AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.546

Tips på vad man gör åt fastfrusna dörrlister E6x

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
På min e61:a fryser dörrarna fast. Problemet är att det kommer förmodligen kommer in lite vatten mellan den yttre listen och karossen uppe vid taket. Det konstiga är att det ser väldigt tätt i fint ut. Men tydligen trycker det in lite vatten där och sen när det blir minusgrader på natten så fryser dörrarna fast ganska rejält. Nu sist jag höll ute och det regnat på dagen och blev minus på natten så var 3 av 4 dörrar omöjliga att få upp. Listen har en filt liknande insida som ligger mot lacken/karossen. Har ni liknande problem? Vad ska man smörja om man man ska smörja med något?
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Om vi nu antar att konstruktionen är relativt lika mellan olika modeller så kanske min lösning fungerar, jag använder den på mina E39 & E91.

Då frysningen är ett faktum: Pressa utifrån på listen, en cm i taget, längs kanten mot dörrkarmen. Du knäcker då islagret mellan dörrlist och karm, sedan går det ganska lätt att öppna dörren. Det behövs inte så mycket kraft, och ta inget vasst. Jag använder det fasade hörnet på en vanlig isskrapa av plexi. Försök till bild (från bildelsbasen) Länk där jag alltså trycker till någon mm på den svarta listen i överkant.

För att motverka fastfrysning: Applicera rikligt med Gummi Pflege Länk eller vad nu ersättaren heter. Jag köpte den egentligen för att få tyst på knarrande lister (vilket lyckades) men fick ett bra frysskydd på köpet. Vet ej om det egentligen ingick i produktens egenskaper men så blev det.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.