bilden) och det lät illa, men luktade ingenting. När jag tog isär ramlade rostat skräp ned och backarna låg inte ens an. Om inte skivan är onödigt varm tror jag inte heller på det. Likadant om bak-oken hänger sig, du skulle ha inte bara varma skivor, du skulle märka på fälgen att den var het. Direkt olämpligt att köra så, och luktar ganska rejält. Nej, det var lite lurigt detta. På vilket sätt tycker du handbromsen känns skum? Tar den inte om du parkerar bilen? /a |
| Inte ovanligt att hävarmslänkaget som wiren sitter i och som pressar ut backarna ärgar. Då kan det hända att backarna inte fjädrar tillbaka som de ska och ligger på lite. I vårt fina vinterklimat med salt och gojs brukar man få plocka isär, göra rent och lägga lite tunt med kopparfett el. likn. för att länkaget ska löpa lätt. Att använda handbromsen hjälper också till att hålla igång grejorna. | |
|
Jo, ibland tar den högt upp och ibland tar den direkt. Känns lixom lite svampig när man drar, och så klonkar det ibland. En ytterst vetenskaplig beskrivning :) |
|
|
Ska palla upp hjulen och se om jag kan provocera fram det! |
|
| Om det varierar väldigt från gång till gång hur högt handbromsen tar kan det vara så illa att ett belag har släppt från bromsbacken. Annars han det vara något annat löst. Det bästa är att plocka av oken och skivorna för en inspektion. Ibland måste man släppa på justerhjulet som du kommer åt genom ett bulthål, innan det går att få av skivorna. Detta om det finns en slitkant i trumman. | |
|
Nu har jag kollat. Hjulen snurrar helt fritt och har inga missljud. Har inte använt handbromsen, men det luktar ändå ibland. Blir lite orolig nu faktiskt :( Har nu upptäckt att varje gång (vid halt väglag) DSC'n kickar in luktar det lite efter. Detta måste jag undersöka mer. Återkommer i frågan. |
|
|
DSC-systemet arbetar med bakbromsarna och det kan vara så att det är de vanliga beläggen som kärvar. Det är rätt vanligt då man (tyvärr) numer inte har demontering/rengöring/smörjning av bakre beläggen som en servicepunkt. Om alla demonterade och rengjorde bakre bromsbeläggen samt glidytorna på ok/hållare, en gång om året, skulle det vara mycket mindre problem med kärvande bakbromsar. Men det kan också vara så enkelt att bakbromsarna normalt sett används så lite att de får en del "guck" på skivan som sedan "bränns bort" när de får jobba lite extra helt plötsligt. Jag märkte på E46:an att den kunde lukta lite ibland när det var slaskigt ute, och då var det avgassystemet som var varmt och ångade bort vatten och vägsalt etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ...och om de gav fan i att vräka ut salt i tid och otid skulle bromsarna sällan kärva utan skrapning, putsning och smörjning ;) | |
| Tips är att kolla upp vacuum-pumpen. Den har en förmåga att läcka lite olja som droppar ner på avgassystemet. Då blir det en bränd lukt som inte är super-enkel att härleda. | |
Hankenstein, har 08'a 320d vacuum-pump i bakkant av motorn, mot brandväggen? Han säger att lukten kommer bak i bilen... men visst, om den har det är det bra att kolla. Min E46'a/E46'or luktar alltid lite bränt baki när det är halt ute och DSC har jobbat. Stämmer också som Johan B säger, för min har även kunnat lukta just lite "kokt vatten" vid mycket slask och väta. Brukar få panikattack att bilen läcker kylvatten men det är som sagt ånga från när det stänkt på avgassystemet. /Anders |
|
Mkt bra tips här. Både lugnande och oroande :) Besökte min mekaniker. Han trodde att handbromsbackarna (beläggen) släppt och ligger löst. Men jag vet inte. Det låter inget. Å andra sidan är det väl lika bra att riva ner det. Det är säkert slut i alla fall. Kört en del nu. Luktar inte längre... :) |
|
|
Så länge handbromsbackarna inte har rostat sönder eller släppt, brukar de sällan "slitas ut". Är nog svårt att slita ut handbromsbackar om man inte håller på med handbromssladdar... Men det skadar inte att lossa skivorna och se hur det ser ut! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| De gånger som de slits ut, beror det på att länkaget eller wiren kärvar och backarna ligger på i tid och otid. Men vanligast är väl att belagen släpper. | |
|
Nu luktar det inte alls längre. Det lutar nog fan åt att (som tidigare sagt här) att det är bakbromsarna när DSC'n kickar in. För det är mest när dom har jobbat. O då bromsar den där bar också. En BWM mek hade den teorin också precis som Johan B här. Ska testa igen när snön kommer åter. |
|
|
Nu har snön varit här. När jag nu sladdar och DSC kickar in, och när jag sedan kör normalt, vi säger i 2k rpm, då helt plötsligt vill den växla ner precis som om det går tungt. När den gör så hoppar jag av bilen, och då luktar det bränt. När jag sen startar och kör iväg igen har problemet försvunnit. Jävligt märkligt de här. |
|
|
Det kan inta vara så att det har med dpf att göra? När de bränns ur ibland borde det lukta. /G |
|
| Borde vara rätt lätt att skilja bromslukt från dpf för när regeneringen startar luktar det gammal buss typ och den drar längre på växlarna tex | |
|
Tänkte direkt att det där är lukten efter att dpf-regenereringen gått igång. Helt normalt alltså. Det lukter från under bilen i höjd med förardörren ungefär. På en autmatare som jag har ändras också växlingsläget så att den varvar mer. Man kan märka att motorn går lite "hårdare" under regenereringsfasen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.