AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.649

hastighetsmätare från 750 e32 till 535 e34?

Sida 1 av 2
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
as topic, nån som vet om det passar o flytta över?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja.... Stor sannolikhet att den visar fel. E34 535i går till 260 km/h medans E32 750i går till 280 km/h.

Men förutom det - ja det bör gå. E32 och E34 (från 525i och uppåt) delar ju samma instrumentkluster.

Har själv bytt fram och tillbaka en del mellan E32/E34-instrumentkluster på min E34 535i. Har dock aldrig swappat själva mätarna mellan olika typer av instrumentkluster.

Det enda problemet som kanske finns är att de har valt att ha olika hastighetsmätare till de olika generationerna av instrumentkluster (högst osannolikt men konstigare saker har hänt). Till E34 fanns iallafall tre generationer instrumentkluster.

Har du originalinstrumentkluster i din E34 535i -88 så har du Gen I (dvs den med grå baksida). Den är absolut enklast att meka med.

Har några "lik" av instrumentkluster som jag kanske skulle kunna ta mig en snabbtitt på.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Kalibreringen sitter i kodpluggen, så hastighetsmätaren stämmer sålänge du inte byter den (vilket man dock oftast vill för att få rätt mil etc). Så är det på de blå instrumenthusen iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, omräkningen av antalet pulser från hastighetsgivaren i differentialen görs med hjälp av en omvandlingsfaktor som finns inkodad i kodpluggen.

Men skickar instrumenthuset verkligen iväg en avkodad signal som i klartext uppger vilken hastighet som hastighetsmätaren ska visa?
Jag trodde den skickade en enklare spänningssignal, tex typ 0V är inget utslag och 5V är fullt utslag.

För om du bara byter hastighetsmätaren rakt över, hur ska kodpluggen/instrumentklustret veta att där det stod 260 km/h innan plötsligt står det 280 km/h? Kodpluggen/instrumentklustret får ju inte reda på att du att ändrat siffrorna på displayen.
Hastighetsmätaren får pulser från en pulsgivare i bakaxeln.
Det går att ändra visningen i instrumentet genom att ändra en korrektionsfaktor i instrumentet.

Jan M
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Jan Manitski : Menar du att hastighetsmätaren tar emot pulserna direkt? Isåfall betyder det att hastighetsmätaren måste kunna gå ut till kodpluggens EEPROM och läsa ut korrektionsfaktorn, vilket låter lite osannolikt.

Jag skulle tro att pulserna hanteras först av instrumentklustrets elektronik som använder sig av omvandlingsfaktorn i kodpluggens EEPROM-minne och som i sin tur kontrollerar hastighetsmätaren (via analoga signaler).

När du säger ändra, menar du att programmera om omvandlingsfaktorns värde i kodpluggens EEPROM? Jag utgick ifrån att det krävdes ganska speciell utrustning till det. Har du gjort det? Odometervärdet ska inte vara några problem att programmera om, men omvandlingsfaktorerna vet jag inte om någon gjort ännu.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hmmm, intressant, jag e mest ute efter o få en mätare med mer än 260km/h, inte för att min bil någonsin kommer upp i dom hastigheterna hehehe, men renoverar den till mer eller mindre strikt orginalskick, men lite sådana små detaljer kan vara trevligt, har aldrig haft ute huset så vet ej vilket det är. kanske lättare o sätta ditt extra siffror, om där nu e plats till det( om det går o göra snyggt) hade inte varit dumt o fått dit nåt litet m märke med om det finns.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, jag kör den korta versionen : Ta en 260 km/h hastighetsmätare - annars blir det inte rätt.

Om det bara är hastighetsmätaren du är ute efter så har jag en sådan 260 km/h över då jag nyss slaktade ett instrumentkluster. Kommer från ett Gen III instrumentkluster (blå baksida) men det borde fungera i ditt instrumentkluster (men är inte 100% säker).

Du kan mer än gärna få det gratis (mot fraktkostnad då om det behöver skickas).

Men tänkte på en sak - varför behöver det bytas ut? Ser det skabbigt ut eller är det så att din hastighetsmätare inte fungerar?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
nä vill bara ha högre hastighets gradering, dom små detaljerna som gör det!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok :-)

Kan inte såhär raktuppochner komma på hur man på ett enkelt sätt skulle få det att fungera.

Fast å andra sidan, i hastigheter under 120 km/h kommer inte felvisningen att vara enormt stor om du monterar ett 280 km/h istället för ett 260 km/h (kommer visa typ 54 när det är 50 och 129 när det är 120).

