|
|
|
|---|---|
|
Hej undrar om man kan hitta information om var eventuellt höghållfast stål finns på en e39? Och om den är svetsbar? gärna med länk eller hänvisning till oficciella dokument. Mvh Christer | |
|
I BMW TIS finns reparationsinstruktioner för kaross, var man lägger svetsar osv. Google är din vän. |
|
| Hej satt och googla som en tok hela helgen utan att hitta något, har du snälla en länk så vore jag glad (inte lat) Edit: satt nu och hitta en rysk tis som jag översatte. Blir inte riktigt klok på det ändå. Som jag fattar det så är det ingen fara att svetsa i en e39 | |
| Länk | |
|
Den var lättare att läsa då google translate inte fixade allt men jag blir fortfarande inte klok på om det finns osvetsbart stål på e39. Man jag ska traggla vidare. Och vår lokala bmw verkstad kunde/ville inte svara på frågan heller. |
|
|
Leta eftet BMW TIS torrent. Du kan också kolla reservdelskatalogen på realoem.com, där kan du se vilka karosdelar man kan köpa för reparation = var man kan dela karossen. Men TIS är överlägset. Det står ingenstans exakt var det är höghållfast stål, utan det står i detalj hur man reparerar varje del av karossen, var man kapar osv. Vad ska du göra? |
|
|
Tänkte använda en e39 bottenplatta med hjulupphängningar på en annan kaross. Likt denna Länk Sfro ville veta så det inte fanns osvetsbar plåt i konstruktionen. Har kollat det mesta på tis men ser ingen materialspec. Ingen som har en bild på chassits konstruktion inför krocktest osv. Har hittat en sån ang f10 modellen o andra märken men inget till just e39. |
|
|
Länk Läser det som att även om det är mig lödning från fabrik så skall lagningar göra med mag svets. |
|
thekinglives |
Coupe76: Vilket härligt projekt....Habegäret skriker.... Ska du bygga på M5 E39 eller blir det något annat ur modellserien? |
|
Hej karossen blir inte bmw och chassit som jag tänkt använda är 528 touring. Drömmen vore ju att hitta en m5 bakvagn till vettig peng. |
|
| E39 instrumentbräda i en E9 var ingen höjdare. I övrigt ett enormt arbete. | |
|
Frågan kvarstår även om e9 är väldigt frän. Läst om e9 med och den är kortad platta på. Någon som riktat/riktar e39 lagar golv balkar mm som vet om man får svetsa en e39 stomme. Har läst att e46 fick en liten andel hss stål i stommen runt 2001(kanske därför de spricker?) men eftersom e39 verkar vara den minst omtyckta modellen och så få bygger något skoj av de så finns det inte alls lika mycket info att finna. Med tanke på hur mycket de verkar rosta med så finns det väl folk som svetsat på diverse ställen på e39 och med vilket resultat? |
|
|
OK Aristorod 89 (solid) finns i 0.8 1.0 och 1.2mm eller Coreweld 89(metallpulverfylld rörtråd) men jag tror bara den finns i 1.2 mm. dessa är framtagna för att svetsa i Höghållfasta stål (HSS) med MAG-svetsning. Vid MIG-svetsning (MIG står för Metal Inert Gas) bildas en del kol som kan förspröda svetsfogen. MAG-svetsen (MAG står för Metal Active Gas) använder både koldioxid och argon som skyddsgas för att undvika detta fenomen. Vid MAG-svetsning bidrar förutom den elektriska ljusbågen även förbränning av den aktiva gasen till värmen i svetsen. MAG-svetsning ger därför något mera värme till svetsen än MIG-svetsning. men jag tror ej det finns så mycket hss stål i golv o större ytor antagligen bara i infästningar runt stolpar a,b,c stötdämpare infästning krängningshämmare mm. lycka till med bygget,,,, there can be only one |
|
|
Tack för bra ok utförligt svar,jag tror också att det är högst begränsad mängd hss i e39 kräver men tror tyvärr sfro kräver exaktare svar när vi kommer diskutera hållfasthet i bygget. |
|
|
Länk hjälper detta there can be only one |
|
|
Tack som attans för att du engagerar dig. Den är jättebra då man ser ungefär var och hur mycket hss stål och andra material det har använts i respektive modellserie och från vilken årsmodell men det handlar ju om att utesluta användningen av hss stål i e39. som jag tolkar bifogad artikel så är det e46 som är först ut med hss och att tidigare varianter av karosser inte innehåller det. tex e36 ska vara helt fri från såna material men just e39 ... vem skulle man kunna fråga? har sökt på engelska tyska svenska på nätet. Ska till och med kopiera artikeln och skriva ut för att ha med i duskussionerna med sfro men får se om de godtar atT det "BORDE GÅ" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.