|
|
|
|---|---|
|
Har nu bytt den berömda kulan i min automatlåda, eller båda 2 menar jag. Nu när jag har varit ute och prov kört så funkar lådan som den ska, förutom att jag har fått ett vinande ljud vid snabb acceleration.!! Nån som har bytt och fått liknande fel. Själva bytet gick skit bra, mindre än 3 timmar, vilket jag anser vara godkännt för en som aldrig har rivit ett ventil hus förut. Nån som behöver ritningar på var kulorna ska ligga så kan jag mejla över dessa. Häftig motor,häftiga priser...!!! | |
|
kan bara(anser jag) vara för lite olja eller igensatt filter. Se över detta så är nog ljuden borta. Återkom gärna annar. Har själv monterat en ny låda med en gamal turbin, har ochså ett vinande ljud vid alla varvtal + ett irriterande ljud från främre delen av lådan vid tomgång. MEN, dom som jag va får jag nog bita i det sura äpplet och renovera turbinen=göra om jobbet! Lycka till, hoppas det löser sig utan problem. En fråga bara, tog du ner lådan, bytte kulan och monterade upp den igen på 3 tim? Antar att du "bara" monterade ner tråget och micklade därifrån, under bilen. |
|
|
Nä, jag tog bort tråget, monterade ner ventilhuset, och sedan särade på det.Bytte kulorna monterade ihop delarna + packningen sen så monterade jag ventilhuset igen. Tog ca: 3 tim. Jag tror att jag hade i till räckligt med olja i lådan. Så att det rann över i påfyllnads hålet. Vid varm körning och rätt temperatur på oljan. Men trots det så viner det. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
| Du hade motorn igång hoppas jag? annars blir det för lite.. | |
|
Japp, motorn va igång när jag fyllde på det sista. Jag har fått höra att det kan va så att filtret kan vara gammalt och hårt så att oljan har svårt att komma igenom, Bytte tyvärr inte det då bytet skedde tidigare än väntat. Men samtidigt tror jag inte att det stämmer då det vinande ljudet kom vid första prov turen efter bytet. Några fler förslag?? Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
| Eliardsson, har du löst ditt problem med det vinande ljudet? Jag har fått detta vinande ljud efter oljebyte i automatlådan. (3 byten + filter) Vad som framkallar ljudet är fortfarande ett frågetecken. | |
|
Tjena, nä jag har inte blivit av med det vinande ljudet. Jag trodde att det kunde vara att mitt filter hade bivit hårt. Men du har ju bytt det och ändå har du fått ljudet. Jag trodde också att det kunde vara nån packning som va fel. Men nu har alla teorier spruckit. Om du får tag på några teorier så vore jag tacksam om du kunde maila dessa, och vice versa. MVH Tony Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
| hej!! jag har bytt på min oxo men jag har då inte märkt något vinande ljud.... | |
|
Hejsan! jag har trassel med min låda till min 540iA,lådan går ner i nödprogrammet å kastar i 4:e växeln och backen funka ibland,backen drar alltså dåligt som fan,för det mesta går inte backen i,men gasar man lite hoppar den i ganska hårt,framåt går det ganska bra om den inte går ner i nödprogrammet den dra bra ger man den full gas ända till den lägger i 5:an då går den inte ner i nödprogrammet,kan det vara ventilhuset dom berömda kulorna? är det svårt att fixa det,jag är en van skruvare menjag har aldrig srkuvat med nån Automat låda förut men jag har nog inget val nu,nån som vet vad en rep sats kostar till ventilhuset? |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Rep satsen kostar ca 275 kr inkl frakt från Lundbergs i Burträsk (0914-43143). Det som är dyrt är olja. Det går åt ca 11 liter (inklusive spill som brukar bli...) och den kostar 190-200 kr per liter. Sedan skall du byta filtret också. Det kostar runt 340 kr hos BMW, och trågpackning för ca 100 kr. /Mattias |
|
Hejsan! tack för uppgifterna,man får väl hoppas att det är ventilhuset som är kass,det sitter också en givare på sidan av lådan kan det kanske vara det som gronglar åxå? |
|
|
Har det där vinande ljudet. Har ingen aning om vad det kan vara? Kommer det när den växlar vi snabb accleration på låga växlar? Däremot rasade min back på bilen nyligen. Någon som kan rekomendera någon automatlådeverkstad billig o bra. Eller är det någon som skulle kunna göra det här på forumet, Och få betalt förståss. /Marvin V8 Newton Power |
|
|
Kommer det när den växlar vi snabb acceleration på låga växlar? Svar : Japp det gör det. Fixa kan du göra själv om du är lite mek händig, för ritningar och vägledning kan du få av Automatlåderenoverings firman i Burträsk. Sök efter Burträsk eller liknande på forumet så får du nog napp. Jag bytte packningar + kulor på runt 3 timmar. Novation ville ha 16 000:- bagis för det ingreppet. HELT J-VLA SANNSLÖSA!! Men lycka till !! Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
HAr ingenstans att mecka Är inte så händig. Har för kort tålamod och vågar inte mig på sånna saker. Byta bromsar kan jag göra. MEn fan inte mer än så. Så om någon vill ta åt sig äran och hjälpa mig tjäna en slant, o dricka lite öl vore det kanon. PS: Det där ljudet kan man bli helt tokig på man undrar ju var det kommer ifrån. /Marvin V8 Newton Power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.