|
|
|
|---|---|
|
Jag har en Volvo 940 ltt, 96:a. Bilen har börjat spöka. Flera gånger om dagen så börjar motorn att rusa, mitt i bilåkningen, men känner att det rycker till när motorn börjar varva upp. Bilen gasar alltså av sig själv. Trycker man ner kopplingen så ligger den på ca 2700-3000varv, aldrig mer. Den lugnar sig sen per automatik efter 1-2-3 minuter. Det hjälper inte att trycka ner gasen snabbt för att hoppas att den hoppar till rätt läge igen. Jag kan inte riktigt notera om den börjat gasa även när jag stått stilla, jag misstäkner att detta hände idag dock, när jag starta bilen, att den efter några sekunder varvade upp till typ 1500varv men sen ner snabbt igen. Jag har köpt startgas o sprayat i princip i hela motorutrymmet, för att leta luftläckor (typ trasiga slangar o packningar) Jag har aldrig felsökt med denna metod förut) Såg inte heller direkt några hål i slangar. Eftersom detta spökvarvande bara sker då o då så känns det kanske inte som att det är ett hål, då borde det sannolikt varvas hela tiden. På ett volvoforum trodde man det är gasspjället som är skitit o bör rengöras - detta låter ganska rimligt att det är denna mekanik som fastnar. Men å andra sådan misstänker jag ändå att det är nått annat, då motorn rycker till när jag åker, som att den får en extra kick, utan att jag tryckt ner gaspedalen. Och jag misstänker bilen drar mer soppa nu också, inte 100% säker man jag tror det. Volvo har en Labdasond-lampa i instrumentpanelen, tyvärr är det egentligen en "motorlampa" har jag läst, så om det är syre-fel eller ej vet jag ej, men lampan lyser i alla fall - troligtvis indikerar den fel soppa/syre-blandning. Någon tipsade också om klämma på slangen till bromsservon(?) Klämmer man på slangen o hör att motorn varvar så skulle detta indikera på nått fel, minns inte vad för fel. Samma kille tipsade mig om att lyssna efter klickljud från gasspjälls-"dosan"/kontakten när jag trycker ner gaspedalen, för att höra att den klickar till vid rätt lägen (detta kommer jag testa med min far) Innan jag river loss gasspjället mm, är det något annat jag kan kolla? Jag funderade på att åka till Mekonomen o dra ut felkoder innan jag börjar mecka. Tacksam för alla svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.