AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.131

Verklig Förbrukning 525DX

Sökt och tycker det är oklart. Vad ligger en pre LCI 525dxdrive i för verklig förbrukning, stad och landsväg?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lite data från verkligheten i bilens hemland, Länk
Har sett den, men mycket snack om Autobahn och högre farten än här i Norden..
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Autobahn i hög hastighet är ju att föredra framför stadskörning när man ser till förbrukning.
Uppgifterna varierar eftersom det går att få en bil att förbruka allt från noll till oändligheten. Ingen körprofil är den andra lik.

Jag hade utgått från de officiella siffrorna och lagt till den procent jag ansett rimlig.

Går att se om du skriver in registreringsnumret här: Länk
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Av min ringa erfarenhet att döma stämmer de officiella siffrorna bättre för pre-lci än lci.

Ok, tack.
Ok, tack.
ed
87
edo34
F10 530d xdrive - 2014
Saab 9-3 - 2009
Audi A4 - 2012
Enligt BMW min 530d xdrive skulle dra 0,58l men i verklighet drar 0,86l.
Förbrukning på min E60 525i var 0,72 landsväg. Dessutom min bensindriven E60 var mycket tystare, mycket bättre kvalitet och nästan lika snabbt.
Fattar inte poäng med diesel bilar. Dyrare skatt, dyrare försäkring, bullrigt, vibrationer och nu dyrare bränsle också.
Jag kör min 530d xdrive touring, 2014 på 0,4-0,55 på landsväg (70-90km/h)
Och min egna körning på runt 0,70-0,74 i snitt med en medelhastighet på runt 58km/h

Edo34. Jag är på din linje, kör X5 bensin idag och visst, 1.2 blandad. Men underbar gång, bra drag genom hela registret, skönt ljud. Men nu vill jag veta om man kan räkna på 0.7 för en 525XD. Isf är det 0.5 liter milen, blir en del på 1700-2000 mil. Men, jag är en bensinare i grunden. Har iofs aldrig ägt diesel så ska inte fördöma helt. Synd att det inte finns lite mer F11 bensin på marknaden.

Tror dessutom att risken för dyrare diesel är stor, iom Seca direktivet..
Mduck - du har bra siffror!
Så fort man lägger moms på skyltarna så drar förbrukningen iväg - mycket!
Men jag är väldigt noga med att lägga mig korrekt med varvtal och rätt växel, ibland är den lite trög och då får man vifta till paddlen så att den hoppar ned en växel till.

Värt att notera är att jag kör lugnt och alltid ser det som en utmaning med en låg förbrukning, så väldigt sällan blir det stressig körning. Sedan kan det ju bli en del roliga körningar men det är ofta väldigt korta men man måste ju maxa lite ibland...

Körde precis en långtur på ca 250mil runt jul och nyår med både fjälltur och övrigt - landade totalt på ca 0,66l/mil men då hade vi maxad bil.

Värt att notera är att min färddator visar korrekt förbrukning även när man själv räknar på det nästan så den visar mer förbrukning än jag räknar ut. Men 99,5% hehe
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Ligger på 6,0-6,7 rätt stadigt. Ca 95-100mil mellan tankningar normalt. 95% landsväg och en del med dieselvärmaren. Har kört 10000mil med min 2013 525xd touring. Den snålaste bil jag haft. Ligger 15-30 över skyltarna.
Landsvägstur på ca 10mil, 87,2km/h i snittfart, EcoPro
Bränsleförbrukning 0,51l/mil!!
Ett par omkörningar också i summan (3st och ett par gäng rondeller, utan dessa hade jag förmodligen landat på 0,49l/mil

Känns som den börjar bli inkörd och trivs bra i vårvärmen =)
Vinterdäck 245/45-18

Grymt imponerad hur snål denna motor kan vara.
530dT xDrive, PPK -14
Har kört min 525dX några hundra mil nu. Kallstarter, korta sträckor, mycket roliga gaspådrag så ligger jag på 0.8 på pumpen. Körde 25 mil ECO i 120-130 med en del omkörningar och låg på 0.66 på pumpen. Går komma ner mer, men måste ha kul också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.