|
|
|
|---|---|
|
Min bil är tyvärr besudlad med MDS-prylar av någon föregående ägare. Det spelar så illa och orent att jag spyr på det här snart. Då är jag inte kräsen av mig öht men den billigaste radion i min 530 spelar t.o.m. renare. Ljudet låter instängt, burkigt och helt utan detaljer. Det som sitter i är två stycken slutsteg med en stor baslåda samt något MDS kitsystem. Diskanterna är kopplade till original DSP-steg medan övriga elementen går på ena steget. Hört mycket skit om DSP så provade att koppla in mig före DSP-steget via lågnivåadaptern till steget men det låter ändå uselt. Är MDS element så dåliga verkligen? Ska man satsa på att fimpa DSP-steget helt och hållet eller rent av återställa allt till original? Subbarna i hatthyllan är bortplockade så det blir nog ganska kostsamt att återställa allt till original. Mycket av det dåliga ljudet sitter kanske i original huvudenhet (har 16:9 navigation) men det finns ju inget annat att välja på direkt heller. De eftermarknadsenheter med inbyggd navigator för E39 passar inte E38 tydligen. Vore kul att veta hur ni andra gjort om ni har uppgraderat. Inte sugen på att lägga några enorma pengar dock, har nåt gammalt kvitto på omkring 20k från MDS inkl installation och jag skulle känna mig kraftigt lurad över att ha betalat de pengarna för detta oljud ;) Tacksam för tips. | |
|
Vad är det som gör att E39 eftermarknadsnavis inte passar egentligen? Kanske går att montera en sådan med några mindre modifikationer. |
|
|
Det tar i HVAC-ventilationsenheten baktill så man får kapa i den isf. Tror jag ska byta kitsystemet från MDS mot DLS eller nåt annat av bättre kvalité så får vi se om det blir bra. |
|
|
Tycker faktiskt ljudet i DSP systemet är rätt bra förutom att basen är för klen, i många bilar verkar dessutom baselementen i hatthyllan vara sönderspelade. |
|
|
Skulle jag vara dig skulle jag om det är någorlunda enkelt återställa allt utom basarna till original och ersätta dessa med en riktig subwoofer och eget slutsteg. Borde gå bra att använda sig av en högnivå till lågnivå omvandlare och ta signalen från kablarna till original basarna. Om du inte är ute efter riktigt mycket tryck skulle jag välja en Subwoofer man kan montera i en liten sluten låda och montera den så att den spelar genom skidluckan då det verkar vara svårt att få in basen i kupen annars samtidigt som man då kan ha kvar största delen av bagageutrymmet. Slutna lådor låter oftast även bättre även om verkningsgraden försämras. Basreflex lådor kräver noggranna uträkningar utifrån både baselementet och kupen för att bli rätt avstämda vilket väldigt sällan görs. |
|
| I kablaget till DSPn finns det lågnivå du kan skarva in dig på. Jag kopplade in en aktiv låda så. | |
| Jag blev aldrig kompis med ljudet i DSP systemet, det är säkert ett påkostat och tekniskt avancerat system, men som någon påpekade så så tycker jag standard E39 CD sterion lät bättre. DSP'n lät kall och livlös på nåt sätt. | |
|
Vore kul att höra hur det ska låta original men tänker inte återställa nåt då jag inte fick med några originalhögtalare när jag köpte bilen. Fick det att låta okej efter att jag kopplat ihop allt igen samt lite inställningar men rent spelar det nog inte riktigt ändå. Får se om jag byter till några bättre högtalare än MDS iaf. Inte sugen på att lägga några enorma summor på en bil jag spenderar några få hundra mil i per säsong, kan lika gärna lyssna på V8:an istället ;) |
|
|
Jag har löst det, DLS UP5i högtalare i dörrarna, Intravee II Ibus interface med möjlighet att ansluta Alpine AI-net enheter. DSP bortplockad och cdväxlarkabel nr 65128383857 för att kunna ansluta till Intraveen eller original cdväxlare om man hade velat behålla den. Sedan Alpine PXA-H100 ljudprocessor till detta. Sedan tidigare satt det ju lågnivåadapter, två MDS-steg samt dubbla MDS PDS300R 12" basar. Byter nog ut det enda MDS-steget till nåt smidigare ivf. Kommer köra aux in med Spotify från telefonen, original cd-växlare går inte att använda då Intraveen behöver ha den kontakten men det går ju att köpa till Alpineväxlare med AI-net, varför man nu skulle vilja ha CD. Med denna lösning så är det Alpineprocessorn som ger allt ljud i PXA direct-läget, dock funkar inte naviinstruktionerna då med BM24 radiomodul. FM-läget använder dock original radiomodul och navin ska då höras som vanligt. Intraveen gör alltså att navin blir ihopkopplad med Alpine-processorn. En bonus med Intravee II är att man får upp en del godis i Navin samt instrumentet. Finns hyfsat mycket men man kan få upp pdc-avstånd i cm, programmera vilka lampor som kan tändas vid låsning och upplåsning, elfällbara speglarna m.m. Blev en del mer pengar än jag tänkt lägga men det låter så extremt mycket bättre än innan så klart värt det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.