|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag är ute efter ett Eisenmann catback till min 335:a. Efter mycket letande på nätet så kunde jag inte hitta att ett catback system ifrån Eisenmann utan endast slutdämparen för ett sportigare ljud . Jag ringde Xerius racing (Väldigt trevliga!) och frågade om detta och dem sa att Eisennmann tillverkar inte catbacksystem till 335i e90 då det inte är stor efterfrågan på det och dessutom så är det originalsystem som sitter på redan tillräckligt bra om man inte ska modda bilen till över 400 hk. Någon som hört liknande? | |
|
Ja originalsystemet är tämligen öppet, vill du ha med effekt så skall du byta downpipes till nya utan kattar (ger även lite mysigare ljud). Vill du ha mer ljud kan du göra golf tee mod (om du googlar på det så får du mycket info) som är helt gratis och ger lite skönsång. Sen kan man absolut lägga en massa pengar på eftermarknadssystem, provlyssna på youtube så kan du säkert hitta något som ger den ton du vill ha :) /DJ |
|
|
Hej! Jag har kikat lite på Golf tee mod men ger inte detta felkod? Hur stor effektskillnad gör downpipes utan kattar? Jag vill inte att bilen ska låta som en råtrimmad gammal volvo! :) |
|
|
Golf tee är enkelt att testa men jag har inte gjort det själv (nöjd med ljudet som det är), jag tror att det bara ger en dold felkod, alltså ingen motorlampa eller så. Bara downpipes ger väl nästan ingenting, men downpipes i kombination med trim så som Cobb eller jb4 ger mellan 15-30 extra hästar. Trimmen kan även hjälpa dig att ta stoppa felkoderna för DPs och Golf Tee så då blir det inga koder alls. /DJ |
|
|
Ok! Är inte så jääte sugen på Golf tee modden :) Men downpipes är helt klart intressant. Har du några bra kattar som du kan rekommendera? |
|
| Jag menar downpipes så klart :) | |
|
Här är mest prisvärda catless (OBS, sitter två kattar till längre bak i systemet men detta är på gränsen att de klarar besiktningen då). Länk /DJ |
|
|
Ska kolla vidare på dessa! Tack så mycket för infon! :) |
|
|
Dock en rätt dyr lösning om du bara är ute efter skönare ljud. Är du ute efter mer effekt är det ju dock kanon, du bör byta till större IC för att dra nytta av ökningen och justerat tune såklart. |
|
|
Jo det kostar ju en del. Originalsystem så sitter på har väldigt bra flöde redan. Kanske satsar på enbart slutdämparen ifrån Eisenmann, men först ska den in på BSR :). Jag vill inte göra allt för stora ingrepp i motor och programvara(Nya downpipes = Mappning) Tänkte typ BSR,19" CSL och aFe sportluftfilter,Eisenmann slutdämpare. 360 hk och 500 Nm räcker väl gott och väl. |
|
|
Okej, jag hade skippat luftfiltret och lagt pengarna på en IC istället. Annars har du mellan 300-360hk beroende på vädret ;) Finns nya på blocket för ~3500kr och dom kommer duga fint för den effekten. |
|
|
Varför ny IC? Original funkar ju gott och väl upp till 400hk. |
|
| salonika original IC räcker vid den effekten inte så länge, för varm luft, 3 fullgas-repor sen kan du parkera bilen eller köra race mot en prius om du vill att bilen ska kännas snabb. | |
|
Precis som OB skriver så duger original IC knappt till orginaleffekten. Jag tröttnade efter tre veckor, det räcker med att man har stått vid ett rödljus i några minuter en varm sommardag för att du ska ha tappat 30-40hk = helt värdelöst! |
|
|
...den funkar nog till 400hk om du kör meth, E85 eller racesoppa då är den ju mindre känslig för värme. |
|
| då är det mappning som gäller eft IC byte? | |
| Golf tee måste du ju prova, blir ett helt annat ljud. Du får en dold felkod, men det spelar ju ingen roll eftersom du vet varför. Felkoden är ju bara radera med en BT-adapter och en smart telefon. | |
| Jag kikade lite på Golf tee men blev inte så imponerad hehe | |
|
Nej det är bara att skruva dit men du kanske skulle få ut några hästar till med en anpassad mjukvara. |
|
|
Någon vet vart man kan köpa bra IC i landet? |
|
|
Länk Funkar säkert om du bara ska köra steg 1 tune, annars kolla eBay |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.