|
|
|
|---|---|
|
Hej Ska byta olja snart. (Mellanbyte). Har sedan tidigare drygt 3 liter kvar av Länk den är ju LL-04 klassad och ska således funka utmärkt. Men jag har genom åren läst här på forumet där många tycker att turbo motorer bör ha en xW-40 pga varmegenskaperna och många tycker att en 0W-xx pga kallstartegenskaperna. Landar därför i att jag borde köpa den omtalade aral supertronic 0w-40. Eller så köper jag ett par liter till av total oljan. Vad tycker ni? Andra frågan gäller oljefiltret. Antar att det sitter under motorkåpan och syns när man tar bort luftfiltret? Är det någon som vet storlek på nyckel, eller är det sån där specialare där vanlig oljefilteravtagare kan användas. Tredje frågan: rekommenderas sån där omega 907 eller liknade innan bytet? //Martin Mvh Martin | |
| Ska inte säga vilken som är bäst eller sämst enda jag vet är att det på service hos BMW fylldes det på med castrol professional 0w30. | |
|
Tack för svar. Ingen som har erfarenhet av olja från TOTAL, inte kan den väl vara totalt kass;) eller mina andra frågor? Mvh Martin |
|
|
Är oljan LL-04-klassad, är den ok för användning. Men det är en hydrocrackad högraffinerad mineralolja.... Så jag skulle satsa på Aral 0W40 eller annan riktig syntetolja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar Johan B. Funderar på att köpa två liter av den ändå att byta. Måste ju vara bättre för motorn i jämförelse med inget mellan byte alls, sen får det bli nån annan sort vid nästa mellanbyte. Vad sägs om nåt sånt här då? Nödvändigt eller ej? Länk Mvh Martin |
|
|
Hur ser man förresten om det är en hydrocrackad högraffinerad mineralolja istället för en riktig syntetolja? Mvh Martin |
|
|
Grupp IV (PAO baserad) eller grupp V (Ester-, PAG-, Silikon, biooljor mfl basoljor) Basoljan utgör 80-90% av mängden i dunken.. Resterande är tillsatser av olika sort |
|
|
Kahn-d, man får leka lite detektiv! Det man kan göra är att först och främst kolla efter lägsta flytbarhetstemperatur. Ligger den över eller vid ca -40 grader C för en XW30/XW40-olja, är det troligen en mineralolja. Arals äkta syntetiska 0W40-olja har t ex. en lägsta flytbarhetstemperatur UNDER -60 grader C. Man kan även kika i produktsäkerhetsdatabladen och titta på innehåll och även spilloljehantering - anger det att oljan skall tas om hand som en mineralisk olja är det troligen det. Anger de att oljan skall tas om hand som en syntetisk olja, är det troligen det. Dock kan man generellt säga att merparten av 5W40-oljorna och väldigt många 5W30-oljor är högraffinerade hydrocrackade mineraloljor (sk. EHVI/VHVI/XHVI-oljor). Vill/kan inte tillverkaren svara på vilken typ av olja det är (äkta syntetisk typ IV/V alternativ typ III-olja (mineralolja)), är det sannolikt inte någon äkta syntetisk olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du inte har problem med "oljesludge", hög oljeförbrukning eller annat oljerelaterat, skulle jag personligen hålla mig borta från diverse tillsatser/rengöringsmedel. Risken är att de gör mer skada än nytta! OM du skall använda någon form av rengöring invändigt i motorn, skulle JAG satsa på Auto RX plus (du får beställa från USA - googla!), som är ett långsamt verkande medel som består av ester-olja (vilket har en rengörande effekt men som även smörjer samtidigt - esterolja ingår i vissa äkta syntetiska motoroljor som additiv, varav de mest exklusiva motoroljorna består enbart av esterbasoljor (plus additiv)). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Motul Specific LL04 5w40 har jag för mig är esterbaserad, trots att den inte går lika lågt i temp. |
|
|
Just Motul gör en del äkta syntetiska oljor varav deras dyrare är av ester-typ. Men de anger det väldigt tydligt. De gör även PAO-oljor samt "konventionella" oljor av olika kvaliteter. Just esterbaserade oljorna brukar inte gå lika lågt i flytbarhetstemperatur som PAO-oljorna, men då esteroljor är dyra och relativt avancerade, brukar tillverkarna vara väldigt tydliga med att påtala att det är ester-basoljor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har kört motul senaste 5åren, mest för att den luktar gott.. | |
|
Hej, Här dundrade det in svar:) kul:) Tack för kunskapen om hur detektivarbetet ska ske. Några problem med bilen finns ej. Den har nu rullat ca 1200 mil sedan oljan bytes sist och mätaren står på fullt fortfarande. Finns ju tyvärr ingen sticka. Så det var i rent förebyggande syfte jag tänkte nån rengöring av något slag. Syns inget klägg eller liknande under påfyllningslocket heller. Som en försiktig slutsats låter det som om många LL-04 oljor överträffar specifikationen i och med att uppenbarligen inte krävs en äkta syntetolja för att uppfylla kraven enligt BMW. Mvh Martin |
|
|
Oljebyte var 1500 mil är en billig investering mot framtida problem. Om man avser behålla bilen några år. Även om du kör på en billig olja är det sannolikt bättre än att köra på en ester/pao och byta var 3000e. Nu kostar ju aral supertronic runt 68kr/lit om du köper 20l dunk, så då kanske det är rätt ok ändå. |
|
|
Ska köpa en sån 20 liters dunk. Tänkte bara göra slut på TOTAL oljan jag har hemma... Har haft Renault och Citroën tidigare och deras motsvarigheter till autopower lyfter TOTAL/ELF till skyarna och, kanske, förklarliga (franska) skäl. Mvh Martin |
|
|
Edit: "kanske, av förklarliga (franska) skäl.... Mvh Martin |
|
|
Bilen har rullat 6700 i detta nu och vi hade tänkt behålla den länge. Senaste oljebytet var vid 5500 mil så det känns som det är dags nu. Mvh Martin |
|
| Du kan lugnt hälla i total LL04. Den är inte sämre än den Castrol eller Shell märkesverkstaden häller på... | |
|
Den är godkänd vad jag förstår så det är ju inte en sån där som "möter" kraven. Mvh Martin |
|
|
LL04 är det väsentliga så inte partikelfilter får spader Kör å njut |
|
|
Då är det bara min andra fråga kvar. Nån som vet storlek på ev hylsa för oljefiltret? Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.