|
|
|
|---|---|
|
Hej! ny här, så vet ej jag postar på rätt ställe men men. farsan min är inne på att köpa en 435i gran coupe, jag hjälper till med utrustning och diverse annat. såg en 435i gran coupe för någon vecka sedan som var fullutrustad med m-performance delar. och de som lockade mig var avgassystemet/slutrör, diffusern där bak, samt att den var powerkitad vilket innebär en extra 55hk? (rätta mig om jag har fel) vad skulle dessa delar kosta? är det bara en återförsäljare som kan svara på det? samt någon som har koll på vad ett akrapovic avgassystem skulle kosta, är det också via bmw återförsljare man köper akrapovic? Mvh Calle | |
|
Akropovic kan du inte köpa av BMW, men kolla med Peansweden, dom är kanonbra. Ett powerkit med 55extra hästar låter mycket för att vara BMW (tidigare har det legat på 20 extra) men finns det så är det ju kanon. 360 hästar ur en n55 är ju ungefär vad eftermarknadstrimmarna verkar ta ur den. En del performance utrustning kan du hitta på BMWs hemsida under reservdelskonfiguratorn. /DJ |
|
|
Aha, okej. Tyckte jag läste någonstans att du kan beställa akrapovic via bilia. frågan är väl vad prislappen landar på hos dom i jämförelse med om du skulle importera själv. när jag googlade runt lite snabbt hittade jag att man kunde importera till f32/33/36 för cirka 38 000, men då låg frakten på typ 15 000 vilket är rätt saftigt. hur pass värt skulle du vilja säga att det är med akrapovic istället för m-performance exhaust? för om jag inte minns fel ger akrapovic avgassystem lite effekt också tillskillnad från m-performance. men det verkar ändå som att m-performance skulle vara det billigaste samt lättaste alternativet, eller? |
|
| +34hk ger powerkitet från bmw. Tror du kan kolla priserna för tillbehören på bmws hemsida, men monteringskostnad skiljer sig åt mellan återförsäljarna så bäst svar får du nog direkt av dom. | |
|
Skillnaden i effekt är nog marginell. Det sägs dock att Akropovic är det enda systemet som faktiskt höjer värdet på bilen. Men frågan är hur mycket det höjer? Vill man ha mer effekt så handlar det ju om att få bort främre kattarna, vet inte exakt hur det ser ut med n55 men på n54an byter vi ju downpipes. Detta kräver dock mjukvarujustering för att inte orsaka felkoder. /DJ |
|
|
Aa tror att akrapovic ska vara något lättare än original och ge 7hk och 10nm, men det är ju som sagt ljudet man vill åt. Chip åt 35i verkar också ganska intressant. har hittat bra och billiga chip på scandinavianchiptuning som ska ge mer än 30% extra häst o vrid. känner mig dock på något sätt skeptisk till detta, någon som vet om det är bra kvalité elelr om man ska undvika dom, slänger in en länk här nere för mer utförlig info Länk |
|
|
Jag skulle nog inte köpa billiga boxar från Scandinavian chip. det är ändå motorstyrningen vi snackar om, den kan ställa till med mycket. Helst skulle jag vilja ha en flash (mjukvara i riktig ECU alltså) De enda jag vet som har släppt det till F-serien är tyvärr V-Tech (och naturligtvis BMW Performance). Men om du vill ha Boxar så skulle jag nog vända mig till följande (i rangordning) 1. Hartge (väletablerad BMW trimmare) Länk 2. Burger tuning (bland de största i USA, måååånga bilar som kör detta) Länk 3. ESS-tuning (väletablerade på flash och kompressorkit men har bara box till F-serien än så länge) Länk JB4 från Burger Tuning är det mest prisvärda av dessa. Här kommer även länk till konfiguratorn, såg att Performance grejer till 4 serien finns där: Länk /DJ |
|
| Tack! Måste hålla med om att Burger verkar vara den mest prisvärda, med USB och frakt skulle det kosta 609$, vilket inte är alls farligt om det är bra kvalité o inte sabbar hela bilen. Antar att man kopplar in den o låter den installera sig själv? Samt, bör man oroa sig över kombon mellan denna och steptronic lådan? Känns som att bilen o växellådan håller för mer krut än vad den har original | |
| BMW-DJ har fel. Akrapovic till 3-serien går ENDAST att köpa genom BMW och inte direkt av PEAN. De har rättigheterna till systemet. Köpte själv mitt på Bilia. | |
| Vad kostade ditt avgassystem, Imolarot? Antar att det är en 435i också | |
|
Har en F30, men det är samma system. Det kostade runt 25k, jag köpte inte några downpipes utan har cat-back. Gällande om det är värt pengarna eller inte - om man är prylgalen, ja! Annars, nja - hade hellre köpt M Performance om det bara handlar om ljudet. Mitt Akrapovic låter helt perfekt och har absolut ingen som helst resonans vid något varvtal men rent krasst är det inte värt nästan 20 000kr mer än MPE om man inte är prylkåt. |
|
| Och om du skall köpa M Performance så köp INTE det av din ÅF om du inte får 50% rabatt. Det är ockerpriser på delarna i Sverige. Köp hellre dessa av Leebmann24.de för betydligt bättre priser, det är en auktoriserad BMW ÅF i Tyskland som gärna skickar världen runt. | |
| Okej, tack för värdefull info! Blir nog antagligen m-performance med kromade röri sånna fall med tanke på priset. Även om det hade varit coolare med kolfiber akrapovic;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.