AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.241

e91 handbroms och framlyktor

an
43
andy_hstad
321i e91 09 touring
Hej

Köpte mig en 320 touring 09 för 2 veckorsen och har några frågor då jag och bilförsäljarens verkstad hade lite delad mening.

Handbromsen tar knappt när man står i uppförsbacke vilket gör att bilen kan rulla bakåt. Verkstan säger att handbromsen är gjort för att funka framåt inte bakåt? låter helt otroligt? Handbromsen tar även högst upp.

Framlyktorna immar i nere kant (xenon) enligt säljar så är det så inte mycket att göra. även nya bmw bilar gör det. låter konstigt. Skulle vara något med att det inte blir varmt nog.

Någon som kan svara på om det skall vara så?

Med Vänliga Hälsningar

Andreas
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Du kan spänna handbromsen genom att skruva lös en hjulbult, lysa in tills du hittar ställskruven. Sen pilla med en skruvmejsel så du skruvar åt den.

På förarsidan trycker du skruven uppåt för att sära på backarna och därmed spänna dem. Och på passagerarsidan skruvar du neråt för att sära på backarna och spänna.

Bild: Länk

Angående lysena vet jag inget annat än att kolla så locken sitter på plats och tätt emot lyktan
an
43
andy_hstad
321i e91 09 touring
garanti på bilen så jag skall inte göra något. Har jobbat som bilmek i 10 år innan och detta låter vansinne i min mening.
ns
49
nsj
G31 530e xDrive -22
F11 520d xDrive -17
Corvette C7 cab -14
Vilket kvalificerat skitsnack!
Det är klart att handbromsen ska funka att bromsa bilen både framåt och bakåt. Kör själv alltid ut min inbackade bil ur garaget och stannar i uppförsbacke för att gå ut och stänga garageporten. Bilen har aldrig rullat bakåt.

Immar ljusen igen, så är de antagligen otäta. Spricka, eller defekt limfog. Den enda imma man kan acceptera är när man kör bilen från ett varmt garage ut i stark kyla eller tvärtom. Den typen av imma försvinner när bilen efter ett tag har samma temp som omgivningen.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Prova dra i handbromsen medan du kör sakta framåt med bilen, då justerades den automatiskt. Det ska vara max 5-6 klick i högsta läget. Detta fungerar endast om belägen inte är för dåliga. Mvh
an
43
andy_hstad
321i e91 09 touring
Då va det som jag trodde dem försöker hitta på något.

Passo222
det skall jag prova på vägen hem idag.

Med Vänliga Hälsningar
Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.