|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har under en tid haft skumma elfel på min E39. Instrumentpanelen har tokblinkat samtidigt som blinkers har sluttat fungera. Jag fick då tips om att ta av minuspolen på batteriet en stund, vilket löste problemet. Ibland hjälpte inte detta, men nästa gång jag använde bilen så var allt som vanligt. Sen ville bakljusen inte slockna fastän nyckeln var ur. Även mot detta hjälpte det att lyfta av batteripolen en stund. Detta blev all oftare förekommande. Nu lyser bakljuset och höger blinkers konstant samt helljuset på vänster sida när jag tar ur nyckel. Bilen går inte längre att starta, inte ens ett klick när man vrider om nyckeln. Jag har provat att ladda batteriet och haft minuspolen borta över natten, men felet är lika dant. Vad kan det vara för fel? Hur fixar man det ? | |
| Har du koll på kabelstammarna till bakluckan? | |
| Ryck lite säkringar och reläer för att begränsa felet. | |
|
Jag gick ut till bilen nu och kollpade på batterier för att kunna öppna bakluckan. Som väntat gick då bakljus och fast ljus på blinkers på, men slocknade plötsligt utan att jag rört något. Jag provade då att starta, det sa klick sen blev allt svart. Jag har kollat vid baklucksgångjärnen med det är svårt att se något av kablarna. Det lilla som går att se ser fräsch ut. Jag såg på ett annat forum att tändningskontakten (innanför start nyckeln) kan ställa till alla möjliga märkliga fel. Kan det vara den? |
|
| Som jag nämnde så blev allt svart efter ett startförsök nyss. Jag mätte då batterispänningen (12,47v) och bara av detta så hoppade innerbelysningen igång ! Nytt startförsök och det blev svart igen. | |
|
Det kan vara tändkontakten, prova att jucka nyckeln fram och tillbaka. Har bilen dragkrok? |
|
| Ryck säkringen eller relät till bakljusen eller koppla ur dem för att se om det hjälper. | |
|
Jag plockade Säkring 16 Lichtmodul och 41 Bremslicht och kopplade på batteriet. Nu startar bilen ! Provade sedan att sätta i säkringarna igen och fick samma fel som jag hade från första början dvs tokblinkade instrumentpanel och blinkersen död men i övrigt funkar allt. Jag plockade då bort minuspolen från batteriet och satte tillbaka den igen. Nu har jag en bil utan felsymptom ! Jag är dock övertygad om att problemen kommer tillbaka. Vad kan vara roten till felen? |
|
| Bilen har löstagbar dragkrok (vilken dock sitter på hela tiden utan när den kollas på besiktningen) | |
|
Kanske är kortis i dragkrokskontakten, prova att rycka säkringen till bara den om möjligt. Annars om det är ljusmodulen. Länk |
|
|
Låter som ljusmodul. Finns att köpa beggade för 3-500kr på ebay. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.