|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Tycker att min 335i börjat svara lite sämre på gasen och tycker inte att den laddar på fullt. Kör jag i 50km/h på 4:an och gasar då händer det inte allt för mycket och då har jag ändå jb4 monterat. Så jag tänkte samla på mig lite info om laddtrycksstyrningen på denna bil om någon kunde delge. Även gärna en sprängskiss över vacuumsystemet. Misstänker att någon magnetventil är lite trött eller vacuumslang som är trasig. Kan nämna att ibland vid kallstarter så går den rejält orent och bluddrar och den halvfyllda motorlampan tänds.. Har inte kört någon diagnos på bilen så några felkoder har jag inte.. | |
|
Låter lite som problem med bränslepump. Jag vet inte hur det är med jb4 men med cobb kan man logga pumpen och se vilket tryck den ger. Men felkod hjälper ju mycket för att ställa diagnos. Sprängskisser brukar man kunna hitta på realoem.com /DJ |
|
| Ok, men är det inte lite av och på med en bränslepump? Antingen fungerar den eller så fungerar den inte? | |
|
Bränslepumpen brukar tappa lite först innan den ger upp helt. Märks ofta vid kallstart. Kan exempelvis vara spridare eller tändspolar också. Felkod kommer berätta för dig. Laddtrycksproblem lär du inte märka vid kallstart/tomgång utan vid belastning. (Lite beroende på vilken typ av laddtrycksoroblem) /DJ |
|
|
Jo får ta och felsöka den.. laddet förstår jag att det inte märks på tomgång? Dock så provkörde jag polarens igår och den hade en helt annan respons vid gas.. Det är inte alltid den går orent vid kallstart utan det händer bara ibland.. |
|
|
Låter inte som problem med laddtrycket snarare bränsle som DJ var inne på. Inte alls ovanligt. Har du sett motorlampa så kolla koder, du har ju Jb4. För sprängskiss på vakumstyrningen av ladd: Länk |
|
|
Ok, har läst en hel del nu och alla symptom pekar på att det är högtryckspumpen hpfp som är på gång att ge upp.. Frågan är då om det även påverkar prestandan och gasresponsen? |
|
|
Vist är det möjligt att HPFP påverkar prestanda, men om den felar så stort som du beskriver så borde bilen tända motorlampa och ge felkod. Samma gäller om du har för låg boost. Börja med att läsa felkoder och då troligen byta HPFP. Om den fortfarande känns lite trött så kolla de enkla grejerna först har du nya/nytvättade luftfilter, har du bytt tändstift o.s.v. Men som sagt, felkoderna är din vän! :) /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.