|
|
|
|---|---|
|
Hej. på en Z4 2,5 04 (E85) Jag demonterade stolarna för rengöring. Efter återmontage lyser airbaglampan, har kollat kablage mm det sitter som det ska. Har ni några tipps på felsökning? | |
|
Om du hade batteriet inkopplat när du kopplade ur stolarna, är det anledningen till att lampan lyser - systemet detekterade att det blev avbrott till stolarnas kablage = felkod och tänd lampa. Du behöver radera felkoden och släcka lampan med någon form av datoruppkoppling (finns en mängd olika alternativ som t ex. Carsoft, Inpa mm.) via diagnosuttaget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja batteriet var inkopplat. Tackar för bra och snabb info. (jag borde ha kollat före) Jag har beställt BMWhat, hoppas det går att fixa med den. MVH Ivan |
|
|
Måste bilen vara helt strömlös, det funkar inte att göra i sleepmode ens? ------- //Lövet |
|
|
Andreas, jag är osäker! Men det är ju en enkel grej att lossa pluspolen från batteriet - vilket man för övrigt alltid bör göra när man håller på med elektriska prylar i bilen i allmänhet och när man håller på med pyrotekniska delar (airbags och bältessträckare) i synnerhet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det rekommenderas att man ALLTID kopplar loss pluskabeln om man skall hålla på med bilelektronik. När det gäller airbags bör man vänta 15 min med bortkopplad pluskabel, o först därefter koppla loss eventuella airbags... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det viktiga är att inte aktivera radioläget då aktiveras airbagsystemet och har man då något i systemet isärkopplat som ovan så tänds airbaglampan och måste resetas med diagnos.Att lossa batteriet är inte nödvändigt men en extra säkerhet. Endast äldre Bmw man behöver vänta typ 15 min på dvs före 97. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Bättre att koppla bort minuspolen (eller först om man vill koppla bort båda) eftersom det vid bortskruvande av pluspolen finns risk för kortis om verktyget kommer i kontakt med chassit. | |
|
Jag blir fundersam nu när jag läser inlägget från Hasso. Under tiden jag demonterade och monterade stolarna var nyckeln aldrig i tändningslåset. Hoppas det "bara" är att släcka så det inte är något annat strul. |
|
|
Update Med hjälp av BMWhat får jag: Passenger airbag stage 1 Code:0020 Någon som kan tyda 0020 ? MVH Niclas |
|
|
Verkar skumt att du får felkod på passagerarkudden när du haft ur stolarna. Den naturliga felkoden borde vara på bältessträckaren. Koden brukar ha tillägg typ "signal to low" eller liknande men jag har aldrig använt Bmwhat men på INPA eller BMW scanner brukar det stå något mer. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Varför ska man lossa + kabel, bättre att lossa - | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.