|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 320d från 2010. Jag stör mig på farthållarens "steg". Den ökar/minskar endast med 1km/h per tryck. Går det att lämna in den t.ex för att ändra till typ 10km/h per tryck istället så man slipper sitta och trycka tills man får sockerdricka i underarmen? | |
| Prova och skjut den hela vägen fram, så ändrar den med 10 km/t istället för 1 km/t. | |
|
Jag kan också bara stega 1kmh i min 320d 2011. 5serien (E60) vet jag att man kan skjuta fram den ett snäpp till så stegar den 10kmh men går inte i E90. Om man vill slippa stega 1 åt gången, gasa upp till rätt hastighet och tryck reglaget framåt eller bakåt en gång så tar den aktuell hastighet. Nödlösning |
|
| Hålla in knappen tills önskad fart erhålles? | |
|
Det fungerar på samma sätt i E90 som Sim beskriver, iaf på den 325d -09 jag mestadels körde. Men är det inte så att farthållaren på de fyrcylindriga modellerna är utan bromsfunktion och därmed kanske inte har denna finess? Det kanske är förklaringen. |
|
| Det kan stämma för min saknar bromsfunktionen. | |
|
4cyl E9* finns enbart med S540 farthållaren utan bromsfunktion medan 6cyl finns antingen med S544 farthållare med bromsfunktion eller S541 aktiv farthållare. Så det kanske är förklaringen. Dock är det något märkligt om det skulle vara så för på E34 kan man accelerera med farthållaren. Jag brukar göra så när man kommer ut från samhällen. Varför ta bort en funktion som fanns på 90-talet? Vad säger instruktionsboken? Mvh Stephan |
|
| Det kan nog vara att det är skillnad mellan 4 och 6 cyl på E90. Jag tycker jag har läst det någonstans.. :/ | |
| Hela vägen på min ger 10km/h och annars 1km/h per tryck. 335i - 09. | |
| Testade på min farthållare idag, det går inte att få den att stega 10 km/h genom att trycka spaken längre framåt. 320d -2011 | |
|
Har aldrig haft problem med 1 eller 10 km/h när jag har kört BMW. Märkligt att det inte fungerar. <iframe src="//www.youtube.com/embed/YovLCudFOOg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> |
|
|
Provar igen: |
|
|
Nuså har jag provat ordentligt så nu är jag 100%. Jag har inte som på filmen en "resistence point". När jag trycker fram fartkontrollspaken går den i botten, inget klick med andra ord. Trycker jag en gång = 1km, håller jag in den börjar den accelerera tills jag släpper. Många kan tycka att va spelar det för roll, bara hålla in tills man närmar sig önskad hastighet. Jag tycker det suger! Då ska jag sitta och hålla in spaken och samtidigt sitta och glo på hastighetsmätaren istället för vägen. Då är det lättare och gasa med pedalen och sen klicka in farthållaren igen. Är både mer komfortabelt och säkrare med 10km snäppet istället. Detta måste ju vara inställt i mjukvaran och borde således gå att ändra i parametrarna? Jag tar hellre 10km ökning per tryck än 1km. |
|
|
Det är nog för att du har den simplare farthållaren, utan bromsfunktion, som de fyrcylindriga modellerna fick på E90. Sen om mjukvaran går att ändra beror väl på hur mycket tid och pengar du är beredd att offra för det. Det kan ju vara "enkelt", men det behöver inte vara det. |
|
|
Tycker själv att 1km stegning är perfekt så som jag använder den. Du ser att du närmare dig andra bilar och har lite högre fart än trafikrytmen - några tryck och så håller du avståndet. Större ändring - tryck I/O så farthållaren släpper låsning och motorbromsar, när farten i paritet med omgivningen tryck för ny låsning. Uppåt i hstighet bara gasa lite och sedan låsa på nytt. Om luckan till framfärvarande bil ökar - bara stega några ggr. Stega 10km i timmen skulle aldrig sätta farten rätt. Om man skulle ha i mjukvara - kanske samtidigt tryck på båda upp/ned och togglar minsta mellan 1/10 för stegningen. 10 km fast är helt oanvändbart i min värld - då skulle bara gasa och låsa gå att använda. Öka från 70->100 km/tim är ju inte tänkt att använda stegkontroll. Farthållaren tillhör de mest uppskattade funktionerna som jag inte ens tittade efter när jag valde bil. Kör kanske 85% på farthållare - inget jox och ligga och gasa och bromsa - lås vid hastighetgränsen och klart. |
|
|
10 stegskontrollen är skitsmart. Kör en del i Tyskland och när du kommer från 170 km/t på farthållaren och kommer i en 120 zon, är det bara att klicka fem gånger till 120 km/t, och bilen bromsar själv. När man är tillbaka i fri fart, klickar man uppåt igen ;-=) |
|
| Farthållaren med bromsfunktion (6-cyl e9x/e6x, alla f1x/f2x har det) har ju inte bara 10-klick, det går ju även i 1km-klick. Det är bara när man trycker den i botten som den första gången hoppar upp i närmsta 10-tal och sedan i hela 10-tal men flippar man inte hela vägen så går den i 1-tal. Enbart 10-klick hade jag inte gillat men eftersom det är både och så är det riktigt bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.