|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Något vackert;) Du ha lite musik för sinnet såhär på fredagseftermiddan;) Köhlerbyggd S54 maskin med smidda godisdelar från VAC motorsports, med bla titanventiler , förstärkta fjädrar, högkompskolvar och smidda stakar, schrick kammar 14mm lyft, VAC stroker vevaxel. Hela motorn ballanserad och avstämd. Mappad till 413 hk @ 8800 rpm 98 RON Chassi tar i kapitel 2;) |
|
| Nice))))) | |
| Hur går det? Såg i en annan tråd att du bytt högtryckssensor samt solenoider m.m. Jag är mest inne på spridarna, men bara en gissning. Spridarna verkar kunna ge lite olika konstiga symtomer när dem är defekta. | |
|
Kul att du frågar;) Bilen står just nu hos Bavaria i Solna och de har bytt Nox-katt/grenrör samt mjukvaruuppdattering samt nollställning av adaptionerna. Och nu vill de byta högtryckspumpen, men söger till dom att det ör spridarna, då jag hittat en tråd på bimmerpost som endast behandlar samma fel jag upplever med att den hoppar i varvet vid kallstart de första 15 sekundrarna och kan iblan vara svårstartad tills motorn dragit runt ett par varv vilket beror på att spridarna läcker soppa ner i cylinderloppen när den stått i ett par timmar. Men de anser att det är högtryckspumpen som de vill börja med först och främst, då de inte kan hitta några felkoder, trots att jag berättat att 20 st andra har haft samma fel och det är spridarna som löst problemet. 😖 De har ingen felkod för högtryckspumpen heller, utan bara misstänker den. Blir väldigt trångsynt och kan inte ta mina råd är trist, utan går sin egen väg och tycker de vet bäst, trots att jag har en bra kontakt. I slutändan är det jag som står för kalaset, är inget de tänker på, samt de dyra läropengarna |
|
|
Ställ frågan till dem om de är beredda att stå för högtryckspumpen om bytet av den inte löser problemet! Lätt att byta delar på måfå när kunden står för notan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Exakt! Mekanikern gick bort till en kollega medan ja var kvar i luren och hörde konversationen: eh Memhet, har du kolla Nicklas 43 motorn när den hoppar i varv? Vad kan det vara? -Eh är det en diesel ? Nej Nicklas 43, det är en direktinsprutad bensinmotor, som inte visar några felkoder aha.. Aa då är det nog högtryckspumpen skulle ja tro. Jag säger i luren att det är spridarna som läcker, men timmarna går och då är det ansökt om byte av högtryckspump till försökringsbolaget, där det sannolikt kommer då bli två självrisker a 5000:- st;( |
|
| Sjukt att år 2015 ska köra try and error o inte lyssna på kunder som har ett o annat att tillföra, men ska be dom stå för pumpen om det inte hjälper! | |
|
Den frågan skall du ställa INNAN de byter den - om de då börjar tveka är det nog inte så "säkert" att det är just pumpen... Bedrövligt att mekaniker inte har bättre koll än att byta delar på måfå som kunden betalar (direkt eller indirekt via självrisker)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mailar nu då de fortsätter på måndag | |
|
Mail: Funderat lite om vad som händer om vi byter pumpen utan framgång, då den inte heller visar felkod och det sedan visar sig vara spridarna vilket det mest lutar åt, vem tar då kostnaden för pumpen? Blir lite svettigt med 3 x självrisken = 15.000:- för try and error om det blir tre separata notor;) Eller tror du bolaget tar spridare också som en självrisk. |
|
| Nu har jag påpekat detta iaf. | |
| Du har EN maskinskada som ska regleras av försäkringbolaget, dvs du skall bara betala en självrisk. Vad verkstaden gör är en sak mellan verkstaden och försäkringbolaget. Låt verkstaden byta hela bilen om dem vill ;-), men du skall bara pröjsa en självrisk/skada. | |
| Får se hur de bedömmer det, enl bolaget kan de anse att de inte hänger ihop med varandra och lägga det som 3 st individuella skador. | |
|
Försäkringsbolag tar nog chansen om dom får. Jag körde på ett rådjur med en bil, lämnade till verkstad. De besiktigade och åtgärdade - trodde jag. När jag kom och skulle hämta bilen så jag en buckla på passagerardörren, troligen någon del av rådjuret som dunsat i då det var på den sidan fram jag träffade. Efter mycket tjat fick jag det på försäkringen, men med en självrisk till. Tydligen skall man själv vara besiktningsexpert på omfattning av skador också. Ge bolaget chansen så tar dom den. Ge inte vika en tum menar jag. I synnerhet inte när så hög självrisk. |
|
|
Det är Bmw:s skade.avd som ringer och processar och har endast 2000 i självrisk men på motorskador är det tydligen alltid 5000:- hos alla bolag. Ska absolut inte ge mig |
|
| Men WTF. De kan väl MÄTA bränsletrycket? Är det inte tom så att det redan sitter en bränsletrycksgivare i bilen som går att läsa av med diagnosdatorn? | |
|
Uppdatering i karusellen: Nu såg det ut som om bolaget godkänt högtrycks bränslepumpen som de har beställt hem på en självrisk, som de envisas med att tro att det är. Men sannolikt tror ja inte att att det kommer hjälpa, då de kommer ringa o säga att det är spridarna om några dagar när de inte fått den att funka som den ska och då blir det spännande om bolaget även tar detta som en självrisk. Men då har man ny pump och grenrör och nox katt iaf, så man kan känna sig trygg över det. |
|
|
Ska be dom göra en mätning av mottrycket också vid arbetstemp vs kall innan jag hämtar ut den. |
|
| Finns det någon uppdatering i karusellen? | |
|
Står fortfarande hos Bmw! De har nu bytt Nox katt/grenrör , högtryckspump, spridare, olja, tändspolar, topplockspackning som läckte på 4 cyl en smula, nollstälda adaptioner och höjd tomgång 250 rpm. Hoppas nu att det ska lösa biffen och att den ska gå bra och hålla en tid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.