|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Brynet: det är det jag har gjort tusen gånger känns det som. Det blir ingen skillnad :( Marin: Jag hade gärna smort in den om jag väl fått av den :) |
|
|
Ska göra likadant på en 525-01 nu i veckan som sitter fast. Återkommer om hur det gick. Ägaren säger att den är bomfast. Mvh Jonas B |
|
|
Ok lycka till! Gav upp på min nu för andra gången. Är ju inte hela världen att köra med en trasig baktorkare. Berätta gärna hur det gick sen. |
|
| Hade samma problem med min. Lämnade in den. Kostade ca 2500 med allt. Dom fick kapa av axeln då den satt stenhårt. | |
|
Nu var det gjort. Även på den 525-01 fungerade det att lossa axeln. Tog bort överskåpan med lilla skruven på undersidan, lyfte av locket på torkararmen, lossade muttern med bricka. Ruckade loss torkararmen. Stålborstade fram "C-sprinten", sprayade monolex på allt och borstade igen. Tog bort C-sprinten och även brickan under den ( jätteviktigt att brickan lossas INNAN då den ligger i spåret för O-ringen som inte finns kvar). Brickan ska hålla ned O-ringen som ska sitta på axeln både i toppen och i botten. O-ringen är oftast helt borta. Kvar är bara vit oxid som hårdnat och måste bort när O-ringen ska monteras. Det är konat där så skav bort allt som går innan axeln knackas ur. Tog en skiftnyckel på baksidan och vred axeln fram och tillbaka ca 10 ggr. Skruvade på muttern för torkararmen tills den blev jämn med axeln. Knackade med en riktig hammare. Känn med fingrar på baksidan att det rör sig. Går även att sätta en smal mejsel i spåret mellan axel och rör på undersidan innan det ska knackas på axeln. När väl axeln är ur slipas både rör och axel med smärgelduk. Gör rent ordentligt. Lägg i rikligt med lämpligt fett innan montering. Lägg gärna på mer när nya O-ringar är monterade som ett tätskikt innan torkararmen monteras tillbaka. Mvh Jonas B P.s lycka till. |
|
|
skönt att du fick i sär axeln efter mycket jobb. jag kan varmt rekommendera Biltemas propelleraxelfett. jag har testat först med kullagerfett - vanligt glidlagerfett. det fungerar några månader innan det börjar gå segt igen. men just propelleraxelfettet har hållit sig i 3 år på min baklucka nu, går fortfarande lika lätt. |
|
|
Även Biltemas litiumfett fungerar bra! Fungerat 12 månader nu utan motstånd i axeln. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.