|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har nyligen införskaffat mig en BMW 525d från 2011 (204hk). Måste säga att BMWs raka sexa är underbar! Har dock lite funderingar på förbrukningen? Tycks inte kunna komma under 0,78-0,8 l/ mil i blandad körning, många "kallstarter" (har motorvärmare) och mycket korta turer och mycketstadskörning. Är det högt eller vad har ni andra som kör denna härliga sexa? Tycker det är mycket, kommer dock från en A6 2,0 tdi från 2012 tidigare, inte i närheten av körupplevelse däremot :-). Mvh Rusbe | |
|
Det är bra med tanke på din "ogynnsamma körprofil" Den sortens användning är inte något sexan direkt uppskattar. Är du minsta rädd om den så byt olja minst var 1500 mil |
|
|
Med mycket korta turer och mycket stadskörning är det väl inte direkt höga siffror för en 3-literssexa med 200hk i en stor bil? På landsvägskörning i laglig hastighet går den väl ner till 0,6-0,65l/mil? |
|
|
Håller med ovanstående inlägg - låter inte alls mycket, speciellt inte nu under den kallare årstiden. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Precis åter efter långtur på 180mil till fjällen. Landade på 0,66l/mil Helt nöjd med fullpackad bil med bagage och 4st personer Motorväg påverkar dock mycket utan den så hade jag varit en bra bit under 0,6l/mil Känns som om PPK har satt sig nu i bilen och att förbrukningen går neråt igen 530dT xDrive - 2014 |
|
|
Hej, Nä, korta stadsturer med en kall diesel är väl inte att rekomendera! Oljebyte vid 1500mil noterat :-)! Audin jag hade drog 0,75 fullpackad och motorvägsfart hela sträckan. Så där tror jag BMW gör sig minst lika bra iaf! Har en golf gti i garaget, får ta den på de kortare turerna :-)! Tack för era svar! |
|
| Bra siffror som många konstaterat, mina F11 med fyror drog 0,9 L/mil. | |
| Kul du verkar nöjd med bilen och att du slog till :) /Niklas (var lite telefonsupport till dig..) | |
|
Knappast bra siffror, men helt normala mtp ogynnsam körcykel. Jag ligger f.n. på 0,61/l mil blandat med min F11 520d. P.S. Att få upp en F11 med fyra till 0,9 är verkligen en bedrift. Det är lika mycket som min E92 med bensinsexa drar. |
|
|
Så fort 2-tonsbilar behöver starta och accelerera från stillastående upprepade gånger under en tid (stadskörning) kommer det åtgå hyggliga mängder bränsle(energi) . Det är fysiskt nödvändigt |
|
|
Kör själv ofta med en ganska ogynnsam körprofil, Dagligen till gymmet, ca 3km enkel väg, ibland till jobbet ca 1km enkel väg, och någon gång i veckan till Stockholms innerstad ca 15-23km enkel väg. och även vissa andra kortkörningar per vecka mellan 4-10km enkel väg. Ligger vintertid på ca 0.94, trillar ibland upp på 0.95 och ibland ned på 0.93 om jag åker någon mil längre än vanligt. Kör ofta med motorvärmare min körsätt är + hög moms. Sommartid ligger jag runt 0.9 trotts 20" med 275or. Långkörningar ofta under det om tempot inte hålls väldigt högt under många mil (200km/h+) |
|
|
Jag har kört BMW i många år och tycker dom blivit mer o mer bränsleeffektiva med tiden, idag har jag en 520Da 2013 Lci som jag är mycket nöjd med. Igår tog vi en tur på ca 25 mil och körde enligt skyltarna + 5 km på farthållaren När vi kom hem så kollade jag färddatorn, jag blev förvånad den visade 0,48l/mil, Vi körde motorväg,90, samt 70 vägar Jag har aldrig lyckats komma under 0,55 tidigare. Jag funderar på om den tar mindre när den gått över 2000 mil. Har har en medelförbrukning på 5,9 aldrig nollad sedan bilen var ny. Jag har även kollat färddatorn när jag tankat, felangivelsen är försumbar. |
|
|
Hej igen, Tack för supporten Niklas! Ja, man ska väl inte klaga :-)! Har en sjukt trevlig bil med en massa körglädje! Sa till sambon idag att man blir glad av att köra bilen! Jämför man med Audin så är det hästlängder ifrån! Och skulle man sätta sig i tex en V70 D5 så skulle man tröttna på den efter ett tag :-)! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.