|
|
|
|---|---|
|
Hej, Skulle i väg på julsemestern och när jag vrider om tändningen så startar inte bilen och motorlampan tänds gul. Första gången hör man startmotorn väldigt kort men andra försöket så blir det bara ett långt el ljud så länge jag har tändningen på och inget motorljud. Efter en paus startar bilen men den går inte på alla 6 cylindrar men jag kör iväg ändå några mil. Efter jag stannat drar jag i gång bilen igen och då startar den och går jämt och fint och motorlampan släcks. nu har peppar peppar.... bilen gått bra i två veckor. Jag misstänker någon form av kondens då bilen inte gått på över en vecka men vet inte, någon som har en aning? Felsökning: * Köpt dator men eftersom lampan är släckt finns ingen felkod. * Sist jag hade liknande problem byttes tändstift och insugningsbälgen. Avgasvärde förhöga och insugningsbälgen var sprucken. Dock tände den alltid då * Har läst om tändspolarna men dom brukade det aldrig vara problem med på 00 enligt en bmw verkstad. Kollade batteriet och allt verkar piggt samt att det laddas som det skall. Tack på förhand Claes Rocky | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Din felbeskrivning är lite oklar. Till en början får jag anledning att tro att du har två typer av problem: Startproblem OCH sedermera problem med misständning. Det är naturligtvis två vitt skilda saker i ett felsökningsscenario. Därför måste jag fråga angående dina inledande beskrivningar: Tänder motorn alls? Eller vid första startförsök så går startmotorn, för att sen övergå till ett "elljud"? Så fall är ju jag direkt inne på ett ev startmotorproblem. Eller är den bara svårtstartad och startmotorn får nöta länge? (Kamaxel- el vevaxelgivare?) Om den misständer med gul lampa, och sen går rent, måste det finnas skuggkoder. Vilket diagnosverktyg använder du? Känns som A och O att veta vad den felat på under denna körning. Hur långt har bilen gått? /Anders |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har motorlampan tänds finns alltid en felkod även om lampan slocknar. Det gör den när felet inte uppstått igen efter tre körcykler. Men felkoden lagras i minnet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej och tack, Jag köpte en MaxiScan MS310 och där finns inga koder, däremot skall jag lämna in den på service nu och vet att dom har en lite vassare läsare. Vet Hasso av sig att det skall finnas koder oavsett vad så finns dom ju där någonstans. Storabjörnen: Bilen går felfritt i dag och har gjort nu i 10 dagar och jag har kört nästan varje dag. Dvs motorn tänder nu och detta inträffade bara en dag. El ljudet kom andratändningen och ett par efter men inte numera. När bilen kom i gång fick tändingen vara vriden och gasen pumpades. Bilen "bubbla" och kom sen i gång men inte på alla cylindrar. Bör jag byta startaxel- el vevaxelgivare fast den fungerar nu? Bilen har gått 15000. Tack igen |
|
| När jag hade min 320 2003 tändes motorlampan några gånger pga "missfire", med tänd motorlampa fanns det felkod men när lampan slocknade så försvann felkoden. Tydligen så lagras inte alltid felkoder. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.