AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.656

Hur smörja upp torkar-mekanismen bak E39 Touring?

Sida 1 av 2
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjena

Tänkte ta en titt på torkaren där bak, och den gick segt som fan. Var tvungen att dra torkaren riktigt hårt för att den skulle gå runt. Skulle ta av mekanismen och smörja upp lite, men nu har det tagit stopp.

Så här långt har jag kommit: Länk Länk
Hur får jag av del 5 här? Länk
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Den ska trilla ur när du fått bort alla synliga skruvar.. Mer 5-56 och knacka försiktigt..
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det sitter en låsring också längst ner på axeln som måste bort om du vill få ur axeln.
FAF
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Menar du brickan på nummer 11 på skissen? Är det verkligen en låsring? Visserligen sitter den riktigt hårt fast... ska gå på med mer 5-56 och knacka på den.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
nr 11 är väl bara en plastring för att muttern inte ska skava har jag för mig..
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Nja verkar inte vara av plast.

Hittade denna tråden där det är exakt samma problem. Länk
Bricka nr. 11 har ärgat fast. Ska gå ner och banka lite mer på den och se om den släpper...
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det är en spårring utan öglor så det kan vara svårt att komma åt ändarna men med en smal mejsel borde det gå att knack loss den.
FAF
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jo, den lilla låsringen var inga problem att få bort med en liten mejsel. Problemet nu var att den stora brickan (nr 11 på ritningen) typ ärgat fast. Försökt knacka bort den men den sitter verkligen.
Det är två olika metaller i axeln och lagringen, vilket då är som gjort för korrosion om syre coh fukt kommer åt,

Jag har bytt på två bilar, satt dit en ny spindel och lagring från BMW. Inte jättedyrt, och sedan är det smörjning varje sensommar med WD40 och litiumfett - det har fungerat i sex år nu för mig.
Den ena som jag bytte satt så hårt att jag fick skära bort den med kap och borr.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hmm ok, låter krångligt. Ska ju ändå byta baklucka snart så kanske lika bra att köpa ny torkaraxel. Finns det billigt på ebay.de eller är det Schmiedmanns för ca 700kr som gäller?
Jo
53
Jontston
Bmw 520d Touring -17
Hej.
Har samma problem med min. Har försökt att "banka" ut den men vågar inte riktigt, är rädd att rutan ska spricka. Så på tisdag ska jag lämna in den för att få dem fixad. Hoppas det inte blir alltför dyrt. Kommer smörja den varje år som folk skrivit tidigare. Verkar som sagt ganska vanligt "problem".
Det finns en bra beskrivning på mekartips här hur man byter. Det gäller e46 men det ser nästan exakt likadant ut.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Naikon. Jag har fått klyva bort min med multislip och skärskiva på E46 och även på en E91a som kundbil för att få loss både lås och torkaraxel.
Till E46an köpte jag en ny original på ebay för ca 400 kr sökte med originalnumret. Låsknapp från skroten för ca samma peng.
Gratulerar till en kul bil. Vi var två på kontoret som hade manuella 540iT-01 din blåa var den ena:)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
he
93
heavylidde
530D touring,00
525D Touring, 07 LCI M-sport
när man fått loss mutter Nr7 på ritningen, så får man ta en polygrip på undersidan och försöka vrida fram och tillbaks på axeln medans man drar ut den
alternativt montera tillbaks torkararmen på splinsen för att lättare vrida axeln medans man trycker ner den med shoppingluckan öppen.
sedan putsa bort allt intorkad fett med fint slip papper ca 200
både på axel och inne i hålet.
bricka nr 11 är bara en bricka utan låsning
jag to biltemas Prpelleraxelfett Länk
och smörjde min med. har funkat i 3 år nu utan ytterligare smörjning
har provat 556. och vanligt glidfett men det verkar inte hålla lika länge som proppfettet som antagligen håller borta fukten bättre.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hallå igen

Har av bakluckan så tänkte ta tag i detta igen. Men jag får fan spader på den här skiten, den vill inte lossna.

Allt är av fram tills nr.11 på skissen jag länkade först.

Här kommer två halvtaskiga bilder på hur det ser ut nu:
Länk
Länk

Nu ska det väl bara vara att dra av axeln? Provat att vrida fram och tillbaka 1000 gånger med skiftnyckel, och försökt vicka av den med en polygrip men det går fan inte.

Funderar bara på att låta skiten vara och köra med trasig torkare där bak.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Var på BMW o köpte hela enheten som de sa att det skulle vara enklast att byta.
Får inte ur detta när allt är lossat, så började som jag tänkt från början. dvs ta bort C-sprint/säkring runt axeln och knackade ur den. Tog smärgelduk på axeln
och även i hålet som sedan fettades in ordentligt med grafitfett. fungerar nu hur bra som helst. Detta på en 528-00 med 23 000 mil på mätaren.
Var inte svårt att göra det här.

Med vänlig hälsning Jonas B.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Vad menar du med C-sprint? Vågar ju inte heller knacka direkt på axeln med tanke på att det är en glasruta den sitter i...
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
När du tagit bort torkararmen (först muttern och brickan) så kan du
röra armen med på baksidan med en skiftnyckel. Då ser du på utsidan axeln
som rör sig. precis där axeln kommer ut ur "röret"/genomföringen sitter en C-sprint som måste bort innan du börjar banka ur axel. Borsta lite med stålborste
så att du kan se den. Visas inte på realoem då det sitter ihop som en enhet.

Med vänlig hälsning Jonas B.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Ah, du menar låsringen. Ja den är borta för längesen.
Jag lossat på allting som går, så det borde bara vara att dra ut den. Men den sitter som skam...
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Testa som jag sa innan med en skiftnyckel på insidan, dvs på själva armen.
vrid axeln fram och tillbaka några ggr så lossar den lättare.

Mvh: Jonas B.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag smorde in min axel med propelleraxelfett innan jag monterade ihop den. Fungerar perfekt efter sex år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.