Du får kompensera det genom att montera 15" lågprofil :-) Av egen erfarenhet vet jag att det ser helt knäppt ut :-) Fast i mitt fall gjorde jag det bara för att inte behöva halka omkring för mycket på en banracingdag :-)
Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hmmm, tänkte inte på det, felvisningen brukar ju bli större o större, kommer inte o köra så värst mycket för fort ändå( oftast inte iallafall) får prova om jag hittar en mätare. förr kunde man ju få provat sin mätare lite varstans, kanske går fortfarande. nja, eftersom jag vill ha bilen orginal så skall förmodligen 17 tummarna som satt på vid köpet stanna kvar. jo lite tråkigt ser det ju ut med 15 tummarna hehe.
@bmw-slangen: I bakaxeln sitter en pulsgivare. Den sänder signalen till instrumentets elektronik som gör om det till en analog signal som skickas till instrumentet. Det går att ändra skaleringen på hastighetsmätaren via instrumentet, Kommer inte i håg hur men har gjort det på min gamla E34. Antar att det är det du menar med odometervärdet.

Jan M
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@dd : Original satt det ju faktiskt 15" fälgar med ballongdäck på E34 535i, dvs 225/60 R15 - så ska du vara ultra original hard core så ska du ha det :-)

Jag tyckte det var skönt att köra med det för daily driving, men det var helt okörbart på bana :-) Så fick snabbt som attan slänga på 225/45R17 fälgar+däck istället, ser faktiskt bra ut (och om jag räknat rätt har ungefär samma rullomkrets som originalkonfigurationen).

@Jan Manitski : Stämmer det du skriver, det är exakt vad jag skrivit i de första inläggen i denna tråden.

Det är inte kalibreringen för OBC (On Board Computer) du tänker på som du justerade via instrumentklustret?

Men det stämmer att det finns självtest- och diagnosmenyer i instrumentklustret som man kan komma in i. Men jag visste inte att man kunde ändra skalningsfaktorer via detta.

Såhär får man fram självtest- och diagnosmenyerna
* Börja med avslagen tändning
* Tryck och håll nere vänster knapp i instrumentklustret
* Vrid tändningen till "RADIO"
* Om man inte gör något kommer den att gå igenom alla subtester för Test #1
* Med vänster knapp i instrumentklustret ska man kunna välja andra menyer

Men det ska ju finnas kalibreringsvärden som man kan ändra på. Jag har däremot aldrig sett någon kunna göra detta från instrumentklustret - därför var jag nyfiken på vad du gjorde och hur du gjorde det.

Men! Det är bara Gen II & III som har självtest- och diagnosfunktionen. Och TS verkar med största sannolikhet sitta med ett Gen I - så ovanstående fungerar isåfall inte.

Nej, odometer (från grekiskan) är vad folk brukar kalla vägmätare. Så med odometervärdet menade jag vägmätarställningen. Denna finns också lagrad i kodpluggen och kan modifieras enkelt om du har rätt utrustning.

När du väl kan modifiera odometervärdet så ska du kunna ändra de ändra värdena också (sålänge man hittar vad man ska ändra på i den 1-2kB stora hexmappen).

Så man behöver en EEPROM-brännare helt enkelt som man kan koppla in till kodpluggen.

Men det kan vara lite klurigt för Gen I kodpluggar då det inte verkar vara standard EEPROM. Gen II & III kör med standard (PIC93C46 och PIC93C56).
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
vad för dimensioner kunde man välja på 1988? fanns väl 17 tum redan då? m5an kom väl 89, då med 17 tum orginal. hjulen gör ju halva utseendet så minst 17 tum innan den ens rullar ur garaget hehe.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad står det i din instruktionsbok? Tabellen där brukar reflektera vad modellen normalt såldes med.

Men det är helt rätt, E34 M5 hade 17". Sista uppdateringen av E34 M5 fick till och med 18" (staggered config).

Håller med, 17" passar faktiskt riktigt fint. Ett förslag är ju att du kör med 225/45R17 däck, det är en ganska vanlig dimension och rullomkretsen blir som sagt väldigt nära original.

Just nu sitter det faktiskt AC Schnitzer II kopior med 225/45R17 däck på min på-väg-att-skrota E34 535i, vill du ha bild på hur det ser ut så bör jag ha några här liggandes (den har tyvärr bara standardfjädring så det är det där utrymmet kvar i främre hjulhuset).

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, eftersom jag ändåså har de flesta instruktionsböcker så kan jag skriva vad det står i dessa :-) Förstår inte varför folk slänger sina instruktionsböcker till sina bilar medans de fortfarande är i bruk..

