AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.906

E61 535D Mappa Steg 2?

Hej!

Som frågan ovan så har jag en e61 535d -04 välvårdad och servad enligt alla punkter.

efter 3 månaders slit med aktiv styrning och en slutnota på 25.000 går jag nu i tankar på att slänga mer pengar i det svarta hålet.

att mappa bilen ska enligt folk omkring mig vara det bästa emot att köpa dieselbox, och eftersom jag hittar det mesta online har jag sprungit på ett ersättnings rör för partikelfiltret vilket jag funderar på att ta bort innan mappning för att få ur ännu mera klös ur bilen..

nu till frågorna. vad går sönder vid mappningen, kan jag besikta utan partikelfilter, märker dom att det är borttaget på annat sett än synligt under bilen? effektmässigt? nån som själv åker steg 2 535d?

är nyfiken och vill gärna komma i kontakt med någon som är erfaren av just steg 2 mappningen (alltså en mappning anpassad för bilar där partikelfiltret är borttaget)
Gu
99
GuOs
740d X-Drive F01 *såld*
E63 M165 W212 *såld*
535d Touring F11 *såld*
535d Touring E61 *såld*
Hej,

Jag hade Steg 2 till min tidigare E61. Skillnaden mot original var ganska brutal måste jag säga. Jag hade Vtechs grejer skall nämnas.

Att något skulle gå sönder har jag svårt att tro, däremot om det är hälsosamt för motor och drivlina är en annan sak. Kör man dock men insidan av huvudet så är min övertygelse att det inte skall vara någon fara.

Hann aldirg besikta min men eftersom man enbart gör avgastest via diagnosuttaget och denna mappning inte visar att något är fel så är jag tämligen övertygad om att den kommer gå igenom de flesta besiktningar. I absolut värsta fall får man ju slänga tillbaka partikelfiltren och köra med originalmappningen.

Men 535d kom ju inte förrens 2005 på E61...?

/gustav
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej till en början håller inte momentomvandlaren i växel lådan då det är den svaga punkten
För mig lådan tål max 600 nm och original är det 560 nm
Många som trimmar sen går det sönder
Mvh
dec 04 535d.

Momentomvandlaren är precis nybytt vid köpet. vet inte om ersättaren är kraftigare än orginal?
thekinglives
Min upplevelse är att det blev ingen månraket direkt.
Tycker man att 5 bilängder mellan 50-200km/h är bra så mappa.

Största fördelen är att den nästan blev 1dl snålare per mil..

Största nackdelen är väl att den luktar lite traktor samt att den viner lite episkt från turbona.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Kommer mappa min med, men enbart eko-meko-mappning.
Egentliga syftet för mig är att bli kvitt EGR ,, för det är ett djävulens påfund.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Spelar ingen roll att den är byt slits ut jätte fort med så hårt trimmad motor tyvärr

Mvh
thekinglives
centrallogic: EGR kan du ta väck utan mapp. Med BMW,s ICOM kan du ställa in
i procent andelar friskluft/återcirkulerat. 100%friskluft innebär att EGR ventilen aldrig
öppnar.

Swirlflaps,EGR, Partikellfilter är djävulens påfund på dessa bilar.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft!!

Har du mappad bilen hur blev det? jag e lite inne på det och gå all in ta bort dpf osv har fått felkod p4501 och det väckte lite intresset vet ens inte helt 100% om det är EGR men gissar på det.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har Vtech Steg 2 och kan inte bli mer nöjd.
Kört bilar med flera olika steg 2 mappar och inget slår denna.

Ville även ha lite egna justeringar och det fixade dom till precis som jag ville ha det både på denna och 2 andra bilar jag haft med Steg 2.

Jag har inte kört eller sett någon som går bättre än min som fortfarande har original turbos kvar.

Att tillägga är att många Steg 2 mappar verkar ha problem med att effekten dalar på de allra högsta varven, alltså att det känns som att bilen börjar dra mindre precis innan den växlar. Detta fenomenet finns inte alls i min bil utan den drar med full effekt ända till växlingen.

Visst, det kostar mer än hos andra men möjligheten att få mappen efter sina egna önskemål värderar jag väldigt högt.

FILM:

catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Har sett filmen och den verkar gå fint växlar snabbt oxå... 17900 för steg2 känns lite väl för mycket men visst dom är kända o så men vet inte riktigt om det är värt det.

Jag kör aldrig så att jag maxar bilen eller växlarna det gjorde jag när jag hade mina M bilar nu vill jag bara ha stark bil när jag väl gasar.

Har dom inte lite Autopower rabatt kanske?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
17 900kr är om du köper Downpipen av dom.
Du kan köpa steg 2 och sätta dit egen downpipe eller tömma innehållet i den som sitter original.

Tror att det ligger på 8900kr då om jag inte minns fel.

catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ringde dem idag 14900 om jag skippar downpipen då tömmer dom org känns lite väl eller kanske jag har missuppfattat det hela
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
¨Trådlyft ännu en gång blir inte klok på den här bilen.. Som jag nämnde i en annan tråd så har jag motorlampa som lyser och felkoden är

4501 Exhaust Gas Recirculation- Negative Deviation or Air Mass too High

min fråga till er kunniga är följande kan det ha göra med att jag har plockat bort swirlflapsen? Någon annan som har tagit bort sina och fått samma felkod pga av det?

Lår oss leka med tanken att det är EGRn som är trasig en mekaniker tror det! hur vanligt är det? Istället för att byta till en ny kan man programera bort den?

tacksam för snabba svar
mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.