AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.307

Airbaglampan lyser efter ur / i montering av stolar.

Iv
12
Ivan14
X3 08
Ti 02
Z4 04
Hej. på en Z4 2,5 04 (E85)
Jag demonterade stolarna för rengöring.
Efter återmontage lyser airbaglampan, har kollat kablage mm det sitter som det ska.
Har ni några tipps på felsökning?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du hade batteriet inkopplat när du kopplade ur stolarna, är det anledningen till att lampan lyser - systemet detekterade att det blev avbrott till stolarnas kablage = felkod och tänd lampa.

Du behöver radera felkoden och släcka lampan med någon form av datoruppkoppling (finns en mängd olika alternativ som t ex. Carsoft, Inpa mm.) via diagnosuttaget.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Iv
12
Ivan14
X3 08
Ti 02
Z4 04
Ja batteriet var inkopplat.
Tackar för bra och snabb info. (jag borde ha kollat före)
Jag har beställt BMWhat, hoppas det går att fixa med den.

MVH Ivan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Måste bilen vara helt strömlös, det funkar inte att göra i sleepmode ens?

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Andreas, jag är osäker!

Men det är ju en enkel grej att lossa pluspolen från batteriet - vilket man för övrigt alltid bör göra när man håller på med elektriska prylar i bilen i allmänhet och när man håller på med pyrotekniska delar (airbags och bältessträckare) i synnerhet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det rekommenderas att man ALLTID kopplar loss pluskabeln om man skall hålla på med bilelektronik. När det gäller airbags bör man vänta 15 min med bortkopplad pluskabel, o först därefter koppla loss eventuella airbags...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det viktiga är att inte aktivera radioläget då aktiveras airbagsystemet och har man då något i systemet isärkopplat som ovan så tänds airbaglampan och måste resetas med diagnos.Att lossa batteriet är inte nödvändigt men en extra säkerhet. Endast äldre Bmw man behöver vänta typ 15 min på dvs före 97.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bättre att koppla bort minuspolen (eller först om man vill koppla bort båda) eftersom det vid bortskruvande av pluspolen finns risk för kortis om verktyget kommer i kontakt med chassit.
Iv
12
Ivan14
X3 08
Ti 02
Z4 04
Jag blir fundersam nu när jag läser inlägget från Hasso.
Under tiden jag demonterade och monterade stolarna var nyckeln aldrig i tändningslåset. Hoppas det "bara" är att släcka så det inte är något annat strul.
Iv
12
Ivan14
X3 08
Ti 02
Z4 04
Update
Med hjälp av BMWhat får jag: Passenger airbag stage 1 Code:0020
Någon som kan tyda 0020 ?
MVH Niclas
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Verkar skumt att du får felkod på passagerarkudden när du haft ur stolarna. Den naturliga felkoden borde vara på bältessträckaren.
Koden brukar ha tillägg typ "signal to low" eller liknande men jag har aldrig använt Bmwhat men på INPA eller BMW scanner brukar det stå något mer.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Varför ska man lossa + kabel, bättre att lossa -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.