I instruktionsböckerna för de "äldre" modellerna (520i, 525i, 530i, 535i, 524td) från typ -88 är det följande fälgdimensioner (jag tar inte med de knasiga metriska Michelin TRX fälgarna)
6.5x15 ET20
7x15 ET20

Från instruktionsböckerna för de lite "nyare" modellerna (520i/touring, 525i/touring, 525iX/touring, 530i/touring, 540i, 525tds/touring) från typ -92 är det följande fälgdimensioner (530i och 540i här är alltså V8-motorer)
6.5x15 ET20
7x15 ET20
7.5x16 ET54 (gällde endast 525iX/touring)

Däremot från instruktionsböckerna för de "allra nyaste" modellerna (518i/touring, 520i/touring, 525i/touring, 525iX/touring, 530i/touring, 540i/touring, 525td/touring, 525tds/touring) från typ -94 är det följande fälgdimensioner (tar bara upp de som är listade för de lite mer motorstarkare alternativen)
6.5x15 ET20
7x15 ET20
8x17 ET20 (fram)
9x17 ET22 (bak)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
då skall jag inte vara för orginalfreak, för 15 tum vill jag inte ha. lägg gärna in bilder, det e kul, var finns du nånstans??
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Anade nästan det :-)

Hittade iallafall två bilder, där man iallafall kan urskilja hur det ser ut - blir ofta inte så många bilder på själva bilen då man sällan fotar bilen när man kör den själv :-)
Länk
Länk

Nåja, står ju i garaget så kan ta några bilder närsomhelst...
De här fälgarna var faktiskt avsedda för min E30-banbil, men jag behövde något snabbt till min E34 för bankörning så dessa fälgar låg ju bara där och användes inte för tillfället. Så efter en blixtleverans från spacer.se kunde jag slänga på dessa och slippa köra på ballongdäck - det går inte att köra på bana med sådana, det går bara inte...

Är i Malmö, såklart :-)
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
malmö! ok, då känner du väl Lindhe? varför skrotar du den ena, e den så slut? vad för färg på den? 17 e ju lagom för en riktig sänksats, ingen större gillare av coilovers o sånt. skall snart börja plocka ner min, detta e min 2 e34, har bara haft massa e28or innan, så kul om man kan utbyta lite erfarenheter med nån med samma bil, vad för årsmodell på din andra?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Allt ser snyggt ut på avstånd :-) Synar man lite närmare så finns det små problem både här och där.

Rosten började komma på ett par ställen - men det var inte det avgörande skälet.

535:an har varit min stabila bruksbil sålänge jag haft bil (det var min första bil faktiskt). En mer stabil, pålitligt och lättmekad bil får man leta efter! Den kommer jag att sakna!

Det är pga upprensning i min bilskog - har för många... Och för lite tid... Jag behöver lägga all tid som blir över på banbilen och mindre/lite tid på att meka på min bruksbil. Och inget på massa andra bilar, dvs fokusera på banbilen. Så jag köpte en ny bruksbil (E87 120i). Vintertid har jag en Volvo 855 (det var ett impulsköp då jag tröttnade på att vänta på en verkstad).

I år blev det en hel del bankörning med 535:an, mest för att jag ska få körvana - inte för att jaga varvrekordet :-)
Fast de två sista gångerna på Knutstorp gav kopplingen upp (den slirade ända upp till fyran/femman på rakan) så jag fick köra runt där och använda endast trean och fyran. Dessutom vibrerade framvagnen riktigt otäckt vid varje inbromsning, inte kul vid inbromsningen inför startkurvan kan jag säga. Jag felsökte och bytte men fick aldrig rätt på det.

Med de felen och ovanstående tankar på fokusering så var det dags att börja avveckla den. Dessutom så kan jag säga att det kostar klöver att ha en bil bara ståendes sådär här i Malmö.

Denna E34 535i byggdes 1988-07-07 och har färgen Royalblau Metallic (#198).

Den andra var en E34 518i, insåg dagen innan Förenade Bil's event att jag inte skulle få klart min E34 535i (två vipparmar gick av) så jag sprang iväg och köpte denna för att kunna köra lite på bana. Den bygges 1993-05-12 och hade färgen Calypsorot Metallic (#252).
ch
12
christer olofsson
bmw 535 sedan 97a
Hej undrar om man kan byta en hastighets mätare från en 535 97a med pixelfel till em 523 98 a utan pixelfel utan o koda om den milmätaren syns inte längre
bekymrad för besiktning nästa år
tack på förhand
crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.