AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.905

Köpa skruvad bil av bilhandlare.

Hejsan, lyckades inte hitta någon bra plats att lägga denna tråd, men någon får väl flytta den om den ligger fel.

Hursomhelst så tänkte jag be om lite råd. Det är nämligen så att jag har hittat en BMW E39 523 som jag är väldigt intresserad utav, bilen säljs utav en firma som säger att mätaren står på 24150 mil. Efter att kollat på bilderna så noga som möjligt så tycker jag bilen ser väldigt fin ut, ser ingen synlig rost, dörruppslag eller dylik.

Kort och gått så är jag väldigt köpsugen, men kände att innan jag åker och kollar på bilen så skulle jag kolla upp historiken. Så beställde en carfax rapport, som visar att bilen är skruvad ca 10 000 mil från besiktningen 2012 till besiktningen 2014, räknar man sedan in att bilen förmodligen kördes ett par mil under det året så kan man ju konstatera att bilen har gått ~35 000mil. Trott det så är jag ändå intresserad utav bilen, och ser och känns den så fin som den värkar så skulle jag ändå kunna tänka mig att köpa bilen.

Så frågan är nu helt enkelt: Jag är ju som sagt fortfarande intresserad utav bilen, men för att det skall bli ett köp så vill jag ju ha en ordentlig prissänkning. Men att ringa till firman och bara säga "tjena, jag är intresserad utav bil X, men så att ni vet är den skruvad 10tsn mil, så jag vill ha den för Y kr" känns ju inte som en så smart ide, då lär dem väl bara bli sura och slänga på luren. Så hur skall man gå tillväga för att på ett schysst sätt ändå informera dem om att bilen är skruvad, och försöka förhandla om ett bättre pris?

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
På en bil i 10-15' klassen är mätarställningen helt ointressant. Skicket på bilen är viktigast (, däck, rost, elektktriska fuktioner, nyligen bytta slitagedelar osv)
Jo jag håller i det stora hela med dig, och det är därför jag ändå är intresserad utav bilen. men 17 000 som dem begär känns som alldeles för mycket pengar för en bil med de milen och skruvad mätare. Därför tänkte jag att det kanske gick på ett bra sätt att informera dem om att bilen är skruvad så pass mycket, och man kanske kunde förhandla om ett bättre pris.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Printa besiktningspappren och gå till firman. De begär 17.000 kr för den, privat hade den kanske kostat runt 10 med riktiga miltalen. Dålig passform på främre stötfångare, hemmagjord shadowline på njurarna, eftermarknadsljuddämpare, eftermarknads antenn, eftermarknads lyktor fram(angel eyes)

Den har absolut nästan ingen utrustning alls.

S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit
S438A Edelholzausführung Fine wood trim
S465A Durchladesystem Through-loading system
S510A Leuchtweitenregulierung Headlight aim control
S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning
L801A Länderausführung Deutschland National Version Germany
S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe
S879A Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German
S915A Entfall Aussenhautkonservierung Delete clear coat
S464A Skisack Ski bag

Den skinnklädsel som finns enligt annonsen är eftermonterad.

Den kommer nog bli svårsåld senare iaf.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Och hur mycket tycker du den är värd?
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jag? Inte värd en krona för mig men hade jag verkligen velat ha den hade jag lagt ett bud på 12.000 om det finns vinterdäck och det mekaniska är ok. Skatten på 1600 kr lär tillkomma.
Tack för svar snajdaren. Att printa ut carfaxrapporten skall jag absolut göra, så att man har någon form av bevis för sitt påstående. Får även tacka för resten av infon, kan ju vara bra att veta att skinnet etc är eftermonterat.

Problemet är väl endast att firman ligger så långt bort att bara åka förbi och prata med dem lite inte riktigt är möjligt. Så mitt enda val är ju att ringa till dem. Problemet är väl det att stämningen kan bli lite dålig om man berättar att den är skruvad, och då är ju chansen att man kan få ett bra pris mycket lägre. Hade tänkt ringa dem imorgon ändå, får försöka klura ut nå bra sätt att säga det på.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bjud 12' för den. Det är inget skambud om utgångspriset är 17'
Jo runt 12 tycker jag låter vettigt, förutsatt att den är i ett bra skick och så. Får än en gång tacka för svaren, alltid bra att få höra andras åsikter, då det ofta är saker man själv inte tänker på :)
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Kolla vem du köper bilen av. Den tycks vara skriven på en privatperson vilket kan göra det jobbigt vid garantiärenden. Ägarsituationen ska väl inte spela någon roll om bilen säljs via handlare men jag tycker mig ha läst annat. Jag kan nog tänka mig att en handlare inte vill veta av några garantimånader på en ~10-15kkr- bil.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Garanti? Får man några som helst garantier om man köper en bil för 12 tkr? En bilhandlare borde friskriva sig helt vid en sådan försäljning. I annat fall kan det inte vara någon som helst idé att sälja bilen över huvud taget?

E
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Mittåt, garanti var nog fel ord. Hänvisning till konsumentköplagen hade passat bättre. Den gäller dock bara gentemot en bilhandlare, ej privatperson.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Konsumentköplagen gäller bara saker som inte är normalt slitage och inte mer än vad man kan förvänta sig i förhållande till mil och pris. På den här bilen lär garantin vara i princip noll, man behöver inte ens varudeklarera en bil under 30 tusen.

-------
//Lövet
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Även under 30kkr ska den deklareras, men det behövs bara en begränsad deklaration som sträcker sig till säkerhetsdetaljer. Skick och annat kan utgå.

Lasse Karlsson
checka upp ev besiktning! Är bes nära förestående skulle jag avstå, hur gammal är den? vad är reg-numret? när ska den besiktas?

Sen skulle jag informera direkt till firman att bilen e skruvad! Dom ska f.. veta att dom kränger skruvade objekt!

Kolla upp bilen, och lägg sen ett bud, vad du tycker den är värd(typ 11-12 tusen) och vänta ut firman! skiter det sig, hitta en annan bil! Har du sen långt att åka, typ 30 mil eller mer! skulle iaf jag avstå från början, måste finnas likvärdiga objekt på närmare håll!

HA DET!

modolasse
Garanti är inget jag förväntar mig från en bruksbil i den prisklassen. Tråkigt nog så är annonsen borttagen, så blir väl att leta vidare.
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Ring köparen och informera om att den är skruvad, så kanske den dyker upp hos handlaren igen ;-)

Haha ja du, smart ide x)
Tyvärr så minns jag inte vad regnumret var.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.