|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Buhuu. Min M3 mår inte bra. Den senaste veckan så har den av och till börjat att gå orent på tomgång. Den bluddrar lite eller mer "dunkar" som om en cylinder inte riktgt är i fas. Om jag har växel i så hoppar den fram. Tomgångsvarvet är oroligt och vandrar lite upp och ned typ 200-300 varv. Helt plötsligt så kan det försvinna och vara bra i flera dagar. Den spikar också ibland på mellangas typ om man ligger på 3an och rullar fram och sdan gasar lite. Belastar man fullt märks inget. Den går också bra om man stämplar på (kanske lite svagare men kan vara inbillning) Har kollat med BMWWhat och de felkoder jag har fått av och till är: EVANOS - late valve. EVANOS - Regulation vanos. JAg har skrivit om det i en separat tråd - Länk Jag får även upp en kod om att - Central short-circuit or open circuit on the engine hatch (tror det har med den switch som finns i motorutrymmet och känner av om huv är stängd eller ej??) Några ideer? Kör på 98 eller högre. Skall in på Insp II snart (typ 400 - 500 mil). Har gått runt 9000 mil. Börjar här så att jag inte blir "lurad" när reservdelsbytarna startar :) Tror inte att VANOS kod och spikning/dålig tomgång hänger ihop men vad vet en glad amatör som jag. Kan det vara stiften? Kan det vara soppafiltret? Fyll på :) : - "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Du behöver nog byta vanos trycktegulator och oringar samt tryckventil. Är vanosens magnetventil trasig så går motorn dåligt och tappar effekt samt blöddrar. Hur hör du att den spikar? Du menar att den misständer? Om den blöddrar så misständer den. Det kan även vara tändspolarna som gett upp. Pröva att flytta en spole och se om felet flyttar sig mellan cylindrarna när den blöddrar på tomgång, blir det ingen skillnad är det nog ingen fel på tändningen om stiften är ok. Kan även vara luftmassemätarn, som du kan testa genom att endast dra ut Luftmassekabeln som sitter efter lufburken på insugstarmen mellan luftburk och plenumet, alt vakkumslang som gått. Om du ska testa vakkumet så kan du ta av oljelocket medan motorn är igång. Stannar motorn alt fortfarande snurrar berättar om du har vakkumproblem. Här har du några saker du kan kolla |
|
| Ps när du drar ut liftmassemätarkabeln så ska bilen gå mkt sämmre på tomgång, men blir det ingen skillnad alls kan det vara LMM som är trasig, samt magnetventil o tryckregulatorn | |
| Vanosen styr kamfasningen och om kammarna inte rör sig som DME styrboxen vill så kommer motorn misstända ( blöddra). | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Är du singel Beo ;) - love you. Skall prova runt lite. I'l be back men innan dess fråga: Jag tog ned VANOSen på min X5. Är det lika "enkelt" på M3an eller skulle du reka en verkstad? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
Spikningarna låter som ett metalliskt "knastrande" när man gasar. Som en gammal övervarm volvo typ :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
När det gäller tomgången så brummar den inte jämt som en 6a brukar utan den har ngn form av "rundgång" istället för spinnande så finns det en återkommande "ojämnhet" - spinner åsså annorlunda ljud - spinner åsså annorlunda ljud fast i snabbare takt dvs följer varvtalet. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Tur man har en beundrare iaf;) ;) Okej om den spikar så mkt skulle ja inte köra med bilen en meter till då du kan spila sönder kolvarna. Det är rätt knepigt med vanosen beroende på vad det är för fel. Men att byta o-ringar och lösa magnetventil är ganska enkelt. Kolla på detta klipp så ser du exakt hur man gör: Länk |
|
OK! Jag låter den stå för att inte riskera något. Ngn som har någon bra mek att reka i Skåne :) ? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
Det här med spikning. Borde man inte få en felkod om en eller flera av knacksensorena är kassa? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Han i Helsingborg hm..... Jarls bilservice ska va bra. EB |
|
|
Inte säkert beroende vad det är som gör att den spikar, om det är tex Vanos som gör att kammarna inte aebetar som de ska kan den blöddra o spika. Återkoppla i tråden vad Jarls hittar för fel, alltid intressant att veta.. |
|
Är i Kina sånsåfort ag kommer hem så kommer de att ta den. Lovar att återkoppla. OT - Kineser är mer smaklösa än amerikanare. När jag var i Miami höstas såsåg jag en folierad M3 i pistgegrönt. Här har jag sett en E46 M3 folierad i typ hubba bubba rosa ueck :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Okej, hälsa Kina | |
Nu har jag tid hos Jarls den 24/3 så ....... (jag är lite nervös) Insp II skall göras. Byte av O-ringar i VANOS. Ev. rasselrenovering i VANOS om det är ngt rassel (är osäker så experterna får avgöra) Byta termostat. Sedean får vi se om det dyker upp ngt längs vägen men Jarls var ganska säkra på att det är VANOS relaterat med det jag har beskrivit. I'll be back. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
Lite återkoppling. Insp II har gjorts men spikningar ligger kvar och felkoder från VANOS kommer "som ett brev ..." när man kör. Inga felkoder från knacksensorer eller dyligt så man får väl anta att det har med VANOS att göra. Som jag förstår det hela så så "stängs" VANOS av när en felkod initieras och tändningen "fastnar" i det läget den befinner sig i vid det tillfället och då förstår man att det kan knacka - får hoppas att det är såså man inte byter i "onödan" då en ny VANOS enhet går på runt 22500 kr. Är i valet och kvalet om man skall reparera befintlig men när jag har läst runt lite så verkar det vara 50/50 utfall på det hela. Finns även "färdigrenoverade" att köpa från US men jag vete hundan. Stiften såg bra ut - ett av dem var lite "löst" men annars så såg allt OK ut. Så det blir nog till att köpa en ny från BMW. Det jävliga är bara att den kommer ju också pajja om xxxx mil. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Antar du läst i den här tråden? Annars finns en del bra info där. Länk |
|
Återkoppling VANOS bytt och felkoder är borta. Dock kvarstår ett "missljud". Ljudet börjar vid 1800 och finns kvar med ökande varvtal. Vid 5500 rpm avbröts det hela då de inte vågade gå upp mer. Så nu får man öppna den stooora plånboken. Val och kval helg blir det. Nåväl! De Kommer att fortsätta att kolla om de kan hitta vad det är för fel. Problemet är hur "långt" man skall gå innan det blir "billigare" att byta motorn än att laga - den har ju en fin ny VANOS nu :) Möjliga fel kan vara: - Lager (dock är serviceåtgärd 0011940100 utförd 2004) - Ventiler. - Kolv/kolvbult eller något annat trevligt. I'll be back. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Nu vet ja inte va de är för missljud, men det finns fler saker än bara vanosen som blir dåliga i de området, som kamdrevsskruvarna och huben på avgassidan som går in o oljepumpsdrevet i vanosen. Länk |
|
Det är mer ett "pingande" metallisk ljud än "rassel". kambultarna brukar ju ge ljud ifrån sig även på tomgång men där finns inga missljud utan de kommer vid högre varv. Ljudet påminner mer om spikning. OT. Är det ngn ide att renovera den gamla enheten med Beisan delar och sedan försöka sälja eller rent av ha kvar somm "spare" :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Ja knepigt när man inte hör de själv.. Går den fortfarande orent och blöddrar? Eller är det endast missljud kvar? Kan det varit så att det var vanosen de va fel på och något annat tagit skada? Behåll den, renovera den vid behov annars skulle ja låta den va tills vidare :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.