|
|
|
|---|---|
| Vi håller på med en e28 med turbo, och vi får byta velager varje gång vi kört. Va fasen är det för fel... Vi har tändningen på 28Grader och överfyllt motorn med olja 1cm ovanför max strecket, Acdelco olja 15-50 kör vi på , Vad är felet? nån som har nåra teorier? eller vart med om samma problem.. ?? | |
|
Först jag tänker på, är veven helt okej...hur ser lagerna ut när dom havererar? MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Får ni byta alla vevlagerna eller är det samma som går ner varje gång? Bert-Ola BmwCS #2423 |
| Veven är helt okej när vi monterade i hop den, lagrerna ser ut som dom är smälta, och det är väll inte alla vevlager som brukar fara, jag Funderar lite om man skulle montera dit en skvalpplåt i tråget som på m5:an... | |
| Är vevstakarna blåa/mörka?? isf har dom gått varm och har garanterat ändrat form och behöver planas/hornas, har du mätt upp vevtapparna?? | |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
En kompis höll på med en M10-motor för några år sedan och råkade ut för samma sak som du. Han hade bl.a. 94mm Volvo-kolvar och lite annat i maskin, Den gick utav bara den, men oftast så lämnade fyrans vevstakslager in snabbt. Han breddade lagerläget på veven med ca: 1/2mm och sedan höll det en längre tid tills han fick andra problem med motorn. Bert-Ola BmwCS #2423 |
| nej dom är inte blåa och mörka, din kompis hade han nån skvalpplåt i botten på tråget?? och det är inget specifikt lager som säger upp sig, utan det är typ alla lager. Va fasen är det för fel.. jag blir vanssinnig... Undrar om olje pumpen suger i sig luft. när man gasar på . all olja lägger sig längst bak i motorn, och olje pumpen sitter juh längst fram.. | |
rsarits |
Om det är oljetrycket så borde ramlagren också gå? Micke |
|
Om oljetrycket försvinner så tänds lampan garanterat (i fall den funkar). Jag hade en mopar 440 som när man drog på utav h-te tappade oljan, fick svetsa dit en liten "skvalpplåt" då gick det bättre. Att fylla på mer olja gör normalt bara skadan värre eftersom vevslängarna då når ner i oljan och "vispar" in luft i densamma. Vevlagerna ryker normalt "före" ramlager |
|
| mjao..lampan funkar. plus att vi har en oljetryckmätare och den går aldrig under 2 bar i vid tomgång. Man kanske inte ska fylla olja mer än vad som behövs.. Är det nån som kan Berätta hur mycket olja det exakt skall var i 528i motorn? | |
| 5.75 liter | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.