AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.900

325 E46: Oilservice eller inspection vid start?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har precis fått E46 touringen servad : oljeservice + bromsvätska. SÅledes är kilomternedräknaren också återställd till 25000km - den som syns några sekunder då man vrider på nyckeln. MEN vad ska det stå för bokstäver: Ska de stå det som senast utfördes (i mitt fall oilservice) eller det som jag räknar ner till (i mitt fall inspection)?
Jag läste i serviceboken och jag tolkar det som att det ska stå det man ränkar ner till dvs inspection i mitt fall - är det korrekt?
Jag vet att det är dagens i-landsproblem men jag vill att rätt ska vara rätt och eftersom det står oilservice så tror jag det står fel nu.
Jag känner till servicerutinen oljeservice -> insp1 ->oljeservice -> insp2 och sedan börja från början med oljeservice.
Dessutom lyckades de ställa om tripmätaren framåt cirka 30 mil - är detta tecken på skruvad mätare eller bara klåpare bakom nollställaren?
Totalmätarställningen är givetvis samma före och efter servicen.

Dagens positiva överraskning var att de ringde och avrådde mig från att byta kylarvätskan då de kontrollmätt den till att klara -50 grader och dessutom bytt en av de farliga airbagarna utan kostnad.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ni
966
Nip
320i-04
Det är vad det räknar ned till som skall indikeras.

Så det verkar som de glömt stega gjorda services du hade eller stegat ett steg för mycket då tydligen återställt milen.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Var på verkstaden idag igen och tydligen ställer de inte aktivt vad det ska stå utan datorn togglar till värdet som INTE stod tidigare. Minns inte vad som stod tidigare före servicen men de kunde inte ställa den till inspection nu. Man kan inte går två servicear så tätt inå varandra i datorn så jag får leva med fel text - nedräkningen är ju densamma och jag hålelr själv reda på vad det är dax för enligt serviceboken.
Troligen beror det på att förra ägaren gjort två inspectioner i rad och antagligen har det varit i ofas sedan dess. Efter försöken idag så nollades tripmtaren och klockan nollade sig också. Systemet verkar inte helt perfekt för gamla bilar som E46or :-)

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Klart du kan nollställa två ggr i rad för att hamna i fas.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
BMW-verkstadens dator vägrade utföra den operationen - för mig oklart varför men det gick inte enligt mek-killen som verkade veta vad han gjorde. Jag var med i verkstaden och tittade på men kanske han knappade i fel menyer - jag har inte sett deras gränssnitt tidigare och kunde inte föreslå några alternativa vägar till rätt mål.

Ni
966
Nip
320i-04
Om du begärt oljeservice och indikatorn står på annat - borde de inte säga ifrån då - det är faktist dags för Inspection?

Vad fick dig att göra servicen till att börja med?
Det står ju vilken det är dags för.

Det är ju Inspection I o II varannan gång.
Och Olje mellan varje Inspection.

Stämmer det med serviceboken de servicar som gjorts - ev. före din tid då?

Tror nog de gjort något fel - men inte erkänner det.

Eller så har tidigare ägare gjort service hos verkstad som inte har datorverktygen så det inte blivit stegat.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om serviceboken stämmer från förra ägaren, vilket jag tror, så har första ägaren varit överambitiös och gjort insp 2 ggr i rad och den ena var ju då istället för "bara" oilservice. Indikatorn kan har varit i ofas hela tiden fast jag inte tänkt på det tidigare eller så har det blivit knas just vid denna servicen. Nåja, jag överlever, den ärknar ju ner 2500 l bränsle oavsett och jag och serviceboken håller reda på vad det är dax för nästa gång.